۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۴
نکته قابل تامل این روزهای بورس تهران؛ حقوقی‌ها خریدارهای بازار هستند حقیقی‌ها فروشنده
فعال بازار سرمایه از دلایل خروج نقدینگی می گوید:

نکته قابل تامل این روزهای بورس تهران؛ حقوقی‌ها خریدارهای بازار هستند حقیقی‌ها فروشنده

دارابی معتقد است: برآیند این روزها در بازار نشان می دهد که حقوقی ها خریدارهای بازار هستند و میزان پولی که توسط حقوقی ها وارد بازار می شود به نسبت پولی که می فروشند همیشه مثبت بوده است.

حمیدرضا پیرهادی؛ گروه بورس: نکته جالبی که این روزها باعث تهدید بازار سرمایه شده خروج سرمایه های حقیقی و هجوم بی وقفه به بازار رمز ارز است، نکته ای که می تواند باز هم ضررهای هنگفتی را به تازه واردان بازار رمزارز وارد کند.همایون دارابی در ادامه از دلایل خروج نقدینگی و عدم اطمینان در بازار می گوید.

هیجان های بازار کاسته شده اما همچنان شاهد خروج نقدینگی هستیم
همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار «بازار» عنوان کرد: شرایط بازار از هفته گذشته خود فاصله گرفته و مقداری معقول تر به نظر می رسد و هیجان در بازار کمتر شده است. اما همچنان شاهد کم و بیش خروج نقدینگی در بازار هستیم که دلایل مختلی را هم برای آن می توان ذکر کرد.

او با تشریح دلایل خروج نقدینگی از بازار سهام می گوید: یکی اینکه در این چند روزه علیرغم اینکه تلاش های زیادی برای کنترل بازار شده است، متاسفانه حدود یک درصد نرخ بهره اوراق خزانه بالا رفت و روز گذشته عدد ۲۲ درصد را هم برای اوراق خزانه شاهد هستیم که یک مقداری حالت الاکلنگ نرخ بهره و شاخص را تقویت می کند.

دارابی افزود: در کنار آن، بازار مقداری با ابهامات خودش دست و پنجه نرم می کند، موضوعاتی مثل لایحه بودجه، نرخ ارز، وضعیت پالایشگاه ها و قیمت گذاری هایی که در بازار حاکم است. تمام این ها شرایطی است که روی بازار تاثیر گذار هستند.

این کارشناس ادامه داد: به صورت عمومی در اسفند ماه شاهد ورود پول کمتری از حقوقی ها هستیم و در این ماه بیشتر آن ها اقدام به شناسایی سود و فروش می کنند تا برخی از تعهدات خودشان را پرداخت کنند اما آن چیزی که این روزها در بازار شاهد آن هستیم مقداری عدم اطمینان نسبت به آینده است. چرا که به هرحال در سال آینده هم انتخابات ریاست جمهوری را در پیش داریم و بیشتر حقوقی ها نگران ماه های آینده هستند.

وی تاکید می کند: اما برآیند در بازار این روزها نشان می دهد که حقوقی ها خریدارهای بازار هستند و میزان پولی که توسط حقوقی ها وارد بازار می شود به نسبت پولی که می فروشند همیشه مثبت بوده است. به عنوان مثال روز یکشنبه حدود پانصد و نود میلیارد تومان بیشتر خرید داشتند و این نشان می دهد که حقوقی ها با اینکه در بازار ابهاماتی دارند اما همچنان روی بازار مثبت هستند.

این فعال بازار سرمایه درواکنش به اینکه کدام گروه های بورسی را برای سرمایه گذاری میان مدت و بلندمدت پیشنهاد می کنید؟ می گوید: سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری میان مدت و بلند مدت در بازار سرمایه باید مزیت های اقتصادی را دنبال کنند. به عنوان مثال گروه معادن، فلزات، پتروشیمی، صنایع ارتباطی و تا حدودی گروه کشاورزی مورادی هستند که ما همیشه در آن ها مزیت داریم.

دارابی درانتها ضمن اشاره به تاثیر تحولات سیاسی و بین المللی کشور درروزهای اخیر یادآورشد: همواره تا حدودی مسائل سیاسی در فرآیندهای کلی بازار تاثیر گذار هستند اما بازار ما خبرهای خیلی بدتر را هم دیده و تجربه کرده است و هم اکنون هم فضا نسبت به چند ماه پیش خیلی بهتر است. من فکر میکنم بیشتر موضوعات امروز ما داخلی هستند و می توان گفت که ۹۵ درصد مشکلات در خود بازار است و ۵ درصد آن را عوامل بیرونی بازار دخیل هستند و سیاست های دولت در این حوزه بسیار تاثیر گذار است چرا که ۸۰ درصد اقتصاد ما اقتصاد دولتی است.

کد خبر: ۷۴٬۳۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha