۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
ضعف تقاضا در بورس به دلیل ابهام در نرخ دلار است
پیش بینی تحلیلگر بازار سرمایه از وضعیت فعلی؛

ضعف تقاضا در بورس به دلیل ابهام در نرخ دلار است

اشتیاقی می گوید:با توجه به اینکه ضعف تقاضا در بازار مشهود است می توان گفت علتش بیشتر به دلیل ابهامی است که در نرخ دلار وجود دارد و اینکه قراراست دلار در چه قیمتی تثبیت شود.

حمیدرضا پیرهادی؛ گروه بورس:دربررسی بنیادی بازار با احمد اشتیاقی به گفت وگو پرداختیم.

ضعف تقاضا در بازار به دلیل ابهام در نرخ دلار است
احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار «بازار» بیان کرد: از نظر من این روزها بازار مثبت بودنش را مدیون دامنه نامتقارن نیست. مثبت بودن بازار بیشتر از بابت افزایش نرخ دلار صورت گرفته است. با توجه به اینکه ضعف تقاضا در بازار مشهود است می توان گفت علتش بیشتر به دلیل ابهامی است که در نرخ دلار وجود دارد و اینکه قراراست دلار در چه قیمتی تثبیت شود.

اشتیاقی یادآور می شود: باتوجه به تارگت هایی که مسئولان دولتی میدادند که دلار زیر ۲۰ هزار تومان باشد، بازار در شوک ریزش دلار قرارگرفت و شاخص هم به همین دلیل ریزش کرد.

وی افزود: بعد از اینکه دلار در این یک هفته اخیر افزایشی شد کمی ترس از ریزش دلار ریخت. بنابراین از روز سه شنبه هفته گذشته خریداران ظاهر شدند و این دامنه نوسان نامتقارن هم به هرحال کمک کرد به اینکه حضور پول های پارک شده در بازار بیشتر شود.

اشتیاقی تاکید کرد: باتوجه به اینکه کماکان ابهام برای بازگشت به برجام وجود دارد و اینکه اگر قرار است بازگردیم در چه زمانی این اتفاق رخ می دهد و اگربرگردیم دلار چه قیمتی را به خودش می بیند، هنوز بزرگترین ابهام بازار در جای خودش باقی است. 

تحلیلگر بازار بورس بیان می کند: در مصاحبه های قبلی هم بابت این دامنه نوسان نا متقارن گفتم که این موضوع در شرایطی خوب است که با اولین منفی های بازار یک پول پارک شده قوی توسط متولیان بازار سرمایه برای این صف های فروش دیده شده باشد تا ترس سرمایه گذارانی که برای خرید در بازار حاضر شده اند ریخته شود. اما این اتفاق رخ نداد.

او معتقد است علیرغم اینکه قیمت ها ارزنده هستند اما پول جدید برای وارد شدن به بازار با شک و شبه همراه هست و قدرت لازم را برای جمع کردن صف های فروش ندارد.

این فعال بازار سرمایه پیش بینی کرد: بنابراین در روزهای آتی هم احتمال میرود که بازار از همین ناحیه، دارای نقطه ضعف باشد و نتواند طبق پیش بینی های قبلی که ما گفته بودیم تا یک میلیون و چهارصد هزار واحد بالا برود. طبق تحلیل ها و از لحاظ بنیادی بازار در این محدوده واقعا ارزنده است اما موضوعاتی که بالاتر ذکرشد، باعث درجا زدن بازار شده است.

از ۲۰ اسفند به جهت کم شدن فشار عرضه ها وضعیت بازار بهتر می شود
اشتیاقی تصریح کرد: به هرحال به طور سنتی در بازار سرمایه تا ۲۰ اسفند ماه از ناحیه شرکت های حقوقی با عرضه مواجه هستیم. زیرا این شرکت ها مجبور هستند که جهت تامین حقوق، مزایا و کسری نقدینگی هلدینگ های خودشان را از محل فروش سهام جبران کنند. این موضوع را امسال به دلیل ضعف تقاضا داشتیم اما از ۲۰ اسفند به جهت کم شدن فشار عرضه ها وضعیت بازار بهتر می شود.

وی افزود: اما کماکان به دلیل ابهام در برجام وضعیت بازار خیلی شفاف نیست و ما بایستی برای بهبود اوضاع این موضوع را مشخص کنیم که آیا قرار است آمریکا به برجام بازگردد یا خیر و در صورت بازگشت به برجام وضعیت دلار روی چه نرخی قرار است تثبیت شود. این دو موضوع را باید برای بازار سرمایه مشخص کنیم که سرمایه گذاران بتوانند بدون نگرانی و با افق دید مناسب خرید داشته باشند.

کارشناس بازار سهام گفت: هم اکنون بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان پول اهالی بازار سرمایه است که در صندوق های با درآمد ثابت قرارگرفته. این ها زمانی که یک اطمینان خاطری از وضعیت بازار داشته باشند مجددا ورود می کنند.

اشتیاقی درانتها خاطرنشان کرد: هر بار هم که بازار خواست تا این اطمینان را ایجاد کند بعد از گذشت ۲ روز اتفاق روز گذشته رخ داد و عملا بازار مجدد به فاز فرسایشی رفت. اگر درروزهای آتی نیز یک پول قدرتمند به طورمثال از صندوق توسعه ملی وارد بازار نشود مجددا بازار در حالت نوسانی و فرسایشی خواهد رفت.

کد خبر: ۷۴٬۳۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha