۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
اعلام آمادگی ۱۰ بانک برای ارایه وام به دارندگان سهام عدالت| بانک پاسارگاد و آینده هم خدمات رسان سهام عدالت شدند
آخرین جزییات درباره کارت اعتباری سهام عدالت

اعلام آمادگی ۱۰ بانک برای ارایه وام به دارندگان سهام عدالت| بانک پاسارگاد و آینده هم خدمات رسان سهام عدالت شدند

باوجودی که ۲ بانک ملی و تجارت از ابتدای هفته جاری درحال خدمات رسانی به مشمولان سهام عدالت در قالب ارایه کارت اعتباری برای دریافت تسهیلات هستند ۲ بانک دیگر طی ماه آینده و در مجموع ۱۰ بانک در سال آینده خدمات رسانی در این زمینه  را از سر می گیرند.

اسدالله خسروی؛ بازار: مدیریت سهام عدالت بالاخره پس از ۱۵ سال انتظار با آزاد سازی آن در اواخر خرداد به دست مشمولان این طرح رسید. هر چند خیلی ها با آزاد سازی سهام عدالت (انتخاب به روش مستقیم و غیر مستقیم) اقدام به فروش سهام خود کردند که البته از چنین اقدامی ناراضی هستند. آنها می گویند پول سهامی که قرار بود به آنها تعلق گیرد معمولا بصورت خرد خرد و با روندی کند طوری که هر چند ماه رقمی بین ۲۰۰، ۳۰۰ و یا ۵۰۰ هزار تومان به حسابشان واریز می شود. البته کارشناسان از همان ابتدای اعلام آزاد سازی طرح سهام عدالت اعلام کردند؛ ارزش این سهام بالاست و کسانی که می خواهند در در دراز مدت روی چنین سهامی در بازار سرمایه حساب باز کنند بی تردید از این طرح منتفع و از مزایای آن بهره مند خواهند شد.  

کسانی که سهام عدالتشان را فروختند ضرر کردند!
با آزادسازی سهام عدالت در تابستان سال جاری اختیار مدیریت و یا فروش آن به مشمولان سهام عدالت سپرده شد تا هر کسی به اختیار خود مدیریت سهامش را در دست گیرد.

در چنین شرایطی بود که از بین حدود ۵۰ میلیون دارنده سهام عدالت نزدیک به ۳۰ میلیون نفر آنها روش مدیریتی غیرمستقیم را انتخاب کردند تا از چنین امتیازی برخوردار شوند. البته چنین افرادی باید در سامانه سجام برای احراز هویت و ورود به بازار سرمایه ثبت نام می کردند.

بانک ها به دلایل مختلف، پول فروشندگان سهام عدالت را آنگونه که مد نظر مشمولان طرح بود (طی ۲ یا سه مرحله) پرداخت نکردند و پول فروش سهام را به صورت خرد خرد و با ارقام اندک به آنها دادند

مابقی مشمولان این طرح نیز روش فروش سهام عدالت که مدیریت آن با فرایندی خاص به بانک ها سپرده شده بود را انتخاب کردند هر چند پروسه آزاد سازی طرح سهام عدالت به دلیل خریدن سهام این گروه توسط بانک ها به نفع بانک ها و به زیان فروشندگان انجامید اما بانک ها نیز به دلایل مختلف، پول فروشندگان سهام عدالت را آنگونه که مد نظر مشمولان طرح بود (طی ۲ یا سه مرحل) پرداخت نکردند.

فشار سنگین به بازار سرمایه با تشکیل صف فروش سهام عدالت در بورس
به عقیده کارشناسان طرح اجرای آزاد سازی سهام عدالت هر چند ایده ای خوب و ضرورتی اجتناب ناپذیر بود اما متاسفانه در اجرا مشکلات زیادی را به همراه داشت و آن طوری که مشمولان چنین طرحی فکر می کردند، نشد. نوسان شدید قیمت ها و کاهش ارزش واقعی سهام به دلیل آشفتگی بازارسرمایه، چگونگی نحوه آزاد سازی و تصمیم گیری ها برای رسیدن حق به حق دار در این طرح نمونه ای از عملکرد ضعیف دولت در این زمینه می تواند باشد. از طرفی چون عمده مشمولان سهام عدالت را افراد فرودست جامعه تشکیل می دهند بنابراین با ورود آنها به بازار سرمایه و اقدام به فروش سهام خود صف فروش را در بازار سرمایه زیاد و باعث فشار سنگین دربازار و تاثیر در قیمت سهم های پرتفوی سهام عدالت در بازار شد.

مشمولان سهام عدالتی که سهامشان را نفروخته اند می توانند از مزایای وام و تسهیلات برخوردار شوند طوری که نیمی از ارزش سهامشان وثیقه آن شود. مدیران شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کردند زیر ساخت های لازم برای ارایه کارت اعتباری به مشمولان این طرح با موافقت خیلی از بانک ها آماده شده است

در چنین شرایطی اما چندی پیش اعلام شد؛ مشمولان سهام عدالتی که سهامشان را نفروخته اند می توانند از مزایای وام و تسهیلات برخوردار شوند طوری که نیمی از ارزش سهامشان وثیقه آن شود. مدیران شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کردند زیر ساخت های لازم برای ارایه کارت اعتباری به مشمولان این طرح با موافقت خیلی از بانک ها آماده شده است.

امکان خرید کالا از طریق کارت های اعتباری سهام عدالت 
طبق گفته‌های حسین فهیمی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی درخصوص کارت اعتباری سهام عدالت، با کارت اعتباری این سهام، امکان خرید وجود دارد. همچنین در صورت برگشت مبلغ استفاده‌شده تا ۲۹روز، سود به آن تعلق نخواهد گرفت. درغیر این صورت پول دریافت‌شده، به وام سه ساله تبدیل خواهد شد و سود به آن تعلق خواهد گرفت.  همچنین اگر سهامداران توانستند تا یک ماه مبلغ را به بانک بازگردانند، این مبلغ به صورت قرض‌الحسنه خواهد بود، اما اگر از یک ماه عبور کرد و مبلغ را پرداخت نکردند، این اعتبار به تسهیلات سه ساله تبدیل خواهد شد. علاوه بر این اگر سهامداران نتوانند به تعهدات خود عمل کنند، سهام عدالت آنها توسط بانک به فروش می رود.

البته اینکه هر فرد (مشمولان دارنده سهام عدالت) تا چه میزانی می‌تواند تسهیلات دریافت کند، بستگی به دارایی و ارزش ریالی سهام عدالت افراد دارد که به قول مسئولان تا این لحظه فقط ۶۰درصد آن معامله پذیر و آزاد شده و قدرت بازپرداخت، بانک میزان دریافت وام را مشخص خواهد کرد. ضمانت در این فرآیند، برگه های سهام عدالت است.

صدور کارت اعتباری تا ۵۰ درصد از ارزش سهام عدالت
علاوه بر این معاون امور بیمه، بانک و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی اخیرا در نشستی خبری اعلام کرد که بانک ملی ایران از طریق اپلیکیشن ایوا امکان صدور کارت اعتباری تا ۵۰ درصد از ارزش سهام عدالت را دارد.

به سهامداران عدالت تسهیلات ۳ ساله با نرخ ۱۸ درصد آنهم معادل ۵۰ درصد ارزش سهام عدالت آنها اعطا می‌شود. آنها برای دریافت کارت اعتباری این تسهیلات باید به‌صورت غیر حضوری ثبت‌نام کنند. تمام مراحل احراز هویت و صدور کارت اعتباری هم به‌صورت غیر حضوری انجام می‌شود

عباس معمارنژاد، گفت: به سهامداران عدالت تسهیلات ۳ ساله با نرخ ۱۸ درصد آنهم معادل ۵۰ درصد ارزش سهام عدالت آنها اعطا می‌شود. آنها برای دریافت کارت اعتباری این تسهیلات باید به‌صورت غیر حضوری و از طریق اپلیکیشن ایوای بانک ملی ایران و اپلیکیشن پرداختی یک بانک دیگر ثبت‌نام کنند. تمام مراحل احراز هویت و صدور کارت اعتباری هم به‌صورت غیر حضوری انجام می‌شود.

اپلیکیشن ایوا بانک ملی ایران در کنار اپلیکیشن پرداختی یک بانک دیگر آمادگی دارد تا ۵۰ درصد ارزش سهام عدالت هر یک از متقاضیان را به‌شکل الکترونیکی به مردم کارت اعتباری ارائه دهد؛ این در حالی است که این کار بدون مراجعه حضوری مردم در این حوزه صورت خواهد گرفت.

خرید از ۳ فروشگاه سطح شهر با کارت اعتباری سهام عدالت
در این رابطه مردم بدون مراجعه به بانک از طریق اپلیکیشن، می‌توانند سهام را در تضمین بانک قرار دهند که معادل ۵۰ تا ۷۰ درصد آن را به‌صورت کارت اعتباری از ۳ هزار فروشگاه سطح شهر، خریدهای ضروری خود را انجام خواهند داد و به مرور هم سایر بانک‌ها اضافه خواهند شد.  

معمارنژاد همچنین خاطرنشان کرد: سیستم‌های این بانک‌ها به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی وصل شده و به‌صورت غیرحضوری این ارتباط برقرار است.

تمام زیرساخت ها برای ورود همه بانک ها به ارایه کارت اعتباری سهام عدالت تامین و تجهیز شده است
اما در این میان مهدی نعمتی، مدیر روابط عمومی شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره چگونگی ارتباط این شرکت با سیستم بانکی برای ارایه خدمات آسان به مشمولان سهام عدالت (وام و تسهبیلات از طریق کارت اعتباری) گفت: تمام زیرساخت های لازم ارتباطی بانک ها با شرکت سرمایه گذاری مرکزی مهیا است و ۲ بانک ملی و تجارت از ابتدای هفته جاری در حال خدمات رسانی به دارندگان سهامداران عدالت هستند.

۲ بانک آینده و پاسارگاد نیر درهفته های پیش رو اقدام به خدمات رسانی در قالب ارایه کارت اعتباری به مشمولان سهام عدالت خواهند کرد علاوه براین  طی سال آینده در مجموع ۱۰ بانک به مشمولان داردنده سهام عدالت کارت اعتباری ارایه می کنند

وی با بیان اینکه ۲ بانک آینده و پاسارگاد نیر درهفته های پیش رو اقدام به خدمات رسانی در قالب ارایه کارت اعتباری به مشمولان سهام عدالت خواهند کرد افزود: طی سال آینده در مجموع ۱۰ بانک به مشمولان سهام عدالت کارت اعتباری ارایه خواهند می کنند.

محدودیت اعتباری پایان سال علت عدم همراهی بانک ها در ارایه کارت اعتباری 
نعمتی علت همراهی نکردن برخی بانک ها در ارایه کارت اعتباری به دارندگان سهام عدالت گفت: از آنجایی که اکثر بانک ها در ماههای پایانی سال بخصوص اسفند ماه لت محدودیت منابع مواجه می شوند بنابراین فقط تا کنون ۲ بانک (ملی و تجارت) استارت ارایه کارت اعتباری به مشمولان سهام عدالت را زده اند و به زودی بانک های متعددی به این قضیه ورود خواهند کرد.

وی ادامه داد: درخواست برای دریافت وام به صورت غیر حضوری و از طریق نرم افزارهای تعبیه شده به آسانی فراهم است و خیلی از مشمولان سهام عدالت خواهان دریافت چنین وامی از سیستم بانکی (بانک ملی و تجارت) هستند که البته با ورود سایر بانک ها به این موضوع قدرت وام دهی بانک ها افزایش می یابد.

بنا به این گزارش، طبق اعلام مسئولان، میزان رقم وامی که مشمولان سهام عدالت از طریق کارت اعتباری در سیستم بانکی می گیرند نیمی از ارزش کل سهام عدالت فرد است چرا که نصف باقی مانده ارزش سهام بصورت وثیقه باید نزد بانک قرار گیرد.

کد خبر: ۷۴٬۲۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 12
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضا IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
      4 0
      سلام اخه کی حاظره به خاطر خرید مایحتاج 18درصد سود بده وام خرد بدهید ما که سودش میدیم کارت اعتباری به چه دردمان میخورد
    • Ali IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
      7 0
      یعنی چی ی خانواده 4نفره که همه سهام کامل دارن یعنی برن یهو 50ملیون مایحتاج خرید کنن
    • رضا IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      2 1
      سلام الطریق این ایوا واردشدیدیم اصلا نتونیستیم کاری کاری انجام دهیم چون اصلا بدرد نمیخوره همش میگیه اطلاعات شما درست نیست بااینکه مادر این بانک حساب داریم بانک جواب آدم نمیده میگه ازطریق ایوا
    • زهرا11 IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      0 1
      منظور از مایحتاج چیست؟چه وسایلی؟؟
    • نوری IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
      3 1
      سلام،ببخشید،لطفا وام ۱۰ تومنی رو آزاد بکنید ک خودمون هر طور ک بخواهیم استفاده بکنیم،الان برای مسکن ملی ثبت نام کردیم پول لازمیم،من میخواهم اون پول رو اونجا بریزم نیاز ب خرید کالا ندارم،برای شما چه فرقی میکند سهام عدالت من اونجا ضمانتی برای شماست
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
      4 0
      سلام لطفا پول نقدبدید کارت خریدبدردمانمیخوره اگه قراره کمکی به مردم بکنید همه مردم به پول نقداحتیاج دارن لطفا یک کاربکنیدپول نقد دست مردم بگیره ممنون
    • ناشناس IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
      4 3
      باسلام آیا سریعا این وام پرداخت میشود
    • IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
      3 0
      سلام خانمم چندبارتوی۔سامانہ۔ایوان سبدنام کردولی ھیچ۔خبری۔نیست
    • افشین IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
      2 4
      سلام از مسولین عاجزانه تقاضا دارم فکری به حال ما جاماندگان سهام عدالت بکنید بخدا گرفتاریم اصلا خرج و مخارج زندگی باهم جورش در نمیاد چیز اضافی از شما نمیخوایم فقط عدالت رو رعایت کنید و به همه سهام عدالت بدید
    • امیر IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
      4 0
      سلام مایحتاج به چه درد ما میخوره من کرایه نشینم پول رهنم کمه مم این پولا میخوایم بزاریم رو رهن خونه یکمی به فکر طبقه سوم باشید
    • امیر IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
      3 2
      سلام آقا چرته رفتم بانک ملی پرسیدم میگه فقط کوروش و رفاه و وین مارکت میتونی استفاده کنی . سقفش ۵ میلیونه . یه مشت دروغگو
    • عباس IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
      1 0
      من رفتم بانک ملی گفت چیزی ابلاغ نشده