۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۱
شانه خالی کردن بانک‌ها از بیمه اعتباری تسهیلات/ مطالبات بانکی قد می‌کشد
بازار از مازندران گزارش می‌دهد؛

شانه خالی کردن بانک‌ها از بیمه اعتباری تسهیلات/ مطالبات بانکی قد می‌کشد

ساری - با آنکه در برخی از استان های کشور بیمه اعتباری تسهیلات اجرایی شده اما بانک های مازندران از عملیاتی کردن این طرح قانونی طفره می روند.

بازار؛ گروه استان ها: طبق ابلاغیه سال ۹۰ بانک مرکزی، طرح بیمه اعتباری تسهیلات باید در بانک های کشور اجرایی می شد زیرا این طرح راحت ترین راه برای وصول مطالبات بانکی است.

درحالی طرح بیمه اعتباری تسهیلات در مازندران یا اجرا نمی شود ویا به صورت ناقص عملیاتی شده که میزان مطالبات معوق بانکی در استان حدود چهار هزار میلیارد تومان است.

بیمه اعتباری تسهیلات اجرا نمی شود
یک کارشناس بیمه ای در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه بیمه اعتباری تسهیلات در بانک های استان اجرا و عملیاتی نشده است، افزود: این طرح مهمترین راهکار برای اطمینان بانک ها از وصول تسهیلات پرداختی است.

محمد خزایی با اظهار اینکه بیش از چهار هزار میلیارد تومان میزان مطالبات بانکی استان اعلام می شود که درصد قابل توجهی به دلیل ورشکسی، اعسار و غیره توان بازپردداخت را ندارند، افزود: با این اجرای این طرح، شرکت های بیمه نسبت به بازپرداخت تسهیلات اقدام خواهند کرد.

وی با عنوان اینکه باید طبق قانون مدیران بانک های دولتی و غیردولتی نسبت به اجرای طرح بیمه اعتباری تسهیلات اقدام کنند، یادآور شد: اکنون این طرح در استان به صورت سلیقه ای اعمال می شود.

طرح بیمه اعتباری پس از ۱۰ سال به مازندران نرسید
مطالبات بانکی در مازندران هر روز افزوده می شود و به رغم گذشت ۱۰ سال از ابلاغ طرح بیمه اعتباری تسهیلات، بانک های استان همچنان معتقدند این طرح ابلاغ نشده است. عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه در راستای اجرای طرح بیمه اعتباری تسهیلات، شرکت بیمه با دریافت حق بیمه از بانک ها، اعتبارات پرداختی و تسهیلات را بیمه می کند، افزود: این طرح بهترین کارها برای حصول تسهیلات پرداختی به مشتریان است.

در راستای اجرای طرح بیمه اعتباری تسهیلات، شرکت بیمه با دریافت حق بیمه از بانک ها، اعتبارات پرداختی و تسهیلات را بیمه می کند

وی با اظهار اینکه بانک ها باید با شرکت های بیمه برای اجرای این طرح قرارداد داشته باشند، افزود:با توجه به شرایط سخت اقتصادی و شیوه کرونا و رکود کسب وکار، اجرای طرح بیمه اعتباری می تواند به بازگشت وام ها و سرمایه بانک ها کمک کند.

وی اظهار داشت: درحالی این طرح در مازندران اجرا نمی شود و بانک ها می گویند ابلاغ نشده ولی در برخی از استان ها این طرح  عملیاتی شده است و باید این بخشنامه قانونی در استان نیز اجرایی شود.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران بهبود وحمایت از کسب وکار را امری مهم برشمرد و گفت: اگر طرح قانونی بیمه اعتباری که هدفش بهبود کسب وکار بوده، دارای مزیت است، چرا در استان اجرایی نمی شود و اگر مزیت ندارد چرا در برخی استان ها عملیاتی شده است.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران از جزیره ای وسلیقه ای عمل کردن متولیان بانک ها وبرخی مسئولان انتقاد کرد و گفت: برای جهش تولید باید همه بخش ها از جمله بانک ها پای کار بیاییند زیرا جهش فقط توسط بخش خصوصی محقق نخواهد شد.

بانک ها: بیمه اعتباری دارای ریسک است
برخی از بانک های مازندران با اظهار اینکه بیمه اعتباری تسهیلات دارای ریسک قانونی است، این مانع را دلیل عدم اجرای آن بیان وعنوان می کنند، در قالب این طرح باید چهار تا پنج درصد حق بیمه به شرکت بیمه ای داده شود و معلوم نیست اجرای این طرح به نفع بخش خصوصی است یا خیر. در عین حال علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری و میاندرود نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه موضوع بیمه اعتباری تسهیلات جزو دستور کار قرار دارد و در حال بررسی است، افزود: این طرح دارای ریسک بالایی است.

وی همچنین با اشاره به ابهامات موجود در قانون بیمه اعتباری تسهیلات یادآور شد: این مسئله قابل بررسی است.

بابایی کارنامی همچنین به دغدغه تولیدکنندگان و بخش خصوصی مبنی ورود اداره مالیات به تراکنش های بانکی قبل از سال ۹۵ اظهار داشت: این موضوع نیز در قالب طرح از سوی مجلس بررسی و پیگیری می شود.

به گزارش بازار ورود امور مالیاتی به تراکنش های زیر ۵۰ میلیارد ریال و تراکنش های بانکی قبل از سال ۹۵ سبب نگرانی و دغدغه های فعالان بخش خصوصی در مازندران شده است و به باور آن ها اجرای این طرح رغبت بخش خصوصی و فعالان اقتصادی را برای توسعه کسب وکار سرمایه گذاری کمتر خواهد کرد.

درحالی قانون بیمه اعتباری تسهیلات در مازندران عملیاتی و اجرایی نمی شود که نسبت مصارف به منابع بانکی در استان مازندران رتبه هفتم قرار دارد و تاکنون  بیش از سه هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان از تسهیلات پرداختی آن بازنگشته است.

صنعت بیمه منجر به رونق اقتصادی می شود
احمد حسین زادگان استاندار مازندران با تاکید برشناسایی گلوگاه های فرار مالیاتی در استان اظهار داشت: جذب مالیات از جمله راهکارها برای تقویت تولید وسرمایه گذاری است.

وی با اظهار اینکه مشکلات ودغدغه های سرمایه گذاران را باید حل کرد، صنعت بیمه را از جمله سرمایه گذاری هایی دانست که در رونق مبادلات اقتصادی نقش بسزایی دارد.

وی با بیان اینکه باید شاخص های کسب وکار را در استان بهبود بخشید، تصریح کرد: باید بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر قرارداد بیمه اعتباری تسهیلات در استان اجرایی و عملیاتی شود.

حسین زادگان اجرای بخشنامه قرارداد بیمه اعتباری تسهیلات را در تضمین پرداخت تسهیلات بانکی حائز اهمیت دارنت و گفت: بانک های دولتی و غیردولتی باید در این بخش برنامه ریزی داشته باشند.

عدم همراهی بانک ها با فعالان اقتصادی، رکود کسب وکار در پی شرایط کرونایی و مشکلات وموانع فراروی از جمله مالیاتف موانع گمرکی و غیره سبب شده تا فعالان اقتصادی مازندران با چالش های عدیده ای برای توسعه کسب وکارها و تجارت مواجه شوند که رفع آن مستلزم همراهی بخش های مختلف از جمله بانک ها است.

کد خبر: ۷۴٬۱۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha