۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲
ارائه انواع واکسن کرونا با فناوری مختلف تا شهریور ۱۴۰۰
دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داد

ارائه انواع واکسن کرونا با فناوری مختلف تا شهریور ۱۴۰۰

قانعی، دبیر کمیته علمی ستاد ملی کرونا گفت: انواع واکسن‌های کرونا بر اساس فناوری‌های مختلف تا شهریور آینده ارائه خواهد شد و فناوری ام. ار. ان. ‌ای پیام رسان، قابلیت تطبیق خود با مدل‌های جهش یافته ویروس کرونا را دارد.

به گزارش بازار، مصطفی قانعی در چهارمین نشست ترویج علم بنیاد مصطفی (ص) با موضوع تشریح روش‌های ساخت واکسن کرونا به سوالات در اذهان عمومی در مورد مدیریت تولید واکسن داخلی، شیوه‌های آن، راهبرد و سیاست‌های آن پرداخت و افزود : تولید واکسن از همان اسفند ۹۸ آغاز شد؛ با اینکه نظریه‌هایی وجود داشت که کرونا تا چندماه بعد از بین می‌رود.

وی ادامه داد: این سوال در اذهان وجود دارد که چرا چند نوع واکسن با فناوری‌های مختلف در ایران در حال تولید است؟ زیرا هنوز نمیدانیم چه گروه سنی باید از کدام واکسن استفاده کنند؛ بعضی از واکسن‌ها در گروه‌های سنی مختلف مشکل ایجاد کرده است.

عضو هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) با اشاره به مرحله شروع واکسیناسیون اظهار داشت: شاید در خردادماه به این نتیجه برسیم که شروع واکسیناسیون با یک واکسن و یادآور آن با نوع دیگری باشد، تولیدات دنیا به شکلی نیست که هر لحظه هر کدام را بخواهیم و باید به اندازه نیاز در کشور داشته باشیم.

وی با اشاره به فواصل مطلوب تزریق واکسن توضیح داد: هنوز نمی‌دانیم دو دُز در سال کافی است یا خیر؛ همچنین بعضی از واکسن‌ها در کشورهای مختلف در مراحل گوناگون شکست خوردند؛ مانند واکسن پاستور فرانسه که در مرحله اول کارآزمایی بالینی انسانی متوقف شد.

قانعی با اشاره به توسعه فناوری واکسن‌سازی گفت: بعضی فناوری¬ها مانند فناوری mRNA یا ام ار ان‌ای پیام‌رسان فقط برای تولید واکسن کرونا کارایی ندارند و در توسعه روش‌های دیگر علمی برای درمان نیز استفاده میشوند؛ بنابراین کرونا فرصتی بود تا مسئولان به واکسن¬سازی توجه کنند و به حرف واکسن‌سازان گوش دهند.

رئیس پیشین انستیتو پاستور با اشاره به حمایت معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری و ستاد توسعه زیست‌فناوری از گروه¬های فعال در ساخت واکسن کرونا گفت: واکسن برای ورود به فاز ۳ انسانی به زیرساخت‌های تولیدی نیاز دارد، همه دولت¬ها از گروه¬های سازنده واکسن حمایت کردند.

وی افزود: از ابتدای بحث تولید واکسن کرونا، گروه‌های مختلف واکسن¬ساز، مایل به آزمایش واکسن خود روی قومیت‌های مختلف بودند، اما ایران حاضر به این کار نشد. ولی شرط گذاشتیم در مرحله سوم آزمایش انسانی به شرط انتقال دانش فنی همکاری کنیم که کوبا موافقت کرد.

رئیس کمیته ملی ستاد مبارزه با کرونا در ادامه بیان داشت: فناوری ام. ار. ان. ‌ای پیام¬رسان، قابلیت تطبیق خود با مدل¬های جهش یافته ویروس کرونا را دارد.

قانعی تأکید کرد: ما با فناوری مشکل نداشتیم و نداریم، اگر همان فناوری ام ار ان‌ای را توسعه دهیم و بر اساس آن واکسن بسازیم، می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

کد خبر: ۷۴٬۱۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha