۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۵
سیلی صف‌های فروش، صورت بازار سرمایه را سرخ کرد | مثبت بودن شرایط کلی بازار
تحلیل روزانه بورس به بیان کارشناس؛

سیلی صف‌های فروش، صورت بازار سرمایه را سرخ کرد | مثبت بودن شرایط کلی بازار

کارشناس بازار سرمایه به اشاره به اینکه امروز صف‌های فروش سنگینی در بازار مشاهده شد، تصریح کرد: شرایط کلی بازار سرمایه مثبت است.

فاطمه میرزایی؛ بازار: امروز در حالی که بازار سرمایه روز پرتلاطمی را در خرید و فروش سهام پشت سر گذاشت، در نهایت جامه سرخ بر تن کرد و شاخص کل در مجموع نوسانات امروز ریزش بیش از 7 هزار واحدی را تجربه کرد.

بازار سرمایه امروز بیشتر از صف‌های خرید، شاهد صف‌های فروش سنگین بود و نماگر اصلی آن در دقایق ابتدایی نزدیک 5 هزار واحد افت کرد و در ادامه نیز با وجود رشد ملایم در برخی دقایق در مجموع تا پایان معاملات بیش از 2 هزار وحد دیگر پایین آمد.

در مجموع معاملات امروز بورس، بیشتر سهم‌های شاخص‌ساز از جمله در گروه‌های خوردویی، فرآورده‌های نفتی، بانکی، فلزات اساسی و همچنین نماد شستا منفی بودند و این روند موجب شد با وجود مثبت خوردن بیشتر سهم‌های غذایی و بیمه‌ای شاخص کل با شیب نسبتا ملایم به میزان 7 هزار و 306 واحد افت کند و با قرار گرفتن در ایستگاه یک میلیون و 257 هزار و 61 واحدی نتواند سد مقاومت یک میلیون و 275 هزار واحد را بشکند.

امروز شاخص هم‌وزن هم رونق خاصی نداشت و با این که به محدوده قرمز ورود نکرد، فقط 123 واحد بالا رفت و به رقم 437 هزار و 225 واحد رسید که این مساله نشان از اوضاع سردرگم بیشتر سهم‌های عادی و کوچکتر بازار سرمایه در روزی که دلار رو به کاهش گذاشته است، دارد البته کارشناسان معتقدند ابهامات بودجه‌ای و بحث مذاکرات نیز بر این سردرگمی ها افزوده است.

شاخص فلزات اساسی نیز امروز را با یک افت محدود شروع کرد، اما پس از آن دوباره به ریل صعودی برگشت و در نهایت با شیبی ملایم در مجموع بیش از 4 هزار واحد بالاتر آمد و رقم 910 هزار و 934 را نشان داد. رشدی که البته در شرایط سقوط «فولاد» و صعود شدید «فملی» به دست آمد.

در معاملات روز جاری، نمادهای «خساپا»، «شپنا»، «فملی»، «خودرو»، «شستا»، «فولاد» و «برکت» فهرست پرتراکنش‌ترین‌های بازار را تشکیل دادند. نمادهای «خساپا»، «شستا»، «فولاد»، «کچاد» و «وغدیر» نیز بیشترین تأثیر منفی را روی شاخص کل داشتند و نمادهای «فملی» و «شبندر» نیز بیشترین تأثیر مثبت را روی بازار گذاشتند.

امروز بیشتر نمادهای فولادی روز سرخ‌رنگی را پشت سر گذاشتند؛ به نحوی که در گروه فلزات اساسی نمادهای فولادی مهم مانند «فولاد»، «فخوز» و «فولاژ» افت قیمت نسبتا شدیدی را تجربه کردند و فقط نمادهای «فنورد» و «فخاس» رشد قیمت داشتند. همچنین «کچاد» در کانه‌های فلزی 1.6 درصد افت کرد و «ارفع» و «ذوب» نیز در فرابوس کاهش قیمت نزدیک 2 درصدی را تجربه کردند.

محمدمبین شفیعی ناطق، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با نوسانات امروز بازار اظهار کرد: بازار تقریبا در حال نشان دادن کور سوی امید می‌باشد التبه شاید یک کف قیمتی دیگر را رد کند، اما در کل بیش از این که تا الان بازار افت کرده، کاهش قیمت سهم‌ها و ریزش شاخص را شاهد نخواهیم بود و بازار نشان داده است که این روند نزولی خیلی وسعت نخواهد داشت.

وی با اشاره به ریزش محدود امروز نیز تصریح کرد: با توجه به تغییر ضریب نوسان سهام توسط شورای عالی بورس اینکه حجم ریزش شاخص کل نسبت به ریزش های پیشین کمتر بشود کاملا طبیعی و قابل تصور بود، اما باید توجه داشت که سهم‌های شاخص سازی نیز امروز منفی شدند و این حالت خیلی برای بازار مناسب نیست هرچند با این تغییرات امیدی در دل سهامداران و سرمایه‌گذاران خرد ایجاد شده و حجم و ارزش معاملات خوبی را در این قسمت شاهد بودیم و همین علت آن شد که شاخص کل هم وزن با اینکه شرایط بازار قرمز بود اما هرچند اندک ولی سبز به کار خودش پایان داد.

شفیعی ناطق در پایان تصریح کرد: شرایط کلی بازار در این هفته خوب خواهد بود و حجم افزایش‌ها و رشد قیمت‌ها بیشتر از ریزش‌ها می‌شود و پالس‌های مثبتی به سهامداران خواهد رسید.

کد خبر: ۷۴٬۰۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha