۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰
کاهش رتبه اعتبار مالی شرکت‌های بزرگ نفتی

کاهش رتبه اعتبار مالی شرکت‌های بزرگ نفتی

از جمله شرکت‌هایی که رتبه اعتبار مالی آن‌ها کاهش یافته است، نام شرکت‌های نفتی، چون اکسان موبیل، شورون و کونوکوفیلیپس به چشم می‌خورد.

­به گزارش بازار، موسسه ارزشیابی اعتبار مالی، استاندارد اند پورز گلوبال ریتینگ، SP Global Ratings، رتبه اعتبار مالی برخی شرکت‌های بزرگ نفتی را کاهش داد.

موسسه ارزشیابی اعتبار مالی، استاندارد اند پورز گلوبال ریتینگ، SP Global Ratings، که در زمره سه نهاد بزرگ ارزشیابی مالی در تعیین رتبه اعتبار مالی شرکت‌ها و بانک‌ها و کشورها قرار دارد با انتشار گزارشی اعلام کرد با توجه به چشم انداز و دور نمای منفی که در انتظار برخی شرکت‌های بزرگ نفتی جهان قرار دارد رتبه اعتبار مالی آن‌ها را کاهش می‌دهد. از جمله شرکت‌هایی که موسسه ارزشیابی اعتبار مالی، استاندارد اند پورز گلوبال ریتینگ رتبه اعتبار مالی آن‌ها را کاهش داده است نام شرکت‌های نفتی اکسان موبیل، شورون و کونوکوفیلیپس قرار دارد. این نهاد در توجیه این رتبه دهی خود به افزایش بدهی‌های بالا این شرکت‌ها اعلام کرده است.

این تصمیمات زیاد هم غیر منتظره نبود. چون موسسه ارزشیابی اعتبار مالی، استاندارد اند پورز گلوبال ریتینگ پیش‌تر یعنی در آخر ماه ژانویه امسال هشدار داده بود که خود را برای کاهش رتبه شرکت‌های بزرگ نفتی جهان مانند شرکت نفتی و ‌گازی بریتیش ‌پترولیوم، شرکت نفتی توتال فرانسه، شرکت نفتی هلندی-انگلیسی رویال داچ شل و شرکت نفتی اکسان‌موبیل آمریکا، با توجه به تغییرات ماهوی که بر عملکرد آن‌ها تاثیر منفی گذاشته است آماده می‌کند.
 
شیوع کرونا تقاضا برای نفت در سطح جهان را کاهش داده است
در گزارش این نهاد آمده است مخاطرات و چالش‌های پیش روی شرکت‌های بزرگ نفت و گازی به طور چشمگیری، افزایش یافته است و همین امر نیز توجیهی است برای کاهش رتبه اعتبار مالی آن‌ها.
شیوع بیماری همه گیر ناشی از ابتلا به ویروس جدید کرونا به طور قابل توجه تقاضا برای نفت در سطح جهان را کاهش داده است. چون از زمانی که این بیماری در جهان شیوع پیدا کرده رشد اقتصادی و به تبع آن، تقاضا برای نفت در سطح جهان کاهش یافته است.

همچنان که شرکت‌های بزرگ نفتی جهان مانند شرکت نفتی و ‌گازی بریتیش ‌پترولیوم، شرکت نفتی توتال فرانسه، شرکت نفتی هلندی-انگلیسی رویال داچ شل و شرکت نفتی اکسان‌موبیل آمریکا، در گزارش‌های اخیر خود همگی از زیان و ضررها سنگین خود طی سال گذشته خبر داده اند. بر اساس این شرکت‌ها در مجموع حدود ۷۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ ضرر و زیان کرده اند.
علاوه بر آن فشارهایی که اکنون بر شرکت‌های نفتی به عنوان عوامل آلاینده هوا و تلاش دولت‌ها برای گذار به انرژی‌های برگشت ‌پذیر و پاک نقش عمده در تیره و تار شدن چشم انداز و دور نمای اقتصادی و حرفه‌ای آن‌ها نقش داشته است.

عامل دیگری که چشم انداز این شرکت‌ها را مبهم کرده است بدهی‌های سنگین آنهاست. در یک نمونه شرکت نفتی اکسان موبیل آمریکا حدود ۶۷ میلیارد دلار و ۶۰۰ میلیون دلار بدهی به بار آورده است.

کد خبر: ۷۴٬۰۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha