۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸
افزایش دمای زمستانه همدان|اثر منفی بر محصولات باغی
سرپرست هواشناسی استان همدان در گفتگو با بازار اعلام کرد:

افزایش دمای زمستانه همدان|اثر منفی بر محصولات باغی

همدان - عابد، سرپرست هواشناسی استان همدان بابیان اینکه افزایش دمای زمستان در تولید محصولات باغی اثر منفی دارد، گفت: دمای هوای استان همدان از ابتدای فصل زمستان سال جاری ۱.۲ درجه سلسیوس افزایش یافته است.

حسین عابد در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه دمای هوای استان همدان از ابتدای فصل زمستان سال جاری تا ۲۴ بهمن ماه به میزان ۱.۲ درجه سلسیوس افزایش یافته است، اظهار کرد: این افزایش در بیشینه دمای هوا در همین بازه زمانی نسبت به دوره بلند ۳.۹ درجه سلسیوس افزایش و این افزایش در میانگین دمای هوا، در همین بازه زمانی نسبت به دوره بلند مدت مشابه ۲.۶ درجه سلسیوس ثبت شده است.

وی ادامه داد: میانگین دما هوای استان همدان از ابتدای سال زراعی ( اول مهر ۱۳۹۹) نسبت به سال قبل ۱.۲ و نسبت به بلند مدت به مقدار ۱.۴ درجه افزایش را نشان می‌دهد.

بیشترین افزایش دمای هوا در بین شهرستان استان همدان نسبت به آمار بلند مدت در شهرستان تویسرکان به مقدار ۱.۹ درجه سلسیوس بوده است

سرپرست هواشناسی استان همدان افزود: بیشترین افزایش دمای هوا در بین شهرستان استان همدان نسبت به آمار بلند مدت در شهرستان تویسرکان به مقدار ۱.۹ درجه سلسیوس بوده است.

وی با اشاره به اینکه مناطق جنوبی استان همدان نسبت به بلند مدت بیشترین افزایش دما را داشته است، اضافه کرد:  شدت ناهنجاری به سمت شمال استان همدان کمتر شده و در شهرستان رزن به مقدار ۰.۴ درجه سلسیوس رسیده است.

عابد با تاکید بر اینکه این افزایش دما تاثیر مستقیم و غیر مستقیم بر روی برخی از فعالیت های زیستی و غیر زیستی استان همدان دارد، بیان کرد: محصولات کشاورزی به خصوص باغی نیاز به دریافت سرمایش فصل سرد دارند و با دریافت میزان سرمایش گونه‌های باغی محصولات کمتر از مقدار معمول تولید خواهند کرد.

روان آب‌های حاصل از ذوب برف در فصل بهار و تابستان کاهش قابل توجه خواهد داشت

وی با اشاره به اینکه منابع ذخیره برف استان همدان سریع‌تر تصعید و ذوب می‌شوند، ادامه داد: به عبارتی روان آب‌های حاصل از ذوب برف در فصل بهار و تابستان کاهش قابل توجه خواهد داشت.

سرپرست هواشناسی استان همدان با اشاره به اینکه دو موج بارشی در هفته‌های گذشته باعث بارش‌های به نسبت خوبی در سطح استان شده است، افزود: بیشتر بارش‌های هفته‌های گذشته به صورت باران بوده است.

وی اضافه کرد: اگر این بارش‌ها به صورت برف بود کمک شایانی به شرایط ذخیره آب مصرفی استان برای فصل پیش رو می‌کرد اما این موضوع یک پدیده غیر معمول نبوده و در طی سال‌های گذشته نیز رخداده است.

عابد علت اصلی کاهش بارش برف را بالا بودن دمای هوای سامانه‌های جوی ورودی و محیط به نسبت گرم استان دانست و بیان کرد: پیشنهاد می‌کنیم دستگاه‌های مرتبط برنامه ریزی های لازم را از نظر وضعیت دمایی و تاثیر آن بر بخش‌های به خصوص بخش مرتبط با آب و گیاه اعمال کنند.

کد خبر: ۷۴٬۰۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha