۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
صادرات غذایی ایران کمتر از کوچکترین کشور اروپایی| قانون صنعت غذایی مربوط به سال ۱۳۴۶ است
مشاور عالی کانون انجمن صنفی صنایع غذایی در گفتگو با «بازار»:

صادرات غذایی ایران کمتر از کوچکترین کشور اروپایی| قانون صنعت غذایی مربوط به سال ۱۳۴۶ است

فروتن، مشاور عالی کانون انجمن صنفی صنایع غذایی، گفت: در کشور بیش از ۱۲ هزار واحد تولیدی در صنعت غذایی، فعالیت دارند ولی میزان صادرات محصولات غذایی ایران از کوچکترین کشور اروپایی هم کمتر است.

سجاد صفری؛ بازار: «بهروز فروتن» در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر، صنعت غذایی کشور با چه مشکلاتی روبرو است؟ اظهار داشت: صنعت غذایی ایران در سال های گذشته با مشکلاتی مواجه بوده و متاسفانه، این مشکلات هنوز گریبان گیر این صنعت است و با توجه به شرایط کنونی کشور، این مشکلات و چالش ها پا بر جا خواهد بود.

وی افزود: مشکلات موجود در صنعت غذایی کشور به دلیل عدم شفافیت قانون در صنعت غذایی و کشاورزی است؛ قانون موجود در صنعت غذایی، مربوط به سال ۱۳۴۶ است و این قانون، همچنان پا بر جا بوده و مورد بازنگری قرار نگرفته است.

این کارشناس صنعت غذایی، تصریح کرد: ما نمی خواهیم که در صنعت غذایی کشور یک چیزی را کشف و اختراع کنیم بلکه می خواهیم از قانون موجود در صنعت غذایی و کشاورزی کشورهای اروپایی و آمریکایی رونویسی و تقلید کنیم که متاسفانه در ایران، این تقلید هم به درستی انجام نمی شود.

فروتن تصریح کرد: در کشورهای اروپایی و آمریکا یک اداره در خصوص صنعت غذایی آن ها تصمیم گیری می کند که تصمیمات مناسبی را اتخاذ و قوانین مطلوبی را تدوین می کنند.

وی افزود: ولی در ایران، فعالان اقتصادی، بایستی برای گرفتن مجوز، جواز کسب، تعرفه های گمرکی، مالیات و ... به ارگان های مختلف مراجعه کنند که هر کدام از این ادارات، برای فعالان صنعت غذایی کشور موانعی را ایجاد می کنند.
این مقام مسوول، تاکید کرد: تا وقتی که در کشور، تصمیمات و قوانین بصورت جزیره ای اتخاذ بشود، اوضاع صنعت ایران به همین روال مسیر خود را طی خواهد کرد و تحول در صنعت و تولید کشور بوجود نخواهد آمد.

فروتن تصریح کرد: مسوولان کشور، بایستی این موضوع را درک کنند که برای بقای یک جامعه سالم اقتصادی، نیاز است که تفکرات آن ها با هم همسو باشد ولی ادارات موجود در شهرستان ها و مراکز استان ها هر کدام، یک دیدگاه متفاوت دارند و مسوولان آنها به سلیقه خودشان قضاوت می کنند و قوانین آن ها با همدیگر همخوانی ندارد.

وی افزود: صنعت کشاورزی و صنعت غذایی با همدیگر در ارتباط هستند و ایران از منابع خدادادی بسیاری در این بخش برخوردار است ولی به دلیل عدم شفافیت قانون از این منابع، بصورت مطلوب بهره برداری نمی شود.

باید زمینه مناسب صادرات محصولات صنعت غذایی و کشاورزی در کشور فراهم بشود تا این صنعت بتواند میزان صادرات خود را افزایش بدهد ولی متاسفانه در حال حاضر، قوانین موجود در بخش صادرات، مانع افزایش صادرات این صنعت شده است

فروتن تاکید کرد: صنعت غذایی ایران در اوایل انقلاب، ۲۵ میلیون تن در سال تولید داشت ولی در حال حاضر، میزان تولید این صنعت ۱۲۰ میلیون تن در سال است در صورتی که جمعیت کشور در اوایل انقلاب ۳۵ میلیون نفر بود و در حال حاضر جمعیت ایران ۸۲ میلیون نفر است و جمعیت کشور حدود ۲.۵ برابر رشد داشته و میزان تولید صنعت غذایی حدود ۵ برابر افزایش یافته است و این در صورتی است که ضایعات صنایع غذایی کشور ۳۰ درصد است.

فروتن در ادامه، اظهار داشت: ایران منابع مناسبی در بخش کشاورزی در اختیار دارد و لازم به ذکر است که کشور با کمبود منابع آبی روبرو نیست بلکه مدیریت صحیح منابع آبی در کشور وجود ندارد ولی با این منابع موجود، امکان تولید بیش از ۳۰۰ میلیون تن محصولات کشاورزی در سال، وجود دارد که می توان ۱۰۰ میلیون تن را برای تامین نیاز کشور اختصاص داد و بیش از ۲۰۰ میلیون تن آن را به خارج از کشور صادر کرد.

وی افزود: باید زمینه مناسب صادرات محصولات صنعت غذایی و کشاورزی در کشور فراهم بشود تا این صنعت بتواند میزان صادرات خود را افزایش بدهد ولی متاسفانه در حال حاضر، قوانین موجود در بخش صادرات، مانع افزایش صادرات این صنعت شده است و آمارهای مربوط به صادرات محصولات غذایی و کشاورزی که توسط مسوولان دولتی، اعلام می شود در مقایسه با پتانسیل هایی که در بخش صنعت غذایی و کشاورزی کشور وجود دارد بسیار ناچیز است.

فروتن گفت: ضایعات موجود در صنعت کشاورزی و غذایی کشور به دلیل عدم برنامه ریزی های مناسب مسوولان است و اگر مدیریت مناسب در این صنایع وجود داشته باشد میزان ضایعات کشاورزی و غذایی، کاهش چشمگیری خواهد داشت و نیاز است که صنایع تبدیلی و بخش صادرات کشور در نحوه عملکرد خود تجدید نظر کنند.

وی تصریح کرد: به دلیل عملکرد نامناسب در صنایع تبدیلی و سوء مدیریت در بخش کشاورزی، کشاورزان متحمل ضرر می شوند و دلال ها و واسطه ها به سود می رسند.

فروتن تاکید کرد: در کشور بیش از ۱۲ هزار واحد تولیدی در صنعت غذایی، فعالیت دارند و علاوه بر این در بخش کشاورزی پتانسیل های مناسبی وجود دارد ولی میزان صادرات محصولات غذایی ایران از کوچکترین کشور اروپایی، هم کمتر است و این میزان صادرات، شایسته صنعت غذایی و کشاورزی ایران نیست‌.

وقتی کالایی به خارج از کشور صادر می شود زمان زیادی در گمرک می ماند و قیمت کالاها مرتب در حال تغییر است و این عوامل به بازار صادراتی آسیب می رساند

مشاور عالی کانون انجمن صنفی صنایع غذایی در پاسخ به این پرسش که چه موانعی پیش روی بخش صادرات صنایع غذایی است؟ به بازار، گفت: صادرات به معنی فروش کالا است و صادرات می تواند هم در بازار داخلی و هم در بازارهای خارجی رخ بدهد و هر کدام از این بازارها فرهنگ خاص خود را دارند.

فروتن اظهار داشت: در بخش صادرات به بازارهای جهانی بایستی به بازارهای هدف، ذائقه جامعه بازارهای صادراتی، نوع مصرف، کیفیت محصولات بنا بر خواسته بازار هدف، بسته بندی مناسب، قیمت ثابت محصولات و تاریخ ارسال کالا توجه ویژه ای بشود.

وی تصریح کرد: وقتی کالایی به خارج از کشور صادر می شود زمان زیادی در گمرک می ماند و قیمت کالاها مرتب در حال تغییر است و این عوامل به بازار صادراتی آسیب می رساند و باید به زمان ارسال کالا توجه شود تا کالا کیفیت خود را از دست ندهد. دنیای اقتصاد، دنیای ثبات قیمت، کیفیت، بسته بندی مناسب و زمان ارسال محصول است و در واقع می توان گفت که در بخش صادرات دانش و آگاهی کافی وجود ندارد و این چالش ها به بازارهای صادراتی آسیب می رساند و باعث می شود که بازارهای بین المللی را از دست بدهیم.

این کارشناس صنعت غذایی، افزود: نبود کیفیت واحد در صنایع غذایی، یکی دیگر از مشکلات موجود در صنعت غذایی در بخش صادرات است؛ بطور مثال، کیفیت رب گوجه فرنگی که در دشت مغان، شیراز، خراسان، البرز، همدان و ... تولید می شود از کیفیت واحد برخوردار نیستند و این به بازار هدف صادراتی آسیب می رساند.

فروتن تاکید کرد: صادرات خارجی، یعنی استمرار در تولید با کیفیت مشخص در زمان معین و با قیمت مناسب و ثابت، برای بازار هدف است و اگر به این موارد، توجه نشود محصولات تولیدی، بازار هدف خود را از دست می دهند.

کد خبر: ۷۳٬۹۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha