۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶
بزرگترین خروج نقدینگی در انتظار کشور؟
هجوم نقدینگی به رمزارزها؛

بزرگترین خروج نقدینگی در انتظار کشور؟

محسن عباسی، تحلیلگر بازار سرمایه در کانال شخصی خود نوشت: عدم آموزش در خصوص نحوه‌ معاملات و عدم آگاهی از ریسک بازار رمزارز برای عموم مردم ممکن است باعث ضرر و زیان افرادی شود که ناامیدانه از بورس به این بازار کوچ کرده اند.

محسن عباسی: بعد از تعلل دولت در توسعه‌ی بازار سرمایه و نیمه کاره رها کردن آن و هدایت نقدینگی به صورت چراغ خاموش به سمت سپرده ها در ۶ ماه گذشته، اگرچه از سوی سازمان بورس اقدامات مثبتی جهت تحریک تقاضا صورت گرفته است و انصافا  سازمان دلسوزانه به دنبال هموار کردن مسیر سرمایه‌گذاری در بورس بوده، اما شاهد ظهور یک گزینه‌ی سرمایه گذاری جدید برای مردم هستیم که زنگ خطر را برای مردم و مسئولین به صدا درآورده است.

در همین ابتدا باید بگویم که نه تنها مخالف رمز ارزها نیستم بلکه به شدت به رشد این بازار خوش بین هستم و مطمئنم در سال‌های آینده یک بازار بزرگ از رمزارزها با تابلوها و سیستم معاملاتی اختصاصی در دنیا خواهیم داشت و ریسک این سرمایه گذاری خصوصا در بخش  ریسک قانونی کاهش خواهد یافت.

اما آنچه الان موضوع بحث است عدم آشنایی مردم با این بازار، وجود بسیار زیادی از رمزارزهای نوظهور، نبود سیستم مالی معتبر در داخل برای سرمایه‌گذاری و خرید و مشاوره و ... در خصوص این بازار و نبود اطلاعات کافی در خصوص نحوه‌ی معاملات، معاملات اهرمی و ... در این بازار است که می‌تواند یک ریسک قابل توجه برای سرمایه‌گذاری تلقی شود و ریسک معاملات در این بازار را برای ایرانیان به شدت بالا ببرد.

در واقع عدم آموزش در خصوص نحوه‌ معاملات و عدم آگاهی از ریسک این بازار برای عموم مردم ممکن است باعث ضرر و زیان افرادی شود که ناامیدانه از بورس به این بازار کوچ کرده اند.

قیمت‌ها در این بازار نوسانات بسیار شدیدی را تجربه می‌کند و شاید تحمل این نوسانات برای هر کسی مقدور نباشد. قیمت‌ها در واکنش به اخبار به شدت نوسان می‌کنند و از انجا که این بازار یک بازار نوظهور است ممکن است دستخوش تغییرات بنیادی شود. در مجموع کسی که وارد این بازار می‌شود باید بداند که با چه ریسکی در این بازار فعالیت می‌کند و قطعا نیاز به آموزش دارد و هیچ اشکالی ندارد که با اطلاع کامل بخشی از سبد سرمایه‌گذاری را به این بازار اختصاص دهد.

زنگ خطر برای اقتصاد کشور به صدا درآمده
به نظر من، مردم از سر دخالت‌های بی موردی که در بورس صورت گرفت به ناچار به بازار رمزارزها روی آورده اند به دنبال جایی هستند که چارچوبش قابل تغییر نباشد، عرضه های دستوری و فروش آبشاری و ... در کار نباشد.

این گریز شتابزده به این بازار مسئله‌ی اصلی است.
ورود انتحاری به این بازارها با تمام سرمایه می‌تواند به خروج سنگین پول از اقتصاد و زیان سنگین‌تر مردم ناآگاه منجر شود.

فراری دادن سرمایه به این بازار پرریسک نتیجه‌ی دعواهای سیاسی و دخالت گسترده و عدم نظارت بر بورس در این ۶ ماه بود که نتیجه‌ی آن بی اعتمادی به بازاری به این ارزندگی شد به طوری‌که مردم حاضرند ریسک رمز ارزها را به جان بخرند و هر طور شده در شرایط عدم اطمینان وارد این بازار شوند.

با هجوم نقدینگی ایرانیان به رمز ارزها چه اتفاقی خواهد افتاد؟
نتیجه‌ی این ورود بی رویه و بدون آموزش مشخص است، خروج سنگین نقدینگی از کشور رکود شدیدتر در بازارهای مالی، خروج گسترده‌ی پول از سپرده‌های بانکی و تعمیق رکود اقتصادی و کاهش نرخ رشد اقتصادی از بدیهی‌ترین آثار این کوچ شتاب‌زده است.
این‌بار  هم‌زمان خروج نقدینگی از بانک‌ها هم اتفاق خواهد افتاد و این مشخصه‌ی اصلی این اتفاق خواهد بود به طوری که آثار مخربی را بر سیستم مالی کشور بر جای خواهد گذاشت.

کلاه برداری شرکت‌های بی نام و نشان داخلی تحت عنوان بروکر و مشاور و ... از مردم را هم باید به این موارد اضافه کرد.

ظهور تحلیلگران یک شَبِه که متخصصین رمزارزها خواهند بود و پکیج فروشان جزو کمترین پیامدهای این اتفاق است.

در حالی که بورس برای هدایت این نقدینگی به سمت تولیدِ داخل همچون اسب زین کرده آماده بود، ناگهان با عرضه های ابشاری باعث از بین رفتن اعتماد شدند و حالا تبعات این اقدام روز به روز درحال بیشتر شدن است.

آقایان دولتی و سیاست‌گذاران محترم
این یک خطر بزرگ برای کلیت نظام اقتصادی کشور است و تهدیدی بزرگ برای نظام سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. بورس را از چشم انداختید و حالا رمزارزها در حال چشمک زدن به سرمایه‌های ایرانیان است جاییکه شما جذابیت و امنیت سرمایه‌گذاری را کشتید و نقدینگی را راهی خارج از کشور کردید اما در صورتیکه وضعیت بورس را سامان ندهید نه تنها بورسی ها که این بار عمده‌ی صاحبان کسب و کار و صنایع هم تولید را تعطیل و نقدینگی را راهی این بازار خواهند کرد امیدوارم شاهد معامله رمز ارزها در زیر سایه درختان در مال استریت نباشیم.

کد خبر: ۷۳٬۹۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha