۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۲
اولین زن، اولین افریقایی؛ تدبیر برای روزگار سیاه تجارت جهانی
انتخاب نهایی بعد از ماه ها مذاکره و سنگ اندازی امریکا

اولین زن، اولین افریقایی؛ تدبیر برای روزگار سیاه تجارت جهانی

از امروز ۱۵ فوریه سال ۲۰۲۱ اولین زن افریقایی رسما کارش را به عنوان رییس سازمان تجارت جهانی شروع می کند. دوره ریاست ۴ ساله او زمانی شروع شد که اقتصاد و تجارت دنیا در سخت ترین وضعیت در عصر معاصر قرار دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: در روزهایی که دنیا درگیر بحران های اقتصادی و سلامتی زیادی بود، رییس سابق سازمان تجارت جهانی خبر از استعفای خود داد. خبری که به بدنه ضعیف و آسیب دیده این سازمان جهانی آسیب زیادی وارد کرد ولی بالاخره از امروز، دوشنبه  ۱۵ فوریه سال ۲۰۲۱ میلادی رییس جدید این سازمان روی کار می آید و حضور او در این سازمان مانند تمامی تحولات این سال شکفت انگیز خواهد بود.

رییس تازه سازمان تجارت جهانی برای اولین بار یک زن است و برای اولین بار رییس این سازمان از میان متخصصان قاره افریقا انتخاب شده است. «اِنگوزی اوکونجو ایوالا» وزیر سابق اقتصاد کشور نیجریه است که سالها سابقه فعالیت در این کشور را داشته است و قرار است با حضور در این سازمان و البته دریافت حمایت زیاد دولت بایدن برای انتصاب او در این سمت، تاریخ ساز شود.

 اما با توجه به چالشهایی که هم اکنون در تجارت جهانی وجود دارد و با توجه به آغاز جنگ تعرفه های وارداتی که از دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در امریکا شروع شد، این دوره از ریاست سازمان تجارت جهانی با چالشهای زیادی روبرو خواهد بود.

نشریه پولتیکو در این مورد نوشت: «قدرت گیری چین در عرصه اقتصادی و تکنولوژی در کنار وضع تعرفه های وارداتی توسط دونالد ترامپ علیه چین و واردات برخی از محصولات اروپایی باعث شد تا ساختار سازمانی که هدفش توسعه تجارت ازاد بود آسیب ببیند.از طرف دیگر همه گیری کرونا و کاهش وابستگی دنیا به زنجیره عرضه جهانی و تاکید بسیاری از کشورها بر ضرورت تولید کالهای ضروری در داخل کشور یا خرید از کشورهای همسایه می تواند پایه های تجارت خارجی رابیش از قبل متزلزل کند.»

سیاست رییس تازه سازمان تجارت جهانی در مقابل امریکا چگونه خواهد بود
اما این زن  نیجریه ای که تابعیت امریکا را هم دارد، در مقابل امریکا که اولین نقض کننده تعهدات تجاری در دنیا بود چه عکس العملی خواهد داشت؟ ایا امریکا را به دلیل قانون شکنی محکوم می کند یا با این کشور مدارا خواهد کرد؟

فارین افیرز در این مورد نوشت: «طی چهار سال ریاست جمهوری ترامپ در امریکا، اعتماد جهان به ساختارهای بین المللی و سازمانهای جهانی از بین رفت و این وظیفه رییس تازه سازمان تجارت جهانی است که این اعتماد را احیا کند و کشورها را مجاب کند که فعالیتهای تجاری را طبق روال تایید شده جهانی در پیش بگیرند.»

یکی از حساس ترین مسایل در دوره ریاست این زن نیجریه ای در سازمان تجارت جهانی برخورد او با امریکا به خصوص بعد از نقض قوانین تجارت جهانی در سال ۲۰۱۸ توسط ترامپ است. اگر سازمان تجارت جهانی نقض قوانین تجاری سال ۲۰۱۸ را نادیده بگیرد و امریکا را به دلیل این قانون شکنی محکوم نکند، فضا برای قانون شکنی کشورهای دیگر باز می شود و احتمال دارد افزایش تعرفه های تجاری در دنیا به یک روند عادی تبدیل شود و یک فاکتور مهم سازنده رشد اقتصادی از بین برود. در مقابل اگر  سازمان تجاری بر علیه امریکا تصمیم گیری گیری کند و امریکا را متهم بداند، حمایت امریکا از این سازمان کمتر می شود و حتی ممکن است برنامه های حمایت تجارت جهانی توسط دولت بایدن هم از بین برود.

رییس تازه سازمان تجارت جهانی کیست
اما رییس تازه ای که قرار است از امروز سکان سازمان تجارت جهانی را در دست بگیرد کیست. او زن ۶۶ ساله نیجریه ای است که مدرک لیسانس خود را در رشته اقتصاد از دانشگاه هاروارد دریافت کرده است و دکترای رشته اقتصاد را از دانشگاه ام ای تی گرفت. او سالها به عنوان وزیر اقتصاد و امور مالی در نیجریه فعالیت کرده است و در زمانی به عنوان یک چهره جدید و مورد حمایت دولت تازه امریکا وارد سازمان تجارت جهانی می شود که دنیا به عرصه ای برای قدرت نمایی دو قطب بزرگ اقتصادی یعنی امریکا و چین تبدیل شده است و هر یک تلاش می کنند تا با ابزارهای مختلف دیگری را از میدان به در کنند.

نشریه پولتیکو با تاکید بر این نکته که فشار زیادی روی رییس تازه سازمان تجارت جهانی برای حصول نتیجه مطلوب در سامان دهی ساختار تجاری دنیا تا انتهای سال جاری وجود دارد گفت: «او به اجرای سیاستهای جهانی و همکاری دنیا برای حل چالشها اعتقاد دارد و بر این باور است در صورتیکه کشورها به بهانه حمایت از اقتصاد داخلی مانعی در مسیر تجارت ازاد ایجاد کنند یا از همکاریهای جهانی برای حل مسایل  دنیا سر باز بزنند، بحران بزرگتر می شود و دامنه چالشها وسیع تر خواهد شد.»

رییس تازه سازمان تجارت جهانی این فرصت را دارد که افق دید تازه ای را وارد سازمان تجارت جهانی کند و با بهره گیری از این دیدگاه جدید بستر را برای رشد تجارت در دنیا و افزایش همکاریهای دنیا فراهم کند.

کد خبر: ۷۳٬۹۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha