۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۶
روزهای ناخوش تولید قالی دستباف زنجان؛ صنعت فرش حمایت شود
گزارش بازار از جلسه کار گروه اشتغال؛

روزهای ناخوش تولید قالی دستباف زنجان؛ صنعت فرش حمایت شود

زنجان- تولید فرش دستباف در استان زنجان طی چند سال گذشته با مشکلات زیادی مواجه بوده و به تبع صادرات این بخش هم تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش داشته بنابراین می طلبد صنعت فرش در استان حمایت شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: زنجان ظرفیت های بسیار خوبی در بخش های مختلف دارد که در این میان صنعت فرش در این استان قدمت بسیار طولانی دارد. 

فرش دستباف امروز به عنوان یک هنر و یک صنعت مورد توجه است و آن طور که باید به توسعه تولید این صنعت در استان بها داده نشده است، در کنار جنبه هنری فرش، جایگاه صنعتی و اقتصادی این هنر دستی هم بسیار مهم است. 

فرشبافان زنجانی به رغم تلاش ها و زحمات فراوان به دلایل مختلف فاقد جایگاه مناسب در زمینه بازاریابی و صادرات هستند و در سال های اخیر به علت تحریم ها و افزایش قیمت مواد اولیه تولید فرش دستباف در استان تحت تاثیر قرار گرفته است. 

فرش دستباف در استان زنجان جایگاه بسیار بالایی دارد  ولی ۹۰ درصد تولید این فرش به نام استانهای دیگر ثبت می شود و این خود مشکل مهم تولید کنندگان فرش دستباف است

فرش دستباف در استان زنجان جایگاه بسیار بالایی دارد  ولی ۹۰ درصد تولید این فرش به نام استانهای دیگر ثبت می شود و این خود مشکل مهم تولیدکنندگان فرش دستباف است. 

جلسه کار گروه اشتغال با دستور جلسه بررسی مشکلات فرش دستباف استان برگزار شد، استاندار زنجان با بیان اینکه زنجان ۶۰ هزار بافنده رسمی فرش دستباف  دارد، بیان داشت: این تعداد فرش باف در اقتصاد استان نقش بسیار پر رنگی دارند. 

لزوم حمایت جدی از فرش بافان واقعی در زنجان 
فتح الله حقیقی با بیان اینکه افزایش قیمت مواد اولیه و تحریم‌ها باعث شده تا صادرات فرش دستباف در این استان طی چند سال اخیر کاهش پیدا کند، افزود: سه نوع فرش نفس، قلتوق و خمسه ثبت بین المللی  می شوند. 

وی با بیان اینکه عدم تبلیغات فرش دستباف استان زنجان و نبود برند باعث شده صادرات این استان به جایگاه واقعی خود نرسد، ابراز داشت: خوشبختانه با راه اندازی پایانه صادراتی فرش دستباف تولید و صادرات فرش دستباف تقویت می شود. 

استاندار زنجان بر لزوم حمایت از فرش بافان در استان تاکید کرد و بیان داشت: پرداخت تسهیلات با کار مزد پایین به فرش بافان باعث افزایش تولید فرش می شود.

معاون امور اقتصادی استاندار زنجان هم در این جلسه با بیان اینکه تحریم ها باعث شده تا تولید فرش دستباف با مشکل روبه رو شود، بیان داشت: وظایف مجلس بازنگری قوانین است که در خصوص فرش هنوز این قوانین بازنگری نشده است.

مجلس شورای اسلامی نسبت به بازنگری قوانین فرش اقدام کند
محمد رضا آبی پور به مشکلات موجود بر سر راه تامین مواد اولیه فرش اشاره کرد و بیان داشت: مصوبات مجلس در این زمینه بازنگری نشده تا مشکلات این حوزه حل شود و ضروری است مجلس شورای اسلامی نسبت به بازنگری قوانین فرش اقدام کند تا مشکلات این بخش حل شود.

وی  به فعالیت دو اتحادیه مهم و قوی در زمینه فرش در استان زنجان اشاره کرد و متذکر شد: پرداخت بیمه به افرادی که حتی فرشبافی نمی‌کردند در استان عرف شده بود و این امر باعث شد تا حق افرادی که قالی باف واقعی هستند ضایع شود که در این میان بازرسی از دار قالی ها با کمک سازمان تامین اجتماعی و اتحادیه فرش انجام شد.

معاون امور اقتصادی استاندار زنجان با بیان اینکه افرادی که قالی باف واقعی هستند باید بیمه شوند، گفت: باید در این زمینه تامین اجتماعی مساعدت کند.

 فرشبافان واقعی شناسایی شده و بیمه فقط به این افراد دارای دار قالی اختصاص یابد، اتحادیه‌ها اعضای اصلی خود را شناسایی کرده و نسبت به بیمه فرشبافان واقعی اقدام کنند

آبی پور با بیان اینکه ضروری است فرشبافان واقعی شناسایی شده و بیمه فقط به این افراد دارای دار قالی اختصاص یابد، بیان داشت: اتحادیه‌ها اعضای اصلی خود را شناسایی کرده و نسبت به بیمه فرشبافان واقعی اقدام کنند.

وی با بیان اینکه توسعه تولید فرش دستباف در استان نیازمند آموزش نیروی کار جدید است، بیان داشت: باید فنی‌وحرفه‌ای استان در این زمینه برنامه ریزی کند.

معاون بازرگانی سازمان صمت استان زنجان با بیان اینکه بررسی مشکلات فرش در حوزه تولید، بازرگانی، صادرات، نیروی انسانی و پیگیری مطالبات فعالان حوزه از مهمترین اهداف تشکیل گروه کاری است، می افزاید: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد دارهای قالیبافی استان در منازل است. 

بازرسی ۶۵۳ دار قالی در استان زنجان 
معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه پایین بودن تعداد کارگاه های متمرکز که موجب شده اعمال نظارت و قدرت سفارش پذیری برای تولیدات پایین باشد از مشکلات مهم صنعت فرش در استان است، بیان داشت: کمبود اعتبارات به منظور پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان و بافندگان، افزایش قیمت تمام شده تولیدات به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه و دستمزد ناشی از افزایش نرخ ارز، کاهش استقبال نسل جدید از اشتغال در حرفه فرش بافی به دلیل پایین بودن دستمزد و نگاه منفی به شغل قالی بافی به عنوان شغل سخت و زیان آور در میان مردم و افزایش میزان سواد نسل جدید و علاقمندی افراد به کار اداری و خدماتی و صنعتی از مشکلات مهم تولیدکنندگان فرش در استان است. 

امیرعلی مسیبی نبود واحد یا واحدهای تولید مواد اولیه و عدم اختصاص اعتبار و کمک های دولتی برای تولیدکنندگان فرش دستباف را هم از مشکلات مهم صنعت فرش در استان اعلام کرد و گفت: در سالجاری ۲۱۲ فقره مجوز تولید فرش کارگاهی و غیر متمرکز در استان صادر شده و در این بازه زمانی ۱۱ نفر برای بیمه تامین اجتماعی و ۵۲ نفر هم برای تحت پوشش قرار گرفتن بیمه تامین اجتماعی به صندوق بیمه کشاورزان و عشایر معرفی شدند. 

وی از بازرسی ۶۵۳ مورد از کار گاه های قالی بافی بیمه شده در استان طی سالجاری خبر داد و بیان داشت: باید قالی بافان واقعی بیمه شوند.  

برخورد با واحدهای صنفی عرضه مواد اولیه نامرغوب از راهکارهای پیش‌بینی شده است و تشکیل کمیته فرش دستبافت زیر مجموعه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری مورد توجه بوده است و باید به توسعه تولید فرش دستباف در استان بیشتر توجه شود

معاون بازرگانی سازمان صمت استان زنجان بر لزوم ضرورت ارائه تسهیلات ارزان قیمت به واحدهای صنفی عرضه مواد اولیه فرش دستباف در استان زنجان تاکید کرد و ابراز داشت: برخورد با واحدهای صنفی عرضه مواد اولیه نامرغوب از راهکارهای پیش‌بینی شده است و تشکیل کمیته فرش دستبافت زیر مجموعه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری مورد توجه بوده است و باید به توسعه تولید فرش دستباف در استان بیشتر توجه شود.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان با بیان اینکه استان زنجان ۶۱ هزار بافنده قالی باف دارد، بیان داشت: از این تعداد تنها پنج هزار نفر معادل بیش از پنج درصد بیمه تامین اجتماعی هستند. 

روند بیمه قالی بافان در زنجان کند است 
محسن جعفری روند بیمه قالی بافان در استان را کند اعلام کرد و ابراز داشت: تامین اجتماعی در حق قالی بافان ظلم می کند و در سال ۹۸ قرار بود تسهیلات برای قالی بافان برای بیمه اختصاص یابد که  تاکنون محقق نشده و  اداره فرش استان زنجان افرادی را که در این حرفه فعالیت می‌کنند را بیمه می‌کند. 

وی حال فرش دستباف زنجان را ناخوش اعلام کرد و بیان داشت: طی چند سال اخیر صادرات فرش دستباف در استان کاهش داشته است. 

رئیس اتحادیه فرشبافان استان زنجان با بیان اینکه به علت کرونا تعداد زیادی از فرش بافان واقعی بیمه خود را پرداخت نکردند، گفت: در این راستا با مساعدت بیمه تامین اجتماعی بیمه فرش ۷۶۰ نفر فعال شد. 

علی نجفلو بیان داشت: اتحادیه در راستای تولید فرش با کیفیت نسبت به آموزش بسیار جدی است. 

وی بر لزوم تقویت تسهیلات به قالیبافان در استان تاکید کرد و گفت: قالیبافان برای بافتن فرش نیاز به تسهیلات دارند. 

توجه به توسعه تولید فرش دستباف در استان زنجان باعث افزایش  صادرات و توسعه اشتغال می شود، بنابراین می طلبد حمایت لازم از تولیدکنندگان فرش دستباف مورد تاکید قرار گیرد. 

کد خبر: ۷۳٬۸۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha