۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰
تمرکز روی تجارت محصولات کشاورزی با ارزش‌افزوده اقتصادی بالا
رئیس اتاق بازرگانی تبریز خواستار شد؛

تمرکز روی تجارت محصولات کشاورزی با ارزش‌افزوده اقتصادی بالا

تبریز- رئیس اتاق بازرگانی تبریز بر ضرورت تمرکز روی تجارت محصولات کشاورزی با ارزش‌افزوده اقتصادی بالا تاکید کرد و گفت: در صورت اجرای کشاورزی قراردادی یک ارزش افزوده بسیار قابل توجه در استان ایجاد خواهد شد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، یونس ژائله در شصت و نهمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی تبریز اظهار کرد: آذربایجان‌شرقی با توجه به ظرفیت‌های منابع آبی و خاکی جزو استان‌هایی است که می‌تواند محور رشد و ایجاد ارزش‌افزوده در بخش کشاورزی باشد.

وی افزود: سال آینده سال پرچالشی در بخش کشاورزی خواهد بود و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و متعاقب آن حذف برخی از رانت‌ها عواقبی فرصت‌ها و تهدیدهایی را به دنبال خواهد داشت.

ژائله در عین حال خاطرنشان کرد: اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود، انگیزه کشت و کار در بخش کشاورزی افزایش خواهد یافت.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز در ادامه با بیان اینکه صنایع تبدیلی که در استان ایجاد شده در کشور کم نظیر است، اراضی مستعد کشاورزی در استان ۱.۴۱۲ هکتار، سطح مراتع ۲.۵۱۴، سطح جنگل ۱۸۸ هزار هکتار، تعداد تراکتور  ۳۷ هزار دستگاه و تعداد کمباین غلات ۹۱۸ دستگاه و ضریب مکانیزاسیون را در سال ۹۸ رقم ۲.۱۲ اعلام کرد.

وی با مقایسه صنعت کشاورزی استان با کشور هلند، تصریح کرد: سطح اراضی مستعد کشاورزی این کشور ۳.۲ میلیون هکتار خواند و گفت: میزان صادرات محصولات کشاورزی در سال ۱۳۹۸ در استان آذربایجان‌شرقی و کشور هلند به ترتیب ۳۱۰ و ۹۰ میلیون دلار بوده است.

ژائله اضافه کرد: میزان تولید تخم‌مرغ در استان و کشور هلند به ترتیب ۹۴ هزار تن و ۶۹۲ هزار تن، تولید گوشت قرمز ۵۵ هزار ۲۰۰ و ۶۸۸ هزار تن، تولید شیر گاو ۵۵۹ هزار تن و ۱۱ میلیون و ۶۴۱ هزار تن و میزان تولید گوشت مرغ در استان و کشور هلند را به ترتیب ۸۵ هزار تن و یک میلیون و ۷۴۷ هزار تن است.

وی، تمرکز روی تجارت محصولات با ارزش‌افزوده اقتصادی بالا، استفاده از برنامه اصلاح نژاد مناسب، تمرکز روی تحقیق و توسعه آرندی، دسترسی مناسب به بازارهای هدف، ایجاد زنجیره تامین مناسب، توجه به صنایع تبدیلی و اهمیت دادن به فعالیت‌های ترویجی را از جمله دلایل تفاوت وضعیت کشاورزی هلند دانست.

کد خبر: ۷۳٬۸۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha