۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱
برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی برخی استان‌ها تصویب شد
در جلسه کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی؛

برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی برخی استان‌ها تصویب شد

برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی استان‌های زنجان، سمنان و کهگیلویه و بویراحمد با حضور وزیر نیرو در بیست و یکمین جلسه کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی بررسی و تصویب شد.

به‌گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، رضا اردکانیان وزیر نیرو در بیست و یکمین جلسه کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی که با حضور نمایندگان سازمان‌ها و وزارتخانه‌های عضو کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی، استانداران، مدیران شرکت‌های آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، سازمان جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌های زنجان، سمنان و کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد، بر ضرورت مدیریت به هم پیوسته منابع آب به‌ویژه در مناطقی با اقلیم خشک و توزیع مکانی و زمانی متغیر بارش تاکید کرد.

وزیر نیرو حل مسائل آب را در گرو نگرش فرابخشی به این موضوع دانست و اضافه کرد: با فاصله گرفتن از بخشی‌نگری و لحاظ کردن پیوستگی میان بخش‌های مختلف، بایستی در خصوص این مهم چاره‌اندیشی شود.

بنفشه زهرایی مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو و دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی گفت: در بخش ابتدای جلسه به بررسی برنامه‌ سازگاری با کم‌آبی استان زنجان پرداخته شد که برنامه این استان پیش از این در پنجاه و پنجمین جلسه کمیته تخصصی کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی مورخ هجدهم آذر ماه ۱۳۹۹ مطرح و پس از اعمال اصلاحات پیشنهادی کلیه دستگاه‌ها، در جلسه بیست و یکم کارگروه ملی مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در این نشست به چالش‌های منابع آب استان زنجان به‌ویژه در بخش منابع زیرزمینی پرداخته شد و مطابق با برنامه‌های ارائه شده توسط دستگاه‌های وظیفه مند در استان، در فاز اول برنامه سازگاری با کم آبی استان زنجان، صرفه‌جویی به‌میزان ۲۷۵ میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی و ۳۰ میلیون مترمکعب از منابع آب سطحی و در مجموع ۳۰۵ میلیون مترمکعب تا افق ۱۴۰۶ پیش‌بینی شده است.

زهرایی ادامه داد: در کاهش برداشت از منابع آب استان سهم بخش شرب ۳.۵ میلیون مترمکعب، بخش فضای سبز ۲.۲ میلیون مترمکعب و بخش کشاورزی ۲۹۹ میلیون مترمکعب است. لازم به ذکر است که کاهش مصارف مورد انتظار در بخش کشاورزی در اثر اقدامات مشترک سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای استان حاصل خواهد شد.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو و دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی با اشاره به اینکه در دستور کار دوم جلسه، برنامه سازگاری با کم‌آبی استان سمنان ارائه و مورد اظهارنظر قرار گرفت، اظهار کرد: برنامه استان سمنان نیز پیش از این در پنجاه و هفتمین جلسه کمیته تخصصی کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی مورخ دوم دی ماه ۱۳۹۹ مورد بررسی قرار گرفته بود و پس از بازنگری برنامه بر اساس نظرات طرح شده در جلسه کمیته تخصصی، در جلسه بیست و یکم کارگروه ملی طرح شد.

وی افزود: با اجرای برنامه‌ سازگاری با کم‌آبی استان سمنان در پایان برنامه هفتم توسعه بیش از ۱۷۷ میلیون مترمکعب در برداشت آب از منابع زیرزمینی استان صرفه‌جویی خواهد شد که از این میزان ۱۷۱ میلیون مترمکعب در اثر اقدامات مشترک شرکت آب منطقه‌ای و سازمان جهاد کشاورزی استان حاصل خواهد شد.

همچنین طبق برنامه سازگاری با کم‌آبی مصوب شده، شرکت‌ آب و فاضلاب، سازمان صنعت، معدن، تجارت و شرکت شهرک‌های صنعتی و شهرداری‌های استان متعهد به کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی به ترتیب به میزان ۱.۲۶، ۳.۱ و ۱.۵۶ میلیون مترمکعب شدند که طی این برنامه ۴.۱۱ میلیون مترمکعب نیز اصلاح مصرف آب از طریق استفاده مجدد از پساب و جداسازی آب فضای سبز از شبکه شرب شهری انجام خواهد شد.

زهرایی با اشاره به اینکه در بخش پایانی این جلسه نیز برنامه سازگاری با کم‌آبی استان کهگیلویه و بویراحمد ارائه شد، گفت: پیش از این کلیات این برنامه در پنجاه و نهمین جلسه کمیته تخصصی کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود و پس از اعمال اصلاحات پیشنهادی کلیه دستگاه‌ها، این برنامه در جلسه بیست و یکم کارگروه ملی به تصویب رسید.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو و دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی ادامه داد: در اثر اجرای برنامه سازگاری با کم‌آبی استان کهگیلویه و بویراحمد ۵۸.۷۴ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی حاصل خواهد شد که ۳۷.۴۴ میلیون مترمکعب آن کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی و ۲۱.۳ میلیون مترمکعب نیز کاهش برداشت از منابع آب سطحی خواهد بود.

شرکت آب منطقه‌ای با اجرای این برنامه ۲۹ میلیون مترمکعب کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی را انجام خواهد داد که ۱۵ میلیون مترمکعب از این صرفه‌جویی با همکاری سازمان جهاد کشاورزی انجام خواهد شد.

همچنین شرکت‌های آب و فاضلاب، شهرداری‌ها و صنعت، معدن و تجارت به ترتیب ۷.۱۵، ۱.۰۵ و ۰.۲۴ میلیون مترمکعب طی برنامه سازگاری با کم‌آبی استان کهگیلویه و بویراحمد برداشت آب از منابع آب زیرزمینی را کاهش خواهند داد. به‌علاوه شرکت آب منطقه‌ای و سازمان جهاد کشاورزی با اجرای برنامه سازگاری با کم‌آبی در استان کهگیلویه و بویراحمد به ترتیب صرفه‌جویی ۱۵ و ۶.۳ میلیون مترمکعب از منابع آب سطحی را انجام خواهند داد.

خاطرنشان می‌سازد، به منظور اجرای برنامه‌های تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب و عملیات‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری، شرکت آب منطقه‌ای و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد به ترتیب اثربخشی ۴ و ۲۴.۵۲ میلیون مترمکعبی بر منابع آب زیرزمینی خواهند داشت.

کد خبر: ۷۳٬۸۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha