۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۶
کرونا بازار بوشهر را خلوت کرد
بازار گزارش می‌دهد؛

کرونا بازار بوشهر را خلوت کرد

بوشهر- با نزدیک شدن کرونا به استان بوشهر بازارهای مرکز استان بسیار خلوت شده است.

به گزارش بازار، کسبه بوشهر می‌گویند شائبه نزدیک شدن کرونا تردد مردم در بازار را بیش از ۵۰ درصد کاهش داده است، به همین دلیل واحدهای صنفی با افت چشمگیر مشتری مواجه شده‌اند.

 کم شدن تردد شهروندان در معابر عمومی و بازار باعث به تعطیلی کشیده شدن موقت تعدادی از واحدهای صنفی شهرستان بوشهر شده است.

کاهش مسافرت‌های درون‌شهری از طرفی باعث رکود آژانس‌های تاکسی تلفنی، کسبه درون بازار و توریسم شهری بوشهر شده و از دیگر سو موجب کاهش مشتری واحدهای صنفی‌ای نظیر آرایشگاه‌های زنانه و مردانه، کافه قنادی‌ها شده و حتی بر عمده‌فروشان مواد غذایی تأثیراتی جدی داشته است.

با تعطیلی مدارس، تعداد زیادی از عمده‌فروشان و واحدهای توزیع مواد غذایی که کارشان تجهیز بوفه‌های مدارس بود در حال حاضر دچار مشکل شده‌اند.

 رستوران‌های بوشهر یا تعطیل کرده‌اند و یا بخشی از فعالیت خود نظیر میز اُردر را تعطیل کرده‌اند، این موارد بر بازار فشار می‌آورد.

 فشار بزرگ‌تر اما از سوی مراکز توزیع میوه و تره‌بار در میادین استان‌های دیگر است که خود را به تندترین شکل نشان می‌دهد.

 ازآنجاکه میوه و تره‌بار مشمول قیمت‌گذاری نیست و قیمت آن‌ها بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود، قیمت لیمو، پیازِ سیر و زنجبیل نیز شامل همین قاعده کلی است.

 شایعه گسترده‌ای در رابطه با تأثیر لیموترش، زنجبیل و سیر بر بهبود کرونا باعث افزایش تصاعدی قیمت این اقلام در مبادی اصلی توزیع میوه و تره‌بار شده است.

ازآنجایی‌که عمده‌ترین مبادی تأمین زنجبیل و سیر از خارج از کشور است، با افزایش نرخ ارز قیمت این اقلام نیز به شکل بی‌سابقه‌ای بالا رفته است.

بررسی فاکتور خرید واحدهای صنفی در سطح شهرستان بوشهر نشان می‌دهد خرده‌فروشان میوه و تره‌بار هیچ نقشی در افزایش قیمت این اقلام ندارند.

از گرانی جلوگیری شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، خواستار تلاش همه دستگاه‌ها در کنترل بازار شد و گفت: باید با افزایش نظارت بر بازار در استان بوشهر از گرانی جلوگیری شود.

سعید زرین فر به وظایف دستگاه‌ها در نظارت مستمر بر بازار اشاره کرد و ادامه داد: اصناف باید در این زمینه کنترل بیشتری داشته باشد و بر وضعیت قیمت‌ها در بازار نظارت شود.

وی خواستار افزایش بازرسی و نظارت‌ها توسط اداره صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر شد و بیان کرد: تعزیرات حکومتی هم در کنترل و برخورد با خاطیان حضور پررنگ‌تری داشته باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری بوشهر خواستار برخورد با خاطیان شد و خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت خاص استان باید پیگیری‌های لازم برای سوخت شناورها انجام شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار گفت: باهدف جلوگیری از گرانی‌های ناشی از ویروس کرونا گشت‌های نظارت بر بازارهای این استان تشدید شده است.

نظارت مستمر بر بازار

سید حسین حسینی افزود: تأکید ویژه‌ای بر نظارت مستمر بر بازار صورت گرفته و در این راستا شاهد افزایش نظارت‌ها هستیم.

وی بیان کرد: با وجود تشدید بازرسی‌ها، گشت‌های مشترک و حضور مداوم بازرسان در سطح بازار شهروندان نیز باید در صورت مشاهده هرگونه افزایش غیرقانونی قیمت کالا و خدمات موارد را از طریق سامانه ۱۲۴ اطلاع دهند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر تصریح کرد: روسای اتاق‌های اصناف سراسر استان نسبت به حضور مؤثر و اثربخش تمام بازرسان اصناف در سطح بازار اقدام کرده و از هرگونه افزایش خودسرانه قیمت کالا و خدمات منجر به تخلف اقتصادی ممانعت کنند.

به نظر می‌رسد در چنین شرایطی که همه درگیر مقابله با کرونا می‌باشند، هستند عده‌ای فرصت‌طلب که از آب گل‌آلود در این روزها ماهی بگیرند و با بالا بردن قیمت‌ها ویروس جدیدی به نام گرانی در بازار تزریق کنند.

مشخص نیست این ویروس ناشناخته تا کی می‌خواهد در جامعه جولان دهد، اما حفظ روحیه و یادآوری این نکته که ما همه از یک پیکره به نام ایران هستیم می‌تواند باعث همگرایی بیشتری بین مردم شود، با این اقدام مردم باهم مهربان‌تر خواهند شد.

محمد غلامحسینی

کد خبر: ۷٬۳۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha