۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۸
آخرین نظریه های پیرامون شکل گیری کرونا
ایل جورناله ایتالیا بررسی کرد

آخرین نظریه های پیرامون شکل گیری کرونا

اینکه خفاش مخزن اصلی ویروس بوده باشد به هیچ وجه تازگی ندارد اما اینکه تعداد این پستانداران مملو از عوامل بیماری زا بالاتر از حد تصور باشد، کسی انتظار نداشت.

به گزارش بازار به نقل از ایل جورناله ایتالیا، هنوز مشخص نیست که انتقال ویروس کرونا برای نخستین بار از خفاش به پستانداری ناشناخته و سپس به انسان صورت گرفته یا مسیری دیگر داشته است. هنوز قطعات مهم را کم داریم تا بتوانیم این پازل را کامل کنیم لیکن به نظر می رسد قاب آن تقریباً آماده است.

در حالی که بیش از یک سال از اولین مورد سرایت کووید-۱۹ گذشته است بیش از پیش احتمال دارد که ویروس کرونا از یک جهش ژنتیکی در فرایند زئونوز(زئونوزها گروهی از بیماریهای عفونی هستند که بطور طبیعی بین حیوانات و انسانها قابل انتقال هستند) بیرون آمده باشد. البته این احتمال بیش از آنکه یک اکتشاف باشد، یک تأیید است که با جزئیات جالبی به آن پرداخته شده است.

جهش گونه یکی از اولین فرضیه هایی است که کارشناسان به منظور توضیح منشأ ویروس مطرح کرده اند. اکنون به لطف آنچه سازمان بهداشت جهانی در پایان مأموریتش به چین اعلام کرده این نظریه بیش از پیش از سوی دانشمندان سراسر جهان مورد قبول واقع شده است.

چنانچه نخست افرادی فرضیۀ خروج احتمالی ویروس از موسسۀ ویروس شناسی ووهان را مطرح نمودند، کنفرانس مطبوعاتی اخیر سازمان بهداشت جهانی هرگونه شک و شبهه ای را در این رابطه از میان برد. کارشناس دانمارکی امنیت غذایی به نمایندگی از این سازمان  که به ووهان اعزام شده بود، اعلام کرد که امکان ندارد که چیزی بتواند از یک چنین مکانی خارج شود. البته در یک چنین ساختاری ممکن است حوادث غیرمترقبه ای رخ دهد لیکن بسیار نادر می باشد. لیکن زمانی که صحبت از زئونوز می شود مسأله فرق می کند.

اینکه خفاش مخزن اصلی ویروس بوده باشد به هیچ وجه تازگی ندارد اما اینکه تعداد این پستانداران مملو از عوامل بیماری زا بالاتر از حد تصور باشد، کسی انتظار نداشت.

بر پایۀ اکتشافات اخیر، باید گفت که تعداد بسیاری ویروس ممکن است وجود داشته باشند که به طور بالقوه قادرند از خفاش به یک میزبان میانه انتقال یافته و سپس از آنجا انسان را مورد حمله قرار دهند. سایۀ تهدیدآمیز پاندمی های جدید در آیندۀ نزدیک احساس می شود. به گفتۀ محققان دو دلیل آشکار  در خصوص منشأ ویروس کرونا وجود دارد: ۱- منطقۀ بحرانی تر به سراسر جنوب شرق آسیا مربوط می گردد که در آن انواع بسیاری از خفاش زندگی می کنند که حامل ویروس هستند؛ ۲- مبدأ طبیعی ویروس کرونا اکنون قطعی ترین فرضیه است.

اما این ویروس از کجا می آید؟ در اینجا مسأله پیچیده می شود زیرا ۵ خفاشی که حامل ویروسی مشابه ویروس کرونا بودند در تایلند ردیابی شده اند لیکن در منطقه ای زندگی می کنند که ۳ هزار مایل وسعت داشته و از جنوب چین تا ژاپن امتداد دارد.

اختلاط بین نوع خاصی از خفاش و یک میزبان میانه (احتمالاً یک پانگولین)  باعث اولین جهش گونه و شاید بسیاری از تغییرات میانه شده اند. سپس با توجه به اینکه میزبان میانه ممکن است جانوری باشد که قادر است در تماس با انسان باشد، کرونا ممکن است فرصت مناسب برای شروع یک زئونوز نهایی پیدا کرده باشد. به منظور درک مکان دقیق این امر باید به جنوب شرق آسیا نگریست.

کد خبر: ۷۳٬۷۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha