۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۶
کشورهای فقیر، بازندگان بزرگ در دسترسی به واکسن کرونا

کشورهای فقیر، بازندگان بزرگ در دسترسی به واکسن کرونا

آمریکا با سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد دلار  مسابقه واکسن را راه اندازی کرد. کشورهای اروپایی به سرعت همان راه را در پیش گرفتند.

به گزارش بازار به نقل از اسلیت، آمارهای رسمی جهانی نشان می دهد که تولید واکسن کووید-۱۹ در جهان از ۱۰۰ میلیون دوز فراتر رفته است. اولین دوزهای در نظر گرفته شده برای کشورهای فقیر باید در اواخر ماه فوریه، از طریق کوواکس ارسال شود. که البته یک تلاش دیرهنگام و هنوز هم تا حد زیادی ناکافی است.

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت که از نابرابری بین کشورهای فقیر و ثروتمند در دسترسی به واکسن خشمگین است، می گوید: جهان در آستانه شکست اخلاقی فاجعه بار است.

«الس تورل»، مدیر سابق کمپین دسترسی به داروها ی پزشکان بدون مرز نیز می گوید: از ابتدای شیوع همه گیری، کشورهای غربی با شرکت های بزرگ دارویی توافق نامه های دو جانبه ای را امضا کردند، بدون اینکه هیچ تضمینی برای اثربخشی داشته باشند. این به سرعت ظرفیت تولید جهان را اشباع کرد.

آمریکا با سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد دلار  مسابقه واکسن را راه اندازی کرد. کشورهای اروپایی به سرعت همان راه را در پیش گرفتند.

هدف صندوق همبستگی کوواکس واکسیناسیون ۲۰درصد از تقریبا تمام کشورهای جهان در سال ۲۰۲۱ است.

«کن شادلن»، استاد مطالعات توسعه در مدرسه لندن، می گوید: هدف اصلی این بود که کوواکس درباره خرید واکسن های زیادی با قیمت های بهتر با شرکت های دارویی مذاکره کند  و سپس میان همه توزیع شود، به جای اینکه هر کشور آنها را جداگانه خریداری کند.

کوواکس که در پایان سال ۲۰۲۰ فقط ۲.۴ میلیارد دلار جمع آوری کرده بود، قادر به تأمین ۱.۳ میلیارد دوز است که به عنوان اولویت برای ۹۲ کشور با درآمد کم و متوسط ارسال می شود. در حالی که برای واکسیناسیون ۷۰ درصد از ۷.۸ میلیارد نفر در کره زمین که به دو دوز تزریق واکسن نیاز دارند، تلاش کوواکس تا حد زیادی ناکافی به نظر می رسد.

در برابر کمبودهای کوواکس، بیش از پیش کشورهای با درآمد کم و متوسط شروع به انعقاد توافق نامه های دو جانبه با گروه های بزرگ دارویی  حتی برای مقادیر کم واکسن ها می کنند.

از بین ۵ واکسنی که آزمایش های فاز ۳ خود را به پایان رسانده اند و مورد تأیید سازمان جهانی بهداشت  قرار دارند یا در مرحله تأیید هستند، واکسن آسترازنکا ارزانترین واکسن است. این واکسن تولید شده توسط دانشگاه آکسفورد یک مزیت دیگر نیز برای کشورهای در حال توسعه دارد که می توان آن را در دمای بین ۲ تا ۸ درجه سانتیگراد نگهداری کرد.

جانسون نیز مانند آسترازنکا اعلام کرده است که می خواهد واکسن خود را با «قیمت تمام شده» بفروشد و برخلاف همه واکسن ها یک واکسن تک دوز را تولید کرده است.

دو واکسن جانسون  و نواواکس که احتمال دارد در هفته های آینده از طرف مقامات بهداشتی تأیید شوند نیز خبر خوبی برای کشورهای در حال توسعه است.

واکسن روسی در تعدادی از کشورها از جمله برخی از کشورهای با درآمد کم و متوسط ، مانند مصر، هند، ویتنام و کشورهای متحد روسیه مانند ونزوئلا یا ایران توزیع شده است. قیمت آن در هر دوز حدود ۷.۵ دلار است و می توان آن را در یخچال با دمای ۸-۲ درجه سانتی گراد نگهداری کرد  و طبق نتایج منتشر شده در مجله پزشکی لنست، ۹۱.۶ درصد موثر است.

دو واکسن چینی نیز در کشورهای فقیر توزیع شده است. آنها در چند کشور مانند فیلیپین ، اوکراین ، مصر یا پاکستان یافت می شوند.

دانشکده بهداشت عمومی بلومبرگ در دانشگاه جان هاپکینز اعلام کرد که با وجود افزایش واکسن ها، اما یک پنجم از جمعیت جهان تا سال ۲۰۲۲ واکسینه نخواهند شد.

کد خبر: ۷۳٬۷۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha