۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
درآمدهای ترانزیتی در استان‌های مرزی هزینه شود/ منطقه آزاد موتور محرکه توسعه اردبیل
نایب رئیس اتاق اردبیل:

درآمدهای ترانزیتی در استان‌های مرزی هزینه شود/ منطقه آزاد موتور محرکه توسعه اردبیل

اردبیل- نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی اردبیل گفت: شایسته است درآمدهای ترانزیتی در استان‌های مرزی صرف توسعه زیرساخت‌ها شود تا وضعیت مطلوبی را در استان‌های محرومی همچون اردبیل شاهد باشیم.

بهروز پورسلیمان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: استان اردبیل به معنای واقعی در بن بست توسعه اقتصادی و صادراتی قرار گرفته به طوریکه ما نتوانستیم از ظرفیت مناطق آزاد و ویژه در تقویت حوزه تجارت استفاده کنیم.

وی به سردرگمی لایحه منطقه آزاد تجاری در مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرد و گفت: اگر سه شهرستان پارس آباد، بیله سوار و گرمی در محدوده منطقه آزاد فعالیت خود را آغاز کنند، قطعا بخش عظیمی از تجار و بازرگانان ما از امتیاز این منطقه در توسعه مراودات تجاری استفاده خواهند کرد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: هر چند محدوده اردبیل از منطقه آزاد تجاری حذف شده اما انتظار می رود با تلاش و پیگیری نمایندگان استان در مجلس تصویب منطقه آزاد تجاری را شاهد باشیم تا یک موقعیت مناسب در توسعه زیرساخت های صادراتی و تجاری به وجود آید.

صادرات محصولات کشاورزی مغان با راه اندازی خط ریلی پارس آباد-جمهوری آذربایجان
پورسلیمان از منطقه آزاد به عنوان موتور محرکه توسعه استان یاد کرد و افزود: در بخش ریلی نیز ما هنوز نتوانستیم راه آهن اردبیل به سمت پارس آباد را تحقق ببخشیم در حالی که راه نفس کشیدن ما اجرای این خط ریلی و اتصال آن به آسیای میانه است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در آن سوی مرز مسئولان کشور آذربایجان آمادگی اجرای خط ریلی را به طول سه کیلومتر دارند و ما نیز به راحتی می توانیم با احداث سه کیلومتر خط ریلی و راه اندازی بارانداز توسعه تجارت بین المللی را به سمت آسیای میانه و حوزه قفقاز شاهد باشیم.

پورسلیمان اضافه کرد: کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان تفاهمنامه لازم را در این زمینه امضا کردند و با راه اندازی خط ریلی پارس آباد به جمهوری آذربایجان صادرات محصولات کشاورزی منطقه مغان امکان پذیر خواهد شد.

وی ضرورت بهره مندی استان را از معافیت های گمرکی یادآور شد و بیان کرد: اخذ مجوز درصدی از معافیت برای ترخیص کالاهای وارداتی از طریق گمرک بیله سوار می تواند به توانمندی تجار و بازرگانان کمک کند که تلاش می کنیم تا گمرک بیله سوار که تخصصی برای واردات غلات و همچنین نهادهای دامی است، از این تخفیف و معافیت استفاده کند.

پورسلیمان ادامه داد: براساس دستورالعمل ساماندهی مبادلات مرزنشینان استان های همسایه باید مرزنشینان استان اردبیل نیز از این مزایا بهره مند شده تا به نوعی جلوی مهاجرت اهالی مرزنشین شمال استان به مرکز گرفته شود.

ضعف دیپلماسی باعث شده تا ارز حاصل از صادرات به کشور برنگردد
وی مدیریت توانمند در هزینه کرد درآمدهای ترانزیتی را بسیار مهم اعلام کرد و ادامه داد: ضروری است تا بخش عظیمی از این درآمدها صرف توسعه زیرساخت ها در استان شود تا راه های مواصلاتی شمال استان ارتقا یافته و امکان ترانزیت کیفی کالاها فراهم آید.

پورسلیمان در ادامه به خام فروشی برخی از محصولات به رغم نیاز کشورهای همسایه به فرآوری این محصولات اشاره کرد و گفت: ما ۱۵ کشور همسایه داریم که جمعیت آنها ۶۵۰ میلیون نفر است در حالی که از دو هزار میلیارد دلار تجارت به این کشورها سهم ما کمتر از ۲.۷ دهم است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل به ضعف دیپلماسی اقتصادی کشورمان در سال های گذشته اشاره کرد و افزود: این ضعف دیپلماسی سبب شده تا ارز حاصل از صادرات به کشور برنگردد و ما نیازمند ایجاد سیستم بانکی و مالی جدید برای انتقال ارز به داخل کشور هستیم که در این زمینه مکانیزم مشخص باید تعریف و در نظر گرفته شود.

کد خبر: ۷۳٬۷۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha