۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۴
 شرکت‌های دانش‌بنیان ۱۰۰ میلیون دلار صادرات داشته‌اند
معاون برنامه ریزی و توسعه پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس:

شرکت‌های دانش‌بنیان ۱۰۰ میلیون دلار صادرات داشته‌اند

انصاری، معاون برنامه ریزی و توسعه پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس گفت: شرکت‌های دانش‌بنیانی که در پارک‌های علم و فناوری مستقر هستند در سال ۹۸ بر اساس اظهارنامه‌های وصول شده حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان فروش داشته‌اند.

به گزارش بازار، محمدصادق سبط‌شیخ انصاری گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مردم ایران به خودباوری رسیدند و این خودباوری در عملکرد سازمان‌های مختلف به چشم دیده شد.

وی افزود: عنوان «پارک علم و فناوری» به طور رسمی از اوایل دهه‌ی ۸۰ در کشور رایج شد، در حالی که قبل از این تاریخ کارهای مختلفی در مسیر تجاری‌سازی علم توسط نهادهایی مانند «جهاد دانشگاهی» و «سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی» انجام شده بودند.

معاون برنامه ریزی و توسعه پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: پارک‌های علم و فناوری در ۲۰ سالِ گذشته از نظر کمی و کیفی پیشرفت‌های خوبی را برجای گذاشته‌اند.

وی با اشاره به این که در حال حاضر ۴۳ پارک علم و فناوری در کشور فعالیت می‌کنند، عنوان کرد: اکثر پارک‌های علم و فناوری زیر نظر وزارت علوم فعالیت می‌کنند و برخی از پارک‌ها تحت نظر جهاد دانشگاهی کشور کار می‌کنند.

محمدصادق سبط‌شیخ انصاری تصریح کرد: امروزه ۱۹۵ مرکز رشد در کشور فعال هستند.

وی با اشاره به فعالیت ۱۵۰ مرکز شتاب‌دهنده و نوآوری در ایران، اظهار داشت: حدود ۶۶۰ پژوهش‌سرای دانش‌آموزی در ایران از صاحبان ایده‌ و فعالانِ علم حمایت می‌کنند.

معاون برنامه ریزی و توسعه پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۹ هزار ۲۰۰ شخصیت حقیقی و حقوقی در حوزه فناوری – پارک‌های علم و فناوری و غیره – کار می‌کنند.

وی اضافه کرد: بیش از ۸۰ درصد از فعالان حوزه علم و فناوری تحصیلات تکمیلی دانشگاهی دارند.

محمدصادق سبط‌شیخ انصاری افزود: امروزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با حمایت‌های متعدد به توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور کمک می‌کند.

وی تاکید داشت: شرکت‌های دانش‌بنیانی که در پارک‌های علم و فناوری مستقر هستند در سال ۹۸ بر اساس اظهارنامه‌های وصول شده حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان فروش داشته‌اند.

معاون برنامه ریزی و توسعه پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان در سالِ گذشته حدود ۱۰۰ میلیون دلار صادرات رسمی انجام داده‌اند.
وی افزود: در حال حاضر ۴۰۰ شرکت ایرانی در پارک‌های علم و فناوری به طور ویژه در حوزه مقابله کرونا کار می‌کنند.

فناوری‌های نانو در مسیر صادرات هستند

در ادامه عماد احمدوند گفت: برنامه فناوری‌های نانو در ایران با قدرت مسیر موفقیت را سپری می‌کند.

وی با اشاره به این که ما در حوزه نانو دستاوردهای علمی خوبی داریم، عنوان کرد: در حال حاضر ما در حوزه نانو به صادرات فکر می‌کنیم و قصد داریم تا محصولات ایرانیِ مبتنی بر نانو را به بازارهای بین‌المللی صادر کنیم.

مدیر گروه ترویج ستاد فناوری نانو در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: امروزه بیش از ۷۰۰ محصول مبتنی بر فناوری‌های نانو توسط ۳۰۰ شرکت داخلی تولید می‌شوند و بخشی از این محصولات توسط کشورهای خارجی خریداری می‌شوند.

وی تاکید داشت: ما تلاش می‌کنیم تا اکوسیستم فناوری‌های نانو را در بازارهای بین‌المللی توسعه دهیم.

عماد احمدوند افزود: راه‌اندازی «خانه فناوری و نوآوری ایران در سوریه» از جمله اقدامات موثر دولت در حوزه توسعه مسیر فناوری‌های نانو است.

وی ادامه داد: «خانه فناوری و نوآوری ایران در سوریه» در اسفند ماه امسال مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

مدیر گروه ترویج ستاد فناوری نانو در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اضافه کرد: ما قبل از فعالیت در سوریه، در بخش صادرات فناوری‌های نانو، با کشور چین همکاری‌های ساختارمندی را شکل داده‌ایم.

وی با اشاره به این که چین ارزان‌ترین نرخ تولید را در اختیار دارد، توضیح داد: صادرات محصولات مبتنی بر نانو به کشور چین کار بسیار سختی است، چرا که این کشور اکثر محصولات را با توان داخلی خودش تولید می‌کند.

عماد احمدوند با اشاره به این که ما علاوه بر چین در هند و اندونزی و عراق هم بازارسازی می‌کنیم، افزود: بازارسازی محصولات نانوی ایرانی در چین از سال ۱۳۹۴ شروع شده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر برخی از محصولاتِ با تکنولوژی روز در حوزه کاربری صنایع به کشور چین صادر می‌شوند.

مدیر گروه ترویج ستاد فناوری نانو در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به این که ایران ظرفیت فنی خوبی در تولید محصولات نانو دارد، اظهار داشت: فناوری نانو در ایران تا دستیابی به نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد.

کد خبر: ۷۳٬۶۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha