۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۴
۴۰ درصد کاهش ارزبری با داخلی سازی سوکت ECU| خودروسازان علاقه ای به شرکت‌های دانش بنیان ندارند
مدیر پروژه یک شرکت دانش بنیان در گفت و گو با «بازار» مطرح کرد

۴۰ درصد کاهش ارزبری با داخلی سازی سوکت ECU| خودروسازان علاقه ای به شرکت‌های دانش بنیان ندارند

فلاح، مدیرمسئول پروژه‌ یک شرکت دانش بنیان با اشاره به اینکه داخلی سازی سوکت ECU و تطبیق با برد و پروگرام کردن آی سی‌ها را در داخل کشور انجام داده اند، گفت: این اقدامات باعث کاهش ارزبری ۴۰ درصدی در هزینه‌های تامین قطعه ECU خودرو شده است.

بازار؛ گروه خودرو: اواخر هفته گذشته با برگزاری بیستمین نمایشگاه صنعت در محل برگزاری نمایشگاه‌های دائمی، غرفه مخصوص شرکت‌های دانش بنیان که با صندوق نوآوری شکوفایی ریاست جمهوری تعامل دارند، در نظر گرفته شده بود. در این غرفه، یک شرکت دانش بنیان اقدام به نمایش قطعاتی های تکی از جمله ECU و ACU کرده بود که تولید آن‌ها را با مهندسی معکوس انجام داده بود.

قطعاتی که به عنوان یکی از چالش‌های اساسی خودروسازان در افزایش خودروهای ناقص کف معرفی می شوند و حالا با این اقدامات انتظار می رود بخشی از مشکلات تامین قطعات خودروها مرتفع شود. هرچند که صنعت خودرو به دلیل قوانین دست و پاگیر تعامل مناسبی با شرکت‌های دانش بنیان و خصوصی ندارد و پرداخت‌ها نیز مزید بر افزایش چالش شده است تا بهبود چندانی در این صنعت ایجاد نشود. با این حال به سراغ امیر رضا فلاح، مدیرمسئول پروژه‌های شرکت دانش بنیان تجارت الکترونیک عرش گستر رفتیم تا در خصوص ظرفیت‌های موجود در صنعت گفت و گویی داشته باشیم که در ادامه خواهید خواند.  

* فعالیت شرکت شما از چه سالی آغاز و با تولید چه محصولاتی همراه بوده است؟
شرکت دانش بنیان هستیم که از سال ۱۳۷۹ در زمینه تولید بردهای مدار چاپی در کشور بدون محدودیت تولید فعالیت را آغاز کردیم. از سال ۱۳۸۳ با تغییر رویکرد به دنبال توسعه سبد کالا با توجه به تولید بُردها بودیم، بنابراین به دنبال تامین قطعات الکترونیکی و تکمیل سبد محصول رفتیم. علاوه بر تامین قطعات الکترونیکی مهندسی معکوس آن‌ها را نیز انجام دادیم.  

حدود ۶ سال هست به صورت غیرمستقیم با صنعت خودرو در تعامل هستیم، زیرا برای ارتباط مستقیم شرایط سختی دارند که شرکت‌های دانش بنیان و خصوصی توان فعالیت و تعامل با آن‌ها را ندارند. یکی از چالش‌های که با آن مواجه هستیم، فرآیند پرداخت شرکت‌های خودروساز هست که بیش از سه ماه زمان می‌برد

* از چه سالی به صنعت خودرو ورود کردید و آیا با خودروسازان تعامل مستقیم دارید؟
حدود شش سال هست به صورت غیرمستقیم با صنعت خودرو در تعامل هستیم، زیرا برای ارتباط مستقیم شرایط سختی دارند که شرکت‌های دانش بنیان و خصوصی توان فعالیت و تعامل با آن‌ها را ندارند. یکی از چالش‌های که با آن مواجه هستیم، فرآیند پرداخت شرکت‌های خودروساز هست که بیش از سه ماه زمان می‌برد.

این درحالی هست که همین خودروسازان در زمان خرید خارجی وجه را نقد پرداخت می‌کنند اما برای همکاری با شرکت های داخلی پرداخت نقدی ندارند. هرچند مدیران یکی از شرکت‌های خودروساز در زمان بازدید از غرفه اعلام کرد که پرداخت به یک ماه رسیده و اصلاحات انجام شده، اما شرکت‌های داخلی نمی توانند به این موضوع به طور کامل اعتماد کنند و می دانیم که همچنان همچنان معضل وجود دارند.  

* در غرفه شما هم یک ECU وجود دارد هم  ACU، بفرمایید در خصوص ECU سخت افزار و نرم افزار را خودتان تولید کردید؟
پروژه مهندسی معکوس زیمنس آلمان بود، با توجه به همکاری با یک قطعه ساز که تامین کننده خودروسازان هست این پروژه تعریف و فرآیند مهندسی معکوس آن انجام شد. در مهندسی معکوس کرک آی سی و باز طراحی قطعات الکترونیکی و سوکت‌ها انجام شد.

برخی از این قطعات الکترونیکی به سفارش شرکت زیمنس آلمان بود که آن را طراحی مجدد و ساخت داخل انجام دادیم. مهم‌ترین ساخت داخلی که انجام دادیم، داخلی سازی سوکت ECU و تطبیق با برد و پروگرام کردن آی سی‌ها را انجام دادیم. در این پروژه موفق به طراحی سوکتی شدیم که مانند نمونه خارجی و برای همین برد عمل کند.

این سوکت قابل تامین نبود، اما برای نخستین بار این قطعه داخلی سازی شد. متاسفانه چالش‌های جدی در صنعت خودرو وجود دارد، به طور مثال سلکتورهای مجموعه تهویه مطبوع یک خودروساز قابل تامین نبوده و برای آن‌ها ایجاد چالش شده است. هرچند که توانستیم این مشکل را هم تا حدودی رفع کنیم.

برخی از این قطعات الکترونیکی به سفارش شرکت زیمنس آلمان بود که آن را طراحی مجدد و ساخت داخل انجام دادیم. مهم‌ترین ساخت داخلی که انجام دادیم، داخلی سازی سوکت ECU و تطبیق با برد و پروگرام کردن آی سی‌ها بود. در این پروژه موفق به طراحی سوکتی شدیم که مانند نمونه خارجی و برای همین برد عمل کند

* این پروژه چه میزان سبب کاهش ارزبری شده و توان تولید شما برای تامین نیاز خودروسازن چه قدر است؟
ظرفیت تولید بالا بوده و براساس سفارش گذاری تولید را انجام می‌دهیم، قرار داد سالیانه منعقد شده که به صورت ماهانه براساس نیاز مشتری به آن‌ها قطعه تحویل خواهیم داد. بسته به سیاستگذاری و تعامل با مشتری تیراژ متفاوت است، معمولا خریدهای ما نیز زودتر از موعد انجام می‌شود که به بحث بازرگانی آن مواجه نشویم. از نظر هزینه بسیار کمک کننده هست که به صورت کلی خرید انجام شود.

اکنون درحال بررسی برای ارتقا این محصول به یورو ۵ نیز هستیم. عدد خاصی در خصوص ارز بری نمی‌توان گفت، اما ۴۰ درصد کاهش ارزبری ایجاد شده است. هم به صورت خدمات پس از فروش فقط بُرد و هم به صورت کامل توان ارائه محصول را داریم.

* مشکلی که در صنعت خودرو وجود دارد، کانکتورهای ECU سبب افت ارسال سینگال‌های و اطلاعات می‌شوند، این مساله را در تولید محصول خود مرتفع کردید؟
بله، تست‌ها کامل انجام شده است. حدود ۷ ماه تست کامل را انجام دادیم، تست‌ها در بحث ECU بسیار بودند و تمام فرآیند آن را توانستیم طی کنیم. تسترهایی نیز برای انجام فرآیند در مجموعه تهیه کردیم، پروژه فوق به صورت فاز به فاز انجام شد و موفقیت آمیز بود.

* در غرفه شاهد قرارگیری برد ACU هم هستیم، برای داخلی سازی این یونیت چه اقدامی انجام داده اید؟
یونیت ایربگ در حال انجام تست‌های نهایی هست و آماده برای ارسال به تولید انبوه است. این پروژه نیز مهندسی معکوس برای قطعات توام با کرک و آی سی انجام شده است. چالش جدی برای کالیبره کردن سنسور سرعت در این یونیت وجود داشت. در این یونیت مسیر بسیار سختی را برای تست‌ها انجام دادیم. البته پروژه های شرکت به همین جا محدود نمی شود و در آینده نزدیک نیز به موضوع داخلی سازی ایموبیلایزر ورود خواهیم کرد.

یونیت ایربگ در حال انجام تست‌های نهایی و آماده برای ارسال به تولید انبوه است. در این پروژه نیز مهندسی معکوس برای قطعات توام با کرک و آی سی انجام شده است. چالش جدی برای کالیبره کردن سنسور سرعت در این یونیت وجود داشت. در این یونیت مسیر بسیار سختی را برای تست‌ها انجام دادیم

* با داخلی سازی یونیت ایربگ چه مقدار کاهش ارزبری برای خودروها ایجاد شده است؟ یکی از چالش‌های که در این یونیت‌ها وجود دارد، تحلیل کند یا متناسب اطلاعات در زمان تصادف و حتی ترمز ناگهانی است، این مشکل را مرتفع کردید؟
داخلی سازی این یونیت حدود ۲۰ درصد کاهش ارزبری را ایجاد کرده است. به دلیل انجام مهندسی معکوس توانستیم آنچه که در خارج کشور تولید شده را پیاده کنیم. این چالش را مرتفع ساخته ایم.

* به ایموبیلایزر اشاره داشتید، در این سیستم چه نسلی را داخلی سازی خواهید کرد؟
این پروژه در دست اقدام بوده و هنوز به مرحله انجام نرفتیم، اما به زودی آن را آغاز خواهیم کرد و می توانیم بگوییم با اجرای آن به طور حتم مشکل دیگری از صنعت خودرو مرتفع خواهد شد.  

 * در خصوص مشکلات همکاری‌های مشترک در تعامل با خودروسازان اشاره داشتید، آیا قطعه سازان هم چالش یا مانعی برای رشد و انجام پروژه‌های شما ایجاد کرده اند؟
خیر، قطعه سازان تعاملات بسیار خوبی برای توسعه پروژه‌ها با ما داشتند. خواسته‌های طرفین در فرآیند همکاری در نظر گرفته می‌شود.

کد خبر: ۷۳٬۶۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمود IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
      0 0
      پروگرام كردن!! خب بگيد برنامه‌نويسي يا يه چيزي مثل اين. خداوكيلي يه نمايشگاه گير آورديد چند تا مصاحبه كرديد تا چند ماه ميخواهيد خرج كنيد؟