۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷
 نرخ تسهیلات ساخت مسکن باید ۹ درصد شود
عضو کمیسیون عمران مجلس:

نرخ تسهیلات ساخت مسکن باید ۹ درصد شود

شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: طبق پیش بینی مجلس، از چهار سال آینده، هر سال باید یک میلیون مسکن مستقیماً برای اقشار فاقد مسکن از طرف دولت تهیه و عرضه شود و تسهیلات به این حوزه هم باید با نرخ ۹ درصد پرداخت شود.

به گزارش بازار، اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس درمورد مبادله اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن در بازار سرمایه اظهارکرد: این تصمیم گیری ها تاکنون اتفاق خاصی را در بازار مسکن رقم نزده است.

وی با اشاره به تأثیر افزایش فاصله بین عرضه و تقاضا بر افزایش قیمت مسکن گفت: عملکردهای قبلی برخی ارکان بازار مسکن نیز به این قضیه دامن زده است.

شاکری خاطرنشان کرد: ما از بابت زمین مشکلی نداریم و دولت قادر است که زمین را برای مسکن فراهم کند، در حوزه تسهیلات ساخت مسکن نیز سه چهار نوع ابزار اعلام شده که یکی از آن ها خرید و فروش اوراق در فرابورس است.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه فروش متری مسکن نیز در بازار بورس تاکنون اجرایی نشده افزود: تشکیل صندوق های پروژه در بازار سرمایه و خرید و فروش اوراق هم از دیگر ابزارهاست اما تاکنون هیچ یک از این موارد تحولی را در بازار مسکن رقم نزدند و تأثیر آنها بسیار ناچیز بوده است.

شاکری گفت: طبق پیش بینی مجلس، از چهار سال آینده، هر سال باید یک میلیون مسکن مستقیماً برای اقشار فاقد مسکن از طرف دولت تهیه و عرضه شود و تسهیلات به این حوزه هم باید با نرخ ۹ درصد پرداخت شود.

وی درمورد ابزار تأمین مالی این موضوع توضیح داد: طبق بررسی های صورت گرفته اگر بانک هایی که از پس اندازهای مردم و رسوب حقوق بازنشستگان تشکیل شده به این حوزه ورود نکنند این بازار جمع نخواهد شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه طبق قانون، ۲۰ درصد تسهیلات بانکی باید برای ساخت مسکن تخصیص داده شود عنوان کرد: طبق آمار بانک مرکزی، کل ساخت و ساز کشور فقط ۷ درصد و بخش مسکن زیر یک درصد تسهیلات می گیرد.

شاکری بر این باور است که قانون «تزریق تسهیلات مناسب برای اقشار فاقد مسکن» می تواند موتور محرکه اقتصاد و امید و انگیزه آفرینی در جامعه باشد.

نماینده مجلس از عملکرد بانکها در این حوزه انتقاد و اظهار کرد: چرا بانک ها در این حوزه به کمک مردم نمی آیند و به کارهای بازرگانی کوتاه مدت وام می دهند!؟

همچنین مهندس اسفندیار سلطانی، عضو انجمن انبوه سازان کشور گفت: دولتها به ویژه این دولت برخلاف شعارهایی که داد مردم سالار نیست و بلکه دولت مراد است ضمن اینکه قوانین هم در راستای اهداف شرکت های خاصِ آقایان تاسیس می شود.

وی افزود: چرا وقتی هر رونق مسکن می تواند ۲.۳ دهم درصد شغل مستقیم و ۳.۴ دهم درصد هم شغل غیرمستقیم ایجاد کند رونق را در بازار سکه و طلا ایجاد می کنیم!؟

سلطانی با تأکید بر اینکه بانکها از آورده های خود مردم به بخش مسکن تسهیلات دهند اظهار کرد: تا وقتی که کار به بخش خصوصی واگذار نشود و گارانتی به مسکن داده نشود وضعیت همین خواهد بود.

کد خبر: ۷۳٬۵۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha