۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۱
سرقت کابل و قطعی۶۰۰ تلفن ثابت در خراسان شمالی؛ برآورد خسارت ۴ میلیارد تومانی
بازار گزارش می‌دهد؛

سرقت کابل و قطعی۶۰۰ تلفن ثابت در خراسان شمالی؛ برآورد خسارت ۴ میلیارد تومانی

بجنورد- سرقت کابل و تجهیزات مخابرات تبدیل به معضلی برای شرکت مخابرات خراسان شمالی شده و بنا به گفته مدیر این شرکت، میزان خسارتی که با سرقت‌های کابل و تجهیزات مخابراتی در سال جاری وارد شده سه میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان است.

بازار؛ گروه استان‌ها: سرقت کابل‌های برق و تلفن ماجرای دنباله‌داری است که بارها درباره آن خوانده و شنیده‌ایم و برخی نیز به‌طور مستقیم درگیر این موضوع شده‌اند. سرقت کابل مخابراتی نه‌تنها موجب می‌شود تلفن و اینترنت خانه قطع شود بلکه تنها به این موضوعات محدود نمی‌شود و گاهی ممکن است در زمان حادثه شهروندان در صورت نیاز به تماس با نیروهای اورژانس و آتش‌نشانی و... دچار مشکل شوند و این ماجرا به قیمت جان یک انسان تمام شود.

علت این سرقت‌ها مس موجود در کابل‌ها است که اگرچه وزن زیادی ندارند ولی بازهم عده‌ای را وسوسه می‌کنند تا چنین خسارتی را به مردم و مخابرات تحمیل کنند. خراسان شمالی با بیش از ۹۰۰هزار نفر جمعیت، دو میلیون سرویس شامل یک‌میلیون و ۶۵۰ هزار سرویس همراه اول و ۳۰۰هزار تلفن ثابت و ۶۰ هزار سرویس ADSL  فعال است که به دلیل سرقت کابل‌ها روزانه تلفن‌های منزل ۵۰۰ تا۶۰۰نفر در این استان قطع می‌شود.

فاصله کم کابل‌ها تا زمین
یکی از شهروندان بجنوردی با بیان اینکه سرقت کابل تلفن‌خانه نوعی از سرقت است که ما هرازگاهی شاهد بروز این اتفاق در نقاط مختلف هستیم، گفت:  در حال حاضر با شیوع بیماری کرونا استفاده از تلفن و اینترنت از سوی خانواده‌ها به‌عنوان یکی از ضروری تمرین نیازهای آن‌ها تلقی می‌شود.

علیزاده بیان کرد: کابل‌های مخابراتی حدود دو سه متر با زمین فاصله دارد و برای سارقان در دسترس بوده و این بار دوم است که کابل این محله را به سرقت برده‌اند .

مس درون سیم ها دلیل اصلی سرقت ها است

محمد نژاد شهروند دیگری با ابراز گلایه از این مشکل می‌گوید: سرقت و قطعی تلفن و اینترنت درزمانی برای ما رخ‌داده که  فرزندمان کلاس‌های مجازی داشته‌اند و به اینترنت نیاز مبرم داشتند. زمانی که تلفن‌خانه قطع می‌شود به اینترنت همراه وصل می‌شویم ولی با توجه به اینکه من و همسرم شاغل هستیم و در زمان شروع کلاس فرزندان در منزل نیستیم.

کریمی شهروند دیگری که برای کسب‌وکار خود نیاز به اینترنت دارد می‌گوید: اینترنت یکی از نیازهای اساسی مردم در عصر ارتباطات است که این روزها به‌واسطه پیشرفت روزافزون این حیطه، شاهد انجام اقدامات بانکی، آموزشی، خدماتی، رفاهی و غیره از این طریق هستیم؛ با شیوع کرونا اکثر فروش‌های ما به‌صورت اینترنتی است که با سرقت کابل مخابراتی و قطع اینترنت مشکل ما چندین برابر می‌شود.

یکی از فعالان بورس نیز می‌گوید: کار مادائما با اینترنت است با شبکه اینترنت جهانی سرکار داریم که متأسفانه برخی افراد علاقه به تخریب اموال دارند و نمی‌دانند که این کارشان باعث می‌شود به  بسیاری از کسب‌وکارها ضرری سنگینی وارد شود.

وی با بیان اینکه این سرقت ها بارها در استان باعث شده نظم امور اصناف گوناگون، شرکت‌ها، موسسه‌ها و فروشگاه‌های آنلاین و غیرآنلاین را نیز تحت تاثیر قرار گیرد می افزاید: سرقت کابل و قطعی اینترنت باعث می شود کسب‌وکارها به خصوص کسب‌وکارهای کوچک تعطیل و ارتباط صاحبان این مشاغل با مشتری قطع شود.

قطع تلفن ۶۰۰ نفر در روز
مدیر مخابرات منطقه خراسان شمالی در این رابطه می‌گوید: در خراسان شمالی با بیش از ۹۰۰هزار نفر جمعیت، دو میلیون سرویس شامل یک‌میلیون و ۶۵۰ هزار سرویس همراه اول و ۳۰۰هزار تلفن ثابت و ۶۰ هزار سرویس ADSL فعال است.

علیرضا هاشمی در خصوص سرقت کابل‌های تلفن ثابت اظهار می‌دارد: متأسفانه سرقت از شبکه‌های هوایی مخابرات و تجهیزات آن همیشه مشکل‌ساز بوده و این سرقت‌ها باعث شده است که نیرو، تجهیزات و اعتباری که باید برای توسعه به‌کارگیری شود، جهت رفع این مشکلات استفاده شود و متأسفانه این موضوع در مناطق شهری هم بسیار رخ می‌دهد.  به دلیل این سرقت‌ها روزانه تلفن‌های منزل ۵۰۰ تا۶۰۰نفر در این استان قطع می‌شود.

در خراسان شمالی با بیش از ۹۰۰هزار نفر جمعیت، دو میلیون سرویس شامل یک‌میلیون و ۶۵۰ هزار سرویس همراه اول و ۳۰۰هزار تلفن ثابت و ۶۰ هزار سرویس ADSL فعال است

وی بابیان اینکه روزانه ADSL  بسیاری از مشترکان از دست می‌رود ادامه می‌دهد: بسیاری از خانواده‌ها فرزند دانش‌آموز دارند که برای حضور در کلاس‌های مجازی از اینترنت استفاده می‌کنند همچنین باید گفت سرقت در منطقه رازوجرگلان به مدت یک هفته دو سرقت بزرگ انجام شد که باعث ازکارافتادن ۲۰سایت در این منطقه شد. این موضوع برای بررسی،  بارها در جلسه شورای تأمین استان مطرح و دستورالعمل‌های مصوب شد اما این مشکل همچنان به قوت خود وجود دارد.

مردم نگران حجم خود نباشند
مدیر مخابرات منطقه خراسان شمالی در پاسخ به سؤال اینکه برخی مشترکان ADSl نگران حجم و زمان اینترنت خود در زمان قطعی آن هستند می‌گوید: مشترکان ADSL نگران این موضوع نباشند زیرا حجم و زمان اینترنت محفوظ خواهد بود.

هاشمی در خصوص خسارت سرقت کابل مخابرات می‌گوید: از ابتدای سال جاری تاکنون سه میلیارد ریال و ۸۵۰ میلیون تومان خسارت از طریق هزینه‌های سرقت کابل و تجهیزات بر استان خراسان شمالی تحمیل‌شده است.

وی با بیان اینکه بیشتر سرقت‌های صورت گرفته در مناطق روستایی است و در شهرها نیز بیشتر در مناطق حواشی صورت می‌گیرد، ابراز کرد: در حال حاضر به علت تحریم‌ها، منابع مالی برای خریدن سیم و کابل و تهیه آن‌ها به‌سختی انجام می‌شود.

طولانی شدن تأمین تجهیزات
مدیرکل سازمان تنظیم بازار و ارتباطات رادیویی شرق کشور نیز در ارتباط با شکایت‌های انجام‌شده می‌گوید: طی سال جاری ۷۴۹ شکایت و در سال گذشته نیز ۵۴۲ مورد شکایت از تلفن ثابت انجام‌شده است همچنین علاوه بر آن شکایت انجام‌شده در سال جاری در ارتباط با حوزه ارتباطات سیار ۲۷۴ و در سال گذشته ۳۴۷ مورد بوده است.

از ابتدای سال جاری تاکنون سه میلیارد ریال و ۸۵۰ میلیون تومان خسارت از طریق هزینه‌های سرقت کابل و تجهیزات بر استان خراسان شمالی تحمیل‌شده است

شمسایی با بیان اینکه بیشتر شکایت‌های انجام‌شده از سوی مشترکان به علت موارد قهری همچون سرقت کابل‌ها بوده چراکه در مکان‌هایی که سرقت انجام می‌شود مشکلات زیادی را وارد می‌کند، تاکید کرد:  سرقت کابل‌ها، مشکلات دیگری همچون طولانی شدن تأمین تجهیزات و تأمین پوشش را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه مشترکان در صورت مواجه با مشکلات می‌توانند مشکل خود را با شماره ۱۹۵ اعلام کنند که به آن رسیدگی می‌شود، افزود: مردم در نگهداری تجهیزات ارتباطی و زیرساخت‌های فراهم‌شده در این زمینه به مسئولان ذی‌ربط کمک کنند.

۳۹۷ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری
مدیر ارشد شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل منطقه شمال شرق نیز در خصوص افزایش سرقت کابل‌های مسی می‌گوید: سرقت تجهیزات یکی از چالش‌های پیش رو است بطوریکه تجهیزاتی که با خون‌دل تهیه می‌شود به‌راحتی به سرقت می‌رود.

علی بهرامی زاده اظهار می‌دارد: شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل از ابتدای فعالیت در خراسان شمالی ۳۹۷ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام داده که ۱۸۰ میلیارد تومان از این مقدار در روستاها است.

وی ادامه می‌دهد: از دی‌ماه ۹۸ تا دی‌ماه سال جاری حدود ۱۳۲ میلیارد تومان در استان سرمایه‌گذاری انجام داده است.

کد خبر: ۷۳٬۵۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha