۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
رکورد تولید مس در پایان امسال شکسته می شود| ۱۴۰۳ تولید۴۰۰هزار تن مس در ایران
سرپرست معاونت امور معادن وزارت صنایع در گفتگو با «بازار»:

رکورد تولید مس در پایان امسال شکسته می شود| ۱۴۰۳ تولید۴۰۰هزار تن مس در ایران

سعدمحمدی، سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با برنامه ریزی مدون انتظار داریم در پایان سال ۹۹ بتوانیم با ۲۸۰ هزار تن مس رکورد تولید این محصول معدنی را بزنیم.

بازار؛ گروه صنعت: «اردشیر سعدمحمدی» در گفتگو با خبرنگار بازار ، تاکید کرد: در سال جهش تولید برای افزایش تولید مس در کشور برنامه ریزی مناسبی در دستور کار ما قرار گرفته و امیدواریم در پایان سال به رکود تولید مس در ایران دست پیدا کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار بازار در خصوص افزایش ظرفیت تولید مس در ایران گفت: با تلاش دولت و دست اندر کاران حوزه معادن مس در کشور هم اکنون تولید مس در ایران به ۴۰۰ هزار تن در سال افزایش یافته است.

سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: با این حال تمام تلاش ما این است که بتوانیم در سال ۱۴۰۳ به تولید ۴۰۰ هزار تن مس در ایران برسیم.

با بهره برداری از طرح های بزرگ صنعت مس کشور در منطقه خاتون آباد کرمان هم اکنون ظرفیت تولید ایران به ۴۰۰ هزار تن رسیده است و برنامه ریزی ما این است که بتوانیم با اجرای چند طرح توسعه در معادن مس کشور این ظرفیت را بار دیگر افزایش دهیم

سعد محمدی بیان کرد: با بهره برداری از طرح های بزرگ صنعت مس کشور در منطقه خاتون آباد کرمان هم اکنون ظرفیت تولید ایران به ۴۰۰ هزار تن رسیده است و برنامه ریزی ما این است که بتوانیم با اجرای چند طرح توسعه در معادن مس کشور این ظرفیت را بار دیگر افزایش دهیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در پاسخ به سوال خبرنگار برنامه ریزی افزایش تولید مس در ایران برای دست یابی به چه ظرفیتی است، گفت: تمام تلاش ما این است که بتوانیم با برنامه ریزی تا ۴ سال آینده به ۵۵۰ هزار تن در سال افزایش دهیم.

سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تقاضا برای مس در بازارهای جهانی همواره روند رو به رشدی دارد گفت: بنابراین ما نیز باید برای رسیدن به تولید بیشتر برنامه ریزی مدون باید داشته باشیم.

هم اکنون به طور متوسط کشورهای مختلف جهان سالانه به بیش از ۲۴ میلیون تن مس نیاز دارند و تا ۴ سال آینده بیش از ۸ میلیون تن نیاز مس دیگر به این ظرفیت اضافه شود، لذا ما نیز در ایران باید تولید مس را افزایش دهیم تا با صادرات محصولات مسی از این طریق بتوانیم ارزآوری بیشتری برای کشور داشته باشیم

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران اظهارداشت: هم اکنون به طور متوسط کشورهای مختلف جهان سالانه به بیش از ۲۴ میلیون تن مس نیاز دارند و تا ۴ سال آینده بیش از ۸ میلیون تن نیاز مس دیگر به این ظرفیت اضافه شود، لذا ما نیز در ایران باید تولید مس را افزایش دهیم تا با صادرات محصولات مسی از این طریق بتوانیم ارزآوری بیشتری برای کشور داشته باشیم.

سعد محمدی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار در خصوص میزان ذخایر مس در ایران یادآور شد: در حال حاضر برآوردهای کارشناسان ما این است که در ایران معادل ۸  میلیارد تن پانسنگ است که ۳۲ و نیم میلیون تن آن را مس خالص تشکیل می دهد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران تصریح کرد: ایران هم اکنون در رتبه هشتم بزرگترین تولید کنندگان مس در جهان است و امیدواریم امسال بتوانیم با وجود مشکلات اقتصادی تولید مس را در کشور به بیش از ۲۸۰ هزار تن برسانیم و این رکورد بزرگی برای ایران خواهد بود.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار بازار در خصوص چرا در زمینه معادن ایران سرمایه گذاری بسیار کاهش یافته است، گفت: هرچند که در سال های اخیر در حوزه معادن و صنایع معدنی ایران سرمایه گذاری کاهش یافته، اما هم اکنون در حال تدوین برنامه ای هستیم که سرمایه گذاری در حوزه معدنی و صنایع معدنی کشور افزایش یابد.

سعد محمدی تاکید کرد: توسعه حوزه معدنی کشور نیازمند رشد سرمایه گذاری است و برنامه ریزی ما این است که با تسهیل امور سرمایه گذاران بیشتری برای سرمایه گذاری در این بخش تشویق شوند.

سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: تهیه نقشه راه توسعه بخش معدن کشور در دستور کار معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت قرار گرفته و پس از جمع بندی گزارش خود را در این زمینه ارائه خواهم داد.

شایان ذکر است که ایران روی کمربند متالوژنی مس و طلای توتاتیس و در مرکز آن واقع است، این کمربند که از رشته‌ کوه‌های آلپ شروع می‌شود پس از گذر از سرتاسر غرب به شرق ترکیه از شمال غرب وارد ایران می‌شود و در طول کمان ماگمایی ارومیه دختر امتداد یافته و از جنوب شرق کشور وارد پاکستان می‌شود و در نهایت تا هند، تبت، چین و جنوب شرق آسیا امتداد می‌یابد. کارشناسان معدنی معتقدند که ایران از نظر ذخایر شناخته‌ شده و اکتشاف نشده این دو ماده با ارزش بسیار حائز اهمیت است و پتانسیل‌های اکتشاف نشده بسیاری در نقاط مختلف ایران‌ زمین به ‌صورت بکر و دست‌ نخورده باقی‌ مانده است.

در ایران عمده معادن بزرگ مس در اختیار شرکت ملی صنایع مس ایران است و شامل معادن مس پورفیری سونگون اهر در استان آذربایجان شرقی، سرچشمه رفسنجان، میدوک، ایجو، چاه فیروزه و سایر معادن کوچک‌تر است.

بر اساس اطلاعات مرکز جهانی آمار، فلزات ایران در سال ۲۰۱۹ به میزان ۳۰۷ هزار تن مس کاتد تولید کرده است که در مقایسه با تولید جهانی ۷/ ۲۰ میلیون تنی حدود ۵/ ۱ درصد تولید جهانی را شامل می‌شود.

همچنین به گزارش مدیریت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در سال ۱۳۹۸ شرکت ملی صنایع مس ایران از سه مجتمع سرچشمه، میدوک و سونگون در مجموع بالغ ‌بر ۱۶۸ میلیون تن استخراج ماده معدنی و باطله داشته که بیش از ۵۳ میلیون تن از این میزان، ماده معدنی مس سولفیدی بوده است.

محصول به‌ دست‌ آمده از استخراج ماده معدنی شامل یک‌ میلیون و ۱۷۰ هزار تن کنسانتره مس، ۲۵۰ هزار تن کاتد مس و ۳۰۴۰۰۰ تن آند مس و سایر محصولات شامل ۶ هزار تن کنسانتره مولیبدن، ۲ هزار تن مولیبدن و ۱۲۰۰ تن اکسید مولیبدن بوده است.

در جهان اما در سال ۲۰۱۹، شرکت بی اچ پی با معدن اسکوندیدا بزرگ‌ترین استخراج‌کننده مس بود. طبق گزارش سایت mines and metals، سال گذشته تقریبا ۲۰ میلیون تن مس در سراسر جهان تولیدشده که این مقدار ۲درصد کمتر از سال ۲۰۱۸ است.

در این سال حدود یک‌ سوم تولیدات مس جهان از کشور شیلی برترین کشور در استخراج مس در جهان و شرکت بزرگ کودلکو که بزرگ‌ترین تولیدکننده مس در جهان است به‌دست‌آمده است.

از میان ۱۰ معدن بزرگ مس جهان، ۵ معدن در شیلی، ۳ معدن در پرو، یک معدن در ایالات‌ متحده آمریکا و دیگری در مکزیک واقع‌ شده است و این ۱۰ معدن بیش از یک‌ چهارم کل مس دنیا را تولید می کنند.

معدن اسکوندیدا متعلق به شرکت بی‌اچ‌پی، همچنان به‌ عنوان بزرگ‌ترین معدن مس در جهان شناخته می‌شود. این مجتمع معدنی در سال ۲۰۱۹ به میزان یک‌ میلیون و ۱۵۸ هزار تن مس تولید کرده که ۴ درصد کمتر از سال گذشته است.

معادن انگلو امریکن و کوی ااواسی در شیلی، به‌ طور مشترک ۵۶۵ هزار تن مس استخراج کرده‌اند که همین امر باعث شده در مقام دوم قرار بگیرند.

سومین معدن بزرگ مس هم در شیلی واقع‌شده است. معدن El Teniete، متعلق به شرکت کودلکو، ۴۶۰ هزار تن مس تولید در این سال تولید کرده است.

کد خبر: ۷۳٬۵۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha