۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۱
چین به چه کشورهایی واکسن صادر می‌کند؟
دیپلماسی پکن در توزیع واکسن؛

چین به چه کشورهایی واکسن صادر می‌کند؟

تامین واکسن کرونا برای کشورهای در حال توسعه یک مساله بسیار مهم است و چین در این حوزه نقش فعالی دارد. آمارها نشان می دهد چین قراردادهای زیادی برای صادرات واکسن به کشورهای در حال توسعه دارد.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، چین اولین کشوری بود که خبر از شیوع ویروس کرونا داد و اولین کشوری بود که بازگشت به وضعیت عادی اقتصادی را شروع کرد. این کشور چندین واکسن برای مبارزه با ویروس کرونا تولید کرده است و اعلام کرده است که  این واکسن ها در اختیار کشورهای در حال توسعه دنیا قرار می دهد تا دنیا سریعتر از بحران رها شود.

حال سول این است که چین صادرات به چند کشور را در دستورز کار خود قرار داده است و کدامیک از واکسن های چینی با استقبال بالاتری روبرو شده است؟

طبق گزارش منتشر شده توسط نشریه گلوبال تایمز، تا کنون چین به ۵۳ کشور واکسن اهدا کرده است و  صادرات رسمی به ۲۲ کشور را در دستور کار دارد. برخی از کشورها واردات واکسن چینی و تزریق آن را شروع کرده اند و برخی دیگر مانند کشورهای افریقایی در هفته های آتی واکسن را وارد خواهند کرد. به عنوان مثال وزیر امور خارجه چین تاکید کرد اولین محموله واکسن چینی در هفته جاری وارد گینه می شود.

 طبق گزارش منتشر شده توسط وب سایت گلوبال تایمز تا کنون بالغ بر ۱۰ میلیون دوز واکسن سینوواک به کشورهای آسیا، مدیترانه، امریکای لاتین و کشورهای افریقایی صادر شده است در حالیکه چند روز بیشتر از تایید واکسن در کشور چین نمی گذرد.البته واکسیناسیون در دنیا با واکسن سینوواک قبل از تایید واکسن در چین شروع شده است و کشورهای زیادی از قبیل  ترکیه واکسیناسیون با این واکسن را شروع کرده اند. تا کنون بالغ بر ۴۰ میلیون نفر در چین واکسینه شده اند و دولت اعلام کرده است تا اواسط ماه فوریه ۵۰ میلیون نفر واکسینه خواهند شد.

چین چه قراردادهایی برای صادرات واکسن دارد
طبق گزارشهای ارایه شده توسط وزارت خارجه چین، این کشور سه واکسن سینوفارم، سینوواک و کان سینو را برای عرضه به بازار جهانی دارد و علاوه بر صادرات این واکسن ها، برنامه صادرات واکسن از طریق کوواکس را نیز در دستور کار خود قرار داده است.

 بر مبنای اطلاعات اولیه واکسن کانسینو که اخیرا خبر از کارایی ۶۵.۷ درصدی آن بر مبنای مطالعات انجام شده در کشور پاکستان منتشر شده و قرار است در پاکستان و برای مصرف داخلی این کشور هند تولید شود، به کشور مکزیک فروخته شده است. مکزیک قراردادی برای واردات ۳۵ میلیون دوز واکسن کان سینو دارد. این واکسن با تزریق تنها یک دوز می تواند بدن را در مقابل ویروس ایمن کند و در مقابل ابتلای به نوع سخت بیماری هم حدود۹۱ درصد کارآمد است.طبق این گزارش بیشترین قراردادها به واکسن های سینوواک و سینوفارم اختصاص دارد و هنوز اطلاعاتی در مورد واکسنی که قرار است از طریق کوواکس وارد بازار شود در اختیار رسانه ها قرار نگرفته است.

واکسن سینوفارم به چه کشورهایی صادر می شود
طبق گزارشهای رسمی چین قراردادی برای صدرات ۶۰۰ هزاردوز واکسن سینوفارم به کشور کامبوج، ۱ میلیون دوز به مجارستان، ۱۵۰ هزار دوز به اردن، ۱ میلیون دوز به صربستان، ۳ میلیون دوز به امارات، ۴۰ میلیون دوز به مصر، ۱۰ میلیون دوز به مراکش، ۱.۷ میلیون دوز به پاکستان، ۳۸ میلیون دوز به پرو و ۲۰۰ هزار دوز به سنگال امضا کرده است.

این واکسن در روز ۳۰ دسامبر سال ۲۰۲۰ مورد تایید وزارت بهداشت کشور چین قرار گرفت و کشورهای زیادی آن را تایید کرده اند و بعد از وارد کردن از چین ، تزریق را شروع کرده اند. امارات متحده عربی که واکسیناسیون با واکسن سینوفارم را شروع کرده است در سال جاری میلادی ۱۰۰ میلیون دوز واکسن سینوفارم تولید خواهد کرد که علاوه بر مصرف داخلی برای صادرات نیز استفاده می شود.در کشور هند هم تولید واکسن سینوفارم شروع شده است.

واکسن سینوواک به چه کشورهایی صادر می شود
طبق گزارشهای رسمی وزارت خارجه کشور چین بیشترین تقاضا برای واکسن سینوواک بود. آمارها نشان می دهد قراردادی برای فروش ۱۲۰ میلیون دوز واکسن سینوواک به کشور برزیل امضا شده است و قرار است ۶۰ میلیون دوز به کشور شیلی، ۱۲۲.۵ میلیون دوز به اندونزی،۱۴ میلیون دوز به مالزی، ۲ میلیون دوز به تایلند، ۲۵ میلیون دوز به فیلیپین، ۵۰ میلیون دوز به ترکیه و ۱.۹ میلیون دوز به اوکراین  صادر شود.

سومین مرحله از آزمایشهای بالینی این واکسن در کشورهای مختلفی انجام شد و داده ها نشان دهنده تفاوت در نرخ کارایی واکسن در کشورهای متفاوت بود. مثلا ترکیه کارایی واکسن را بالغ بر ۹۰ درصد اعلام کرد در حالیکه برزیل نرخ کارایی آن را حدود ۵۵ درصد اعلام کرد.

وزارت بهداشت چین در گزارش رسمی کارایی واکسن سینوواک را ۷۲ درصد اعلام کرد و آن را برای مقابله با ویروس کرونا گزینه مناسبی معرفی کرد زیرا نرخ کارایی آن در مقابل نوع شدید بیماری ۱۰۰ درصد بود.در این گزارش تاکید شد، قرار است ایران یک میلیون دوز واکسن از چین وارد کند.

کد خبر: ۷۳٬۴۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha