۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴
نقش پارک علم و فناوری در توسعه اقتصادی؛ حمایت از ۲۳۰ شرکت در استان سمنان
بازار بررسی کرد؛

نقش پارک علم و فناوری در توسعه اقتصادی؛ حمایت از ۲۳۰ شرکت در استان سمنان

شاهرود - پارک علم و فناوری استان سمنان ۲۳۰ شرکت فناوری را حمایت کرده و فرصتی را برای ارتقای تولیدات و ایده‌هایشان در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد تا یک فکر اولیه تبدیل به یک تولید اقتصادی شود.

به گزارش خبرنگار بازار، اساس پارک‌های علم و فناوری برای اتصال ایده‌ها به تولید ساخته‌شده است و طبیعتاً پارک علم و فناوری استان سمنان نیز از سال ۸۱ با استقرار در شهرستان شاهرود اساس کار خود را بر همین پایه نهاد.

پارک‌های علم و فناوری ازآنجاکه ساختار یا استخوان‌بندی برحسب نوسازی و فناوری دارند قاعدتاً حیطه‌های متعددی از کار و شاخه‌های متنوعی از علوم را نیز دربر می‌گیرند درنتیجه جوانان می‌تواند محور فعالیت‌های آنان باشد همان قشری که رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم به آن تأکید کرد.

اساس کار پارک

اساس کار پارک‌های علم و فناوری این است که وقتی یک ایده از دل یک دانش خارج شود یا به‌عبارت‌دیگر ماهیتی علمی داشته باشد می‌بایست در مسیری قرار گیرد که انتهایش تجاری‌سازی آن ایده و یا محصول باشد که در حقیقت این مسیر توسط پارک علم و فناوری کوتاه می‌شود.

محمد عمودی مدرس دانشگاه در رشته اقتصادی می‌گوید: به‌عبارت‌دیگر پارک‌های علم و فناوری یک حلقه واصله بین ایده خام در ذهن یک جوان و بازار تولید و مصرف هستند درنتیجه نمود واقعی اقتصاد مقاومتی را می‌توان از دل آن‌ها برون کشید.

وی افزود: شرکت‌هایی که در پارک‌ها استقرار پیدا می‌کنند که البته عمده آن‌ها نیز جوانانی خوش‌ذوق و بااستعداد هستند و به‌زور می‌توان در آن‌ها فردی باسن بالای ۳۵ سال را یافت، از شرایط مناطق آزاد تجاری برخوردار می‌شوند یعنی تمام معافیت‌های مالیاتی و ... مشمول این شرکت‌ها هم می‌شوند تا مشوقی برای تولید و توسعه اقتصادی در کشور باشد.

حمایت از شرکت ها

خلیل راحتی معاون فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری استان سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه در سال ۹۷ میزان حمایت پارک از شرکت‌های دانش‌بنیان استان، دو میلیارد و ۶۳۵ میلیون تومان بود، گفت: این کمک‌ها به ۲۳۲ واحد پرداخت شد.

راحتی بابیان اینکه در ده‌ماهه اول سال جاری نیز ۸۵ واحد فناوری در سطح استان مشمول کمک‌های پارک علم و فناوری شدند، ابراز کرد: علاوه بر شاهرود که مرکز پارک علم و فناوری استان سمنان محسوب می‌شود در شهرهای سمنان، مهدی‌شهر، دامغان و شهمیرزاد و گرمسار نیز دفاتر وجود دارد و کمک به واحدهای تولیدی انجام می‌شود.

وی بابیان اینکه۲۳۰ شرکت فناوری در پارک علم و فناوری استان سمنان موردحمایت هستند، بیان داشت: حمایت‌ها متعدد و متفاوت هستند اما خروجی همه آن‌ها درواقع تجاری‌سازی ایده‌ها است.

بررسی شرکت‌ها هر ۲ سال یک‌بار

معاون پارک علم و فناوری استان سمنان گفت: تعدادی از شرکت‌هایی که موردحمایت پارک در سطح استان قرارگرفته‌اند، دانش‌بنیان هستند و هر دو سال یک‌بار موردبررسی و ارزیابی مجدد قرار می‌گیرند درنتیجه این امکان وجود دارد که شرکتی حائز شرایط باشد یا از گردونه حمایت خارج شود پس تعداد شرکت‌ها مدام تغییر می‌کنند.

راحتی  تصریح کرد: ۴۳ شرکت دانش‌بنیان در سطح استان سمنان وجود دارند که از این تعداد ۲۶ شرکت تحت پوشش پارک علم و فناوری و ۶۰ درصد شرکت‌ها زیرمجموعه پارک قرار دارند.

یونسیان کارآفرین جوان نیز درباره استارتاپ ها می گوید: استارتاپ یک گروه از آدمهای خوشفکر و خوشایده است که سعی میکنند یک کسب و کار را با رشد بالا راهاندازی کنند. این گروهها باید به سمت ایدههایی بروند که بتوانند برای آنها مشتری داشته باشند.

وی که در حوزه استارتاپ مذهبی فعالیت دارد می افزاید: چون در کشور تازه وارد بحث استارتاپهای مذهبی شدهایم، مدلهای کسب و کارهای مذهبی را به خوبی نمیشناسیم. خروجی یک استارتاپ یک محصول فناورانه یا یک سرویس متمایز و شاخص و یا یک فرایند است. ما اغلب محصول را یک شی فیزیکی میدانیم اما چون الان بحث مذهب است، محصول میتواند یک خدمت فناورانه باشد. اگر ویژگیهای محصول استارتاپ با ویژگیهای مخاطب هماهنگی نداشته باشد، باعث شکست استارتاپ میشود.

رشد بالای استارتاپ ها

آن‌طور که دکتر اسماعیل جلالی مدیر پارک علم و فناوری استان سمنان می‌گوید: ایجاد استارتاپ ها یکی از اقداماتی است که این پارک در سطح استان در طول سال مبادرت می‌ورزد.

جلالی بابیان اینکه استارتاپ ها درواقع شرکت‌ها و یا شتاب‌دهنده‌هایی هستند که در زمان کوتاه رشد بالایی دارند که البته رشدشان بسته به ایده‌ای که دارند است درنتیجه حتی اگر ظرف یک سال این شرکت‌ها بازدهی‌شان را هم از دست دهند با توجه به ارزش‌آفرینی بسیار بالایی که دارند همیشه سرمایه‌گذاران و طرفداران زیادی برایشان وجود دارد که سرمایه‌هایشان را بر روی آنان قرار دهند. این‌یک نوع کمک به شرکت‌های جوان است.

وی از اجرای استارتاپ های مذهبی، شهر هوشمند، گردشگری، سلامت و ... در استان سمنان خبر داد و بیان کرد: این رویدادها برای شرکت‌های تازه بنیان با ایده‌های خوب می‌توانند سرمایه‌گذاران ویژه‌ای به دنبال بیاورند.

انگیزه بالای جوانان

یک مدرس دانشگاه نیز درباره شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: این شرکت‌ها که نیازمند حمایت پارک علم و فناوری هستند معمولاً از جوانانی باانگیزه ساخته می‌شوند که ویژگی‌هایش مشترکی دارند همگی دارای توانمندی و استعداد و ایده‌های ناب هستند اما متأسفانه بی‌پول و عجول‌اند درنتیجه باید به‌درستی هدایت و حمایت شوند.

علی مرتضوی بابیان اینکه اگر ایده‌ها و شرکت‌ها موردحمایت قرار نگیرند امکان دارد جوان سرخورده شده و حتی به فکر مهاجرت باشد، بیان کرد: ویژگی بزرگ صاحبان ایده‌ها این است که جوان، پرشور و البته حساس هستند و سیال بودنشان سبب می‌شود یک‌باره از جایی کنده و به‌جای دیگر کوچ کنند یا ایده‌شان را به‌سرعت نابود کنند درنتیجه رفتار با این نوع شرکت‌ها دشوار است.

وی افزود: ما در بخش ایده‌ها و توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته‌ایم اقدامات خوبی انجام دهیم اما درنتیجه چندان موفق نبوده‌ایم چراکه همیشه می‌خواهیم دانشگاه و یا علم را به صنعت و بازار متصل کنیم و فراموش می‌کنیم که اتصال علم به صنعت یک بعد دیگر هم دارد و آن اجتماع است.

نسبت بالای شرکت‌ها در استان سمنان

این استاد دانشگاه می‌گوید: ما از خود پرسیده‌ایم اصلاً این اتصال دانش به صنعت به درد جامعه می‌خورد یا نه؟ جامعه چه چیز برای عرضه در این اتصال دارد؟ ویژگی‌ها و مزیت‌هایمان چیست ؟ و ده‌ها سؤال دیگر به دلیل اینکه ما از خودمان این‌ها را نمی‌پرسیم نمی‌توانیم موفقیت چشم‌گیر اقتصادی را در شرکت‌های دانش‌بنیان مشاهده کنیم.

نسبت شرکت‌های دانش‌بنیان و تعداد واحدهای فناوری به ۱۰۰ هزار جمعیت، سمنان یکی از استان‌هایی است که از نسبت بسیار بالایی برخوردار است درنتیجه سمنان یک استان مهم در این حوزه محسوب می‌شود.

استارت آپ‌ها جنبه فرهنگ‌سازی و انگیزه ایجاد می‌کنند تا برخی توانایی افراد را در حوزه تیم سازی و آشنایی با مفاهیم پایه گسترش دهند درنتیجه نقشی اساسی در بازار تولید ایده‌ها و فروششان دارند حال باید دید با ادامه روند بهبود و ارتقای عملکرد پارک علم و فناوری استان سمنان شاهد تحولات بهتری در این زمینه خواهیم بود؟

به تازگی فازهای جدیدی از این پارک در شاهرود، گرمسار و سمنان راه اندازی شده و این امر می‌تواند کمک خوبی به جوانان سرشار از ایده مان کند.

کد خبر: ۷٬۳۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha