۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷
سمت و سوی آینده بازار سرمایه
کارشناس بازار سرمایه تبیین کرد؛

سمت و سوی آینده بازار سرمایه

سماوی، مدیر تحلیل گروه صنعتی و معدنی امیر گفت: از منظر ادبیات مالی، هرگاه قیمت از ارزش ذاتی خود فاصله بگیرد، می گوییم بازار دچار عدم تعادل شده است. زمانی که قیمت ها بالاتر از ارزش ذاتی خود باشد بازار دچار حباب مثبت شده و هرگاه قیمت ها کمتر از ارزش ذاتی باشد بازار حباب منفی دارد.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، محمدابراهیم سماوی مدیر تحلیل گروه صنعتی و معدنی امیر در پاسخ به این سوال گفت: تغییر دامنه نوسان از چند منظر قابل بررسی است: این تغییر در وهله اول، منجر به اعتماد سازی مجدد می شود  و بی اعتمادی ها را کمرنگ می کند. از طرفی سرعت و شیب ریزش را کند کرده و ترمزی برای ریزش بازار خواهد بود و به لحاظ روانی اثر مثبتی بر بازار خواهد گذاشت.

سماوی افزود: همچنین این موضوع، تلنگری به سرمایه گذاران است که بازار در حالت حباب منفی قرار دارد و  قیمت بسیاری از سهم ها در حال حاضر پایین تر از ارزش ذاتی آنها است.

 وی اظهار داشت: از منظر ادبیات مالی، هرگاه قیمت از ارزش ذاتی خود فاصله بگیرد، می گوییم بازار دچار عدم تعادل شده است. زمانی که  قیمت ها بالاتر از ارزش ذاتی خود باشد بازار دچار حباب مثبت شده و هرگاه قیمت ها کمتر از ارزش ذاتی باشد بازار حباب منفی دارد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: از اوایل تا اواسط تابستان، در اکثر سهم ها شاهد عدم تعادل قیمتی مثبت بودیم که یکی از عوامل آن افزایش ضریب نفوذ در بازار سرمایه بود و  بسیاری از افراد عادی بی محابا در بازار سرمایه گذاری کرده و فعال بودند و شیرینی سودهای چند ده درصدی و بعضا چند صد درصدی را چشیده بودند.

سماوی خاطرنشان کرد: علی رغم توصیه ها در آن زمان، خیلی از افراد دارایی های اصلی خود مثل خانه، املاک و مستغلات و پس اندازهای ضروری را در  بورس سرمایه گذاری کردند چون صرفا در آن اوقات شاهد رشدهای قیمتی خوبی بودیم و متاسفانه صرفا به رشدهای اخیر بازار توجه می شد.

وی با اشاره به اینکه  از لحاظ مبانی اقتصادی و مالی، رشد مداوم و قیمت های بالا، هیچ گاه ادامه نخواهد یافت و نهایتا قیمت ها به تعادل خواهند رسید، افزود: اواسط مرداد، اختلاف دیدگاه  برخی دولتمردان درخصوص پالایش یکم تلنگری در بازار بود که اعتمادها به بازار را کم رنگ کرد و منجر به ریزش شد. علاوه بر این، اگر P/E تاریخی بازار را  در آن زمان بررسی کنیم،   به محدوده ۳۰ رسیده بود که این هم از منظر بنیادی نشاندهنده حباب مثبت قیمتی است.

سماوی با بیان اینکه سلسله عوامل دیگری هم در ریزش ادامه دار بازار درآن زمان دخیل بود، اظهار داشت:  قول ها و وعده وعیدها از سوی حقوقی ها و برخی ارکان در خصوص حمایت از بازار، باعث شد که عمده سهم ها بیش از ۵۰ درصد اصلاح قیمتی داشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: با برگشت قیمت ها به ارزش ذاتی، انتظار می رفت بازار رنگ و بوی متعادلی به خود بگیرد اما از آن طرف، بیش واکنشی ها درباره انتخابات ریاست جمهوری امریکا  و انتظار برای کاهش نرخ دلار باعث شد که قرار گرفتن بازار در مدار رشد، ادامه دار نباشد و هم اکنون شاهد حباب منفی در بسیاری از نمادها هستیم.

وی افزود: با ادامه روند سراشیبی  قیمت ها، شورای عالی بورس تصمیم گرفت با افزایش بازارگردان ها، انتشار اوراق تبعی و انتشار  EPS  پییش بینی شرکت ها  به تحلیل شرکت ها و بهبود بازار کمک کند.

به گفته سماوی، از آنجا که  در حال حاضر چشم انداز روشنی در رابطه با گشایش های اقتصادی و کاهش قیمت دلار وجود ندارد، این موضوع می تواند در کوتاه مدت بازار را متعادل کند.

وی با بیان اینکه در بلند مدت باید عوامل مهم تری را مدنظر قرار داد، گفت: تغییرات مربوط به ریز ساختارها  زیاد تعیین کننده نیستند و تا بعضی ابهامات به ویژه در خصوص وضعیت بودجه روشن و  ابهامات آن برطرف نشود، تکلیف بسیاری از متغیرهای کلان اقتصادی و در ادامه جهت روند کلی بازار روشن نخواهد بود.

سماوی همچنین گفت: تحولات سیاسی و بین المللی و آخرین وضعیت در خصوص برجام و بازگشت امریکایی ها در میان مدت به مذاکرات نشان می دهد که چشم اندازی برای ریزش شدید دلار نمی توان متصور بود و تا زمانی که ابهامات اصلی در مورد متغیرهای کلان اقتصادی برطرف نشود، نمی توان انتظار داشت که بازار رشد منطقی خود را بازیابد، لذا انتظار می رود بسیاری از سرمایه گذاران همچنان محافظه کارانه عمل می کنند.

کد خبر: ۷۳٬۴۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha