۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۰
بازار طلا در مسیر ابهام آلود خرید یا فروش| متقاضیان همچنان از خرید می ترسند
«بازار» گزارش می دهد

بازار طلا در مسیر ابهام آلود خرید یا فروش| متقاضیان همچنان از خرید می ترسند

داد و ستد مصنوعات طلا ‌در هفته جاری و به خصوص در روزهای پایانی هفته به علت وجود التهاب و نوسانات قیمت طلا در بازارهای جهانی و افزایش قیمت دلار در ایران در بازار خریداری نداشت و این هفته مشتریان برای خرید طلای مورد نیاز به بازار نیامدند.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: معاملات طلا در دو روز اول هفته نسبتا بد نبود، اما با روند افزایش قیمت طلا و ارز در بازار در دو روز اخیر که با نوسانات قیمت ها همراه بود، داد و ستد مصنوعات طلا در بازار تهران کاهش یافت.

در آخرین روز هفته جاری قیمت سکه طرح جدید در بازار تهران به ۱۱ میلیون و ۶۱۱ هزار تومان رسید، قیمت نیم سکه ۶ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، قیمت ربع سکه ۴ میلیون و ۳۸۵ هزار تومان و قیمت سکه یک گرمی دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار تهران به یک میلیون و ۱۳۹ هزار و ۸۰۰ تومان رسید.

همچنین نرخ ارز نیز در بازار روز چهارشنبه  ۲۲ بهمن ماه سال جاری، دلار به رقم ۲۴  هزار و ۱۰۳ تومان، یورو به قیمت ۲۹ هزار و ۱۰۱ تومان، پوند ۳۴ هزار و ۹۷۲ تومان، درهم امارات ۶ هزار و ۹۳۷ تومان و لیر ترکیه به ۳ هزار و ۵۶۰  تومان رسید.

با توجه به نوسانات قیمت ارز و طلا دربازارهای داخلی، رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: در دو روز نخست هفته خرید و فروش مصنوعات طلا در بازار نسبتا بد نبود، اما نوسانات قیمت ها که از اواسط هفته آغاز شد، تقریبا خرید و فروش طلا را در بازار کاهش داد و کار به جایی رسید که معاملاتی انجام نشد و بازار قفل شد.

«ابراهیم محمد ولی» رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران در پاسخ به سوال خبرنگار بازار که دلایل این وضعیت در بازار طلا چه بوده است، گفت: افزایش ۱۶ دلاری قیمت اونس جهانی طلا، باعث افزایش قیمت دلار شد و این دو عامل در افزایش قیمتها و التهاب در بازار به خصوص در دو روز اخیر بسیار موثر بودند.

وی تاکید کرد: هرچند که روند قیمت ها افزایشی است اما در روزهای پایانی سال مردم در صورتی به بازار می آیند که بتوانند در یک شرایط با ثبات طلای مورد نیاز خود را خرید کنند و اگر قیمت ها همچنان رشد پیدا کند، بازار مصنوعات طلا بار دیگر به طرف رکود خواهد رفت.

وضعیت بازار طلا در هفته آینده
رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران در پاسخ به سوال خبرنگار بازار در خصوص وضعیت بازار طلا در هفته آینده گفت: در صورتی که همچنان بازار طلا و دلار در نوسان باشد، مطمئمنا هفته آینده داد و ستد طلا در بازار باز هم در رکود خواهد بود.

محمد ولی در عین حال تاکید کرد: مگر اینکه با انتشار خبرهای امیدوارکننده خوبی که از ماحصل آن تغییر وضعیت اقتصادی کشور باشد، ممکن است رکود فعلی حاکم بر بازار طلا را رونق دهد و هموطنان بیشتری برای خرید مصنوعات طلا در روزهای پایانی سال به بازار بیایند.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران اظهار داشت: نوسانات قیمت ها به بازار ثبات نمی دهد، زیرا همکاران ما در این شرایط نمی دانند که آیا طلایی که فروخته می شود، جایگزینی خواهد داشت، از آن طرف هم با توجه به نوسانات قیمت ها مردم برای خرید تمایلی ندارند، لذا بازار به طرف رکود حرکت می کند.

این مقام مسئول در اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران تصریح کرد: زمانی بازار رونق دارد که ثبات و آرامش در بازار حاکم باشد و در این شرایط خریداران بیشتری به بازار مراجعه کنند.

وقتی در بازار ثبات باشد مردم با آرامش خاطر بیشتر نیازهای خود را خرید می کنند و همکاران و طلا فروشان نیز در این شرایط از دادوستد طلا سود می برنند، اما در شرایط بی ثباتی بازار تصمیم گیری برای هر دو طرف سخت است چون که هر وقت قیمت ها در بازار از ثبات لازم برخوردار شود، داد و ستد طلا در بازار رونق می گیرد و ممکن است برعکس آن نیز اتفاق بیافتد

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران یادآورشد: وقتی در بازار ثبات باشد مردم با آرامش خاطر بیشتر نیازهای خود را خرید می کنند و همکاران و طلا فروشان نیز در این شرایط از داد و ستد طلا سود می برند، اما در شرایط بی ثباتی بازار تصمیم گیری برای هر دو طرف سخت است چون که هر وقت قیمت ها در بازار از ثبات لازم برخوردار شود، داد و ستد طلا در بازار رونق می گیرد و ممکن است برعکس آن نیز اتفاق بیافتد.

محمد ولی با اشاره به وضعیت طلا در بازارهای جهانی افزود: در بازارهای جهانی قیمت اونس جهانی افزایشی است و خیلی از کارشناسان اینده قیمت طلا را در بازارهای جهانی به بسته کمک کرونایی ۱.۹ تریلیون دلاری که جو بایدن گره زده اند.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران افزود: در صورتی که قیمت اونس جهانی طلا کاهش یابد این شرایط بر روی قیمت ارز و طلا در ایران نیز تاثیرگذار خواهد بود، زیرا قیمت طلا در ایران به قیمت دلار و طلای جهانی وابستگی کامل دارد.

این مقام مسئول در اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران با بیان اینکه هم اکنون قیمت طلا در جهان ۱۸۴۵ دلار است، تاکید کرد: اگر قیمت جهانی و اونس طلا همچنان از آرامش و ثبات لازم برخوردار باشد و بازارهای جهانی بدون تنش و التهاب باشند در این صورت بازار ما نیز آرامش خواهد کرد.

قیمت اونس جهانی طلا ۱۸۴۵ دلار 
همزمان با ثبات قیمت سکه و مصنوعات طلا در بازار، یک کارشناس اقتصادی در حوزه و طلا و جواهر در گفت وگو با خبرنگار بازار اظهارداشت: در روزهای پایانی هفته جاری قیمت هر اونس طلای جهانی به حدود ۱۸۴۵ دلار رسید که نسبت به روزهای  گذشته روند افزایش یافت.

«اکبر نقوی نیا» بیان کرد: سکه در روزهای پایانی هفته با توجه به قیمت اونس طلا دربازارهای جهانی به کانال ۱۲ میلیون تومان وارد شد واگر اونس جهانی طلا هفته آینده در این قیمت ها بماند قیمت طلا در بازارهای داخلی نیز دست خوش تحولات خواهد شد.

پیش بینی قیمت طلا دربازارهای جهانی در روزهای آینده 
قیمت طلا در معاملات روز گذشته بازار جهانی تحت تاثیر افت ارزش دلار و تقویت انتظارات برای تصویب بسته محرک مالی عظیم آمریکا افزایش یافت و نزدیک به بالاترین حد خود در یک هفته اخیر ایستاد.

بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد افزایش، به ۱۸۴۲ دلار و ۴۱ سنت رسید. قیمتها در معاملات روز گذشته به ۱۸۴۸ دلار و ۴۰ سنت صعود کرده بودند که بالاترین قیمت از دوم فوریه بود و هم اکنون قیمت آن ۱۸۴۵ دلار در هر اونس است.

در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۳ درصد افزایش، به ۱۸۴۳ دلار و ۵۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز سه شنبه با ۰.۲ درصد افزایش، در ۱۸۳۷ دلار و ۵۰ سنت بسته شده بود.

دلار در برابر ارزهای رقیب به پایینترین حد در دو هفته گذشته نزول کرد و طلا را برای خریداران غیرآمریکایی ارزانتر ساخت.

جفری هالی، تحلیلگر ارشد موسسه اوندا معتقد است که با ثابت ماندن بازده اوراق قرضه آمریکا، طلا روند معکوس با دلار آمریکا پیدا کرده است. آمار تورم آمریکا ریسک اصلی در معاملات بازار آمریکا خواهند بود و اگر این آمار بالاتر رود، باعث افزایش ارزش دلار شده و قیمت طلا را پایین می برد.

هالی افزود: افزایش نرخ تورم در آمریکا در کوتاه مدت می تواند سبب رشد ارزش دلار و تضعیف قیمت طلا شود. آمارهای شاخص قیمت مصرف کننده در ماه ژانویه قرار است اواخر امروز منتشر شود.

در حالی که سوددهی اوراق خزانه داری آمریکا تثبیت شده، طلا بر خلاف جهت نوسانات دلار در حال حرکت است. این بدان معناست که افزایش ها نه ناشی از تقویت عواملی فنی حاکم بر بازار طلا، بلکه ناشی از تضعیف دلار آمریکا است

به گفته وی، در حالی که سوددهی اوراق خزانه داری آمریکا تثبیت شده، طلا بر خلاف جهت نوسانات دلار در حال حرکت است. این بدان معناست که افزایش ها نه ناشی از تقویت عواملی فنی حاکم بر بازار طلا، بلکه ناشی از تضعیف دلار آمریکا است.

سرمایه گذاران اکنون منتظر سخنان جرومی پاول رئیس فدرال رزرو آمریکا در نشستی در نیویورک در اواخر روز جاری هستند. تحلیلگران انتظار دارند پاول در این سخنرانی بر تعهدات فدرال رزرو مبنی بر حفظ سیاست پولی انبساطی تصریح کند.

انتظار می رود بسته کمک کرونایی ۱.۹ تریلیون دلاری که توسط جو بایدن، رییس جمهور آمریکا پیشنهاد شده است با وجود مخالفت جمهوریخواهان در خصوص هزینه این بسته، در کنگره تصویب شود.

بر اساس گزارش رویترز، سرمایه گذاران اکنون منتظر شنیدن اظهارات جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا در مراسم مجازی کلوب اقتصادی نیویورک هستند که روز جاری برگزار  می شود. تحلیلگران انتظار دارند که پاول مواضع بانک مرکزی در خصوص حفظ سیاست پولی تسهیلی را تکرار و مورد تاکید قرار دهد.

در معاملات روز گذشته طلای آتی آوریل با ۳.۷۰ دلار افزایش در هر اونس به قیمت ۱۸۳۷.۹۰ دلار و نقره آتی مارس در بازار کومکس نیویورک با ۰.۱۶۶ دلار افزایش به قیمت ۲۷.۴۱ دلار در هر اونس معامله شد.

شاخص دلار آمریکا روز گذشته روند اصلاحی خود را پس از دستیابی به بالاترین سطح دو ماهه ادامه داد. قیمت‌های آتی نفت خام نیمکس هم به افزایش قیمت خود در بالاترین سطح ۱۳ ماهه ادامه داد و هر بشکه به قیمت ۵۸.۳۵ دلار معامله شد.

در یکی از بازارهای هفته جاری، بیت‌کوین در شرایطی روند افزایشی خود را پس از اعلام خرید ۱.۵ میلیاردی شرکت تسلا از این رمزارز ادامه داد که قیمت‌ها حتی از سطح ۴۸ هزار دلاری عبور کرد. در چنین شرایطی تقاضا در بازار فلزات گرانبها نیز افزایش یافت.

از دیدگاه فنی، روند نزولی معاملات آتی طلای آوریل همچنان از مزیت کلی کوتاه مدت برخودار است. نمودارها بیانگر یک روند نزولی چهار هفته‌ای است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت فنی بالاتر از ۱۸۷۸.۹۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی فنی و کمترین قیمت ماه نوامبر یعنی ۱۷۷۱.۳۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین سطح معاملات روز گذشته یعنی ۱۸۴۹.۵۰ دلار و سطح مقاومت دوم ۱۸۶۵ دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست در کمترین قیمت روز گذشته ۱۸۳۰.۳۰ دلار و سطح پشتیبانی دوم ۱۸۲۱.۳۰ دلار در هر اونس مشاهده شده است.

روند صعودی معاملات آتی نقره مارس از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است و در تلاش است تا در نمودارها روند صعودی قیمت روزانه را از سر بگیرد. هدف بعدی صعودی قیمت‌ها دستیابی به سطح مقاومت فنی و بالاترین سطح قیمت معاملات ماه فوریه یعنی ۳۰.۲۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به سطح ۲۵ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات انجام شده سطح مقاومت نخست نقره ۲۷.۸۷۵ دلار و سطح مقاومت دوم ۲۸ دلار در هر اونس است همچنین سطح پشتیبانی نخست نقره در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۷.۱۳ دلار و سطح پشتیبانی دوم در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۲۶.۹۳ دلار در هر اونس است.

کد خبر: ۷۳٬۲۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha