۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۴:۴۱
نرم افزار محبوب « بارکد اسکنر» از «گوگل پلی» حذف شد
به دلایل امنیتی

نرم افزار محبوب « بارکد اسکنر» از «گوگل پلی» حذف شد

نرم افزار «اسکن بارکد» با ۱۰ میلیون دانلود در سیستم عامل اندورید به یک بدافزار تقلیل یافت و توسط «گوگل پلی» حذف شد. این اپلیکیشن در آخرین به روزرسانی با یک کد مخرب همراه شده است که حاوی کیت های تبلیغات آلوده است.

به گزارش بازار به نقل سایت «Wired »، نرم افزار اسکنر بارکد که یکی از پرکاربرد ترین برنامه های حال حاضر بر روی گوشی های هوشمند اندرویدی و آیفون می باشد به دلایل امنیتی از تمامی پلتفرم های دانلود از جمله گوگل پلی حذف شد. نرم افزار اسکنر بارکد تا به اکنون بیش از ۱۰ میلیون بارگیری داشته است و جزء پنج نرم افزار محبوب در آرشیو رسمی گوگل محسوب می شد، اما با دریافت نسخه جدید در اواخر سال گذشته به یکی از مخرب ترین نرم افزار های سیستم عامل اندروید تبدیل شده است.
به گزارش تیم تحقیقات کمپانی Malwarebytes، این نرم افزار کاربردی به جایگاه یک بدافزار تقلیل یافته به گونه ای که کمپانی گوگل را  مجبور کرد آن را از تمامی پلتفرم های خود حذف کند؛ مشکلات ناشی از این بد افزار توسط پیام های مشتریان و شکایت های متعدد در مورد شروع تبلیغات پیش فرض در مرورگرها آغاز شده است و با تحقیقات متعدد از سوی چندین سایت رسمی از جمله خود گوگل به سرانجام رسیده است.
نرم افزار اسکنر بارکد که یکی از پرکاربرد ترین برنامه های حال حاضر بر روی گوشی های هوشمند اندرویدی و آیفون می باشد به دلایل امنیتی از تمامی پلتفرم های دانلود از جمله گوگل پلی حذف شد. نرم افزار اسکنر بارکد تا به اکنون بیش از ۱۰ میلیون بارگیری داشته است و جزء پنج نرم افزار محبوب در آرشیو رسمی گوگل محسوب می شد
ناتان کولیر مدیر ارشد کمپانی Malwarebytes در این گزارش گفت : تمامی کاربران مورد مصاحبه قرار گرفتند، ما متوجه وجه مشترک ما بین این افراد شدیم که مربوط به دانلود آخرین نسخه نرم افزار اسکن بارکد برای سیستم عامل های اندرویدی بود؛ وی افزود:  به روز رسانی ارائه شده در ماه دسامبر شامل کدی بود که مسئول بمباران تبلیغات در پیش فرض مرورگرها است.
کولیر تصریح کرد: این موضوع بسیار دلهره آور و استرس زا  است که با یک به روز رسانی یک برنامه بتواند در معرض خطر Google Play Protect مخرب شود. برای ما غیر قابل درک است که  یک توسعه دهنده همانند تیم بارکد اسکنر، یک برنامه محبوب را به یک بدافزار تبدیل کند و موجبات مشکلات اینترنتی را فراهم آورد؛ در واقع، نرم افزارهای تبلیغاتی مزاحم اغلب نتیجه کیت های توسعه نرم افزار شخص ثالث است که توسعه دهندگان از آنها برای کسب درآمد از برنامه های رایگان استفاده می کنند.
به نرم افزار  بارکد اسکنر، کد مخربی اضافه شده است که در نسخه های قبلی برنامه وجود نداشت؛ علاوه بر این، کد اضافه شده از انسداد شدید استفاده می کند تا از تشخیص آن جلوگیری شود. این بد افزارها خود را به عنوان نرم افزاری معتبر مبدل می کنند
وی اظهار داشت: به نرم افزار  بارکد اسکنر، کد مخربی اضافه شده است که در نسخه های قبلی برنامه وجود نداشت؛ علاوه بر این، کد اضافه شده از انسداد شدید استفاده می کند تا از تشخیص آن جلوگیری شود. این بد افزارها خود را به عنوان نرم افزاری معتبر مبدل می کنند، یا در نرم افزارهای قانونی به صورت مخفی پنهان می شند و معمولا  با ایجاد “بک در” (در پشتی) در برنامه ها، باعث می شوند تا ویروس ها و سایر بد افزارها به سیستم کاربران نفوذ پیدا کنند، ما با ردیابی Android / Trojan.HiddenAds.AdQR از ردیابی اصلی Adware به طور مستقیم به Trojan رسیدیم.
ناتان کولیر در ادامه سخنان خود افزود: بسیاری از کاربران هیچ گونه اطلاع دقیقی در مورد بدافزارها و چگونگی شناسایی آنها ندارند؛ در حالت کلی یک بدافزار (Maleware ) به یک برنامه مخرب گفته می‌شود که برای کاربران اینترنت و دستگاه‌های دیجیتال از قبیل رایانه و گوشی هوشمند مضر می‌باشد که شامل ویروس ، جاسوسی، کرم ها، تروجان می باشند و دارای عملکردهای متفاوتی همانند  سرقت اطلاعات، به‌ اشتباه انداختن کاربر- تغییر یا حذف داده‌ها ،کدگذاری (Data Encryption) ناخواسته روی‌ داده‌ها  و یا مانیتور کردن فعالیت‌های کاربر بدون مجوز او هستند.
از سایت های غیر رسمی و کلاهبرداری گرفته تا فروشگاه های رسمی، بد افزارها معمولاً در گوشه و کنار کمین می کنند. بنابراین قبل از بارگیری، همیشه با خواندن دقیق نظرات و کامنت ها، اطمینان حاصل کنید که ارائه دهنده قابل اعتماد است، استفاده هکرها از بنرهای آلوده یا تبلیغات پاپ آپ برای آلوده کردن دستگاه شما، رو به افزایش است

وی هشدار داد :از سایت های غیر رسمی و کلاهبرداری گرفته تا فروشگاه های رسمی، بد افزارها معمولاً در گوشه و کنار کمین می کنند. بنابراین قبل از بارگیری، همیشه با خواندن دقیق نظرات و کامنت ها، اطمینان حاصل کنید که ارائه دهنده قابل اعتماد است، استفاده هکرها از بنرهای آلوده یا تبلیغات پاپ آپ برای آلوده کردن دستگاه شما، رو به افزایش است  بنابراین بهتر است همه آن ها را با یک مسدود کننده تبلیغاتی قابل اعتماد مسدود کنید.

بد افزار ها مانند تروجان ها و نرم افزارهای جاسوسی، سعی دارند تا حد امکان از شما پنهان شوند. این به این معنی است که مدت ها قبل از اینکه شما متوجه شوید که آن ها حضور دارند، می توانند در سیستم شما باشند.برخی دیگر مانند ویروس ها و کرم ها، ممکن است قبل از نشان دادن علائم خود، به صورت پنهانی عمل کنند

این مقام ارشد اعلام کرد: شناسایی برخی از انواع نرم افزارهای مخرب نسبت به بقیه راحت تر است. برخی، مانند باج افزار و نرم افزارهای تبلیغاتی مزاحم، حضور خود را فوراً یا با رمزگذاری پرونده های شما یا با پخش تبلیغات بی پایان در سیستم شما، نشان می دهند.دیگر بد افزار ها مانند «تروجان ها» و نرم افزارهای جاسوسی، سعی دارند تا حد امکان از شما پنهان شوند. این به این معنی است که مدت ها قبل از اینکه شما متوجه شوید که آن ها حضور دارند، می توانند در سیستم شما باشند. برخی دیگر مانند ویروس ها و کرم ها، ممکن است قبل از نشان دادن علائم خود، به صورت پنهانی عمل کنند. از جمله حذف پرونده ها یا جایگزین شدن آن ها، خاموش شدن ناگهانی دستگاه و غیره .

گوگل در اولین ساعات شناسایی میزان تخریب این بد افزار، به سرعت آن را حذف نمود و از کاربران نیز درخواست کرد برنامه  نصب شده بر روی گوشی های خود را نیز حذف نمایند؛ این کمپانی هنوز  هیچ اطلاعیه از چگونگی و نوع مشکل برنامه فوق ارائه نکرده است و تنها به یک پیام بر روی سایت رسمی خود اکتفا نموده است؛ بسیاری از کارشناسان حوزه نرم افزاری این عمل گوگل را نقض حقوق کاربران دانستند و خواستار حذف کامل این بدافزار از طریق Google Play Protect شدند.

کد خبر: ۷۳٬۲۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha