۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
تغییر دستورالعمل بازارگردان ها برای نقدشوندگی بازار بورس
گزارشی از دستورات جدید سازمان بورس؛

تغییر دستورالعمل بازارگردان ها برای نقدشوندگی بازار بورس

بازار بورس طی یک سال گذشته اشک و خنده بسیاری از مردم را درآورد. اما این که در این بازار پر فراز و نشیب طی یک سال گذشته چه کسانی سود کردن و یا چه کسانی متضرر شدند قابل توجه است.

به گزارش بازار به نقل از اکونا پرس، بازار بورس طی یک سال گذشته اشک و خنده بسیاری از مردم را درآورد. اما این که در این بازار پر فراز و نشیب طی یک سال گذشته چه کسانی سود کردن و یا چه کسانی متضرر شدند قابل توجه است. طبق آمار و ارقام موجود ضرر و سود افراد بستگی به زمان ورود شان به بازار بورس دارد بر این اساس  در تاریخ   ۲۰  فروردین ماه سال  ۱۳۹۹شاخص بورس در رقم ۴۵۴ هزار واحد  و اکنون این رقم به یک میلیون و صد و نوزده  هزار واحد رسیده است.

در واقع اگر کسی در تاریخ فروردین ماه سال جاری وارد بورس می شد حدود ۲۶۰ درصد سود به دست می‌آورد اما اگر همین شخص در تاریخ مرداد ماه سال جاری وارد بورس می شد به علت ریزش شاخص ها تا کنون سرمایش به نصف نیز تقلیل یافته بود.

بنابراین بازاربورس با چنین شرایط پر فراز و نشیبی در یک سال گذشته مواجه شد در واقع سهامهایی غیرقابل عرضه وجود داشتند که خریدار داشتند و برعکس مانند این روزها سهامهایی وجود دارند که علیرغم عرضه  خریدار ندارند. این رفتارها موجب شد تا مدیران بازار سرمایه با مداخله‌ای انجام شده از جانب سازمان بورس بازار،   این بازار را دو نوبت کرده و ساعات معاملاتی آن را تغییر دهند.

همچنین کاهش ضریب اعتباری کارگزاری ها، کاهش سهم سهام در سبد صندوق های درآمد ثابت، انجام معاملات الگوریتمی و نوسان روزانه همچنین تصمیمات متعدد در مورد نحوه آزاد کردن سهام عدالت  از دیگر اقداماتی است که سازمان بورس انجام داد.

در این بین مداخلات خارج از سازمان بورس نیز در نوسانات وضعیت بازار تاثیر بسزایی داشت جایی که قیمت‌گذاری دستوری فولاد، خودرو، سیمان و غیره و یا اظهار نظر مقامات سیاسی و همچنین اختلاف نظر دو وزارتخانه بر سر صندوق پالایش یکم مواردی بود که وضعیت بازار سرمایه را متلاطم کرد.

با تصمیم رئیس سازمان بورس اقدامات جدیدی صورت گرفت که موجب دوقطبی شدن فضای بازار سرمایه شد البته برخی از موافقان با این تغییر و تحولات آن را در شرایط فعلی  لازم می‌دیدند.

بنابراین گزارش  دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس با اشاره به حضور کارشناسان متعدد در شورای عالی بورس و تصمیم گیری در این خصوص گفت:  متغیرهای اقتصادی ما در طول یک سال گذشته تغییرات و تحولات متفاوتی داشته اند و این موارد موجب شد تا بازار سرمایه نیز تحت تاثیر قرار بگیرد. با توجه به سرعت بالای تغییرات سهامدار نیاز به فرصت بیشتری دارد تا تحلیل  تصمیم مناسبی نسبت به دارایی‌های خود داشته باشد این تغییرات موجب می شود تا آرامش بیشتری به بازار تزریق شده و فرصت بهتری به سهامداران برای تصمیم عاقلانه  بدهد.

وی افزود:  این تصمیمات به صورت کاملاً برخط تحلیل  و با ارائه گزارشات به شورای عالی بورس نسبت به تداوم و یا حذف آن تصمیم گیری می شود در واقع هر زمان که ثبات بیشتری در اقتصاد حاکم شود این تصمیمات نیز لغو  خواهد شد.

دهقان تصریح کرد: یکی از این تصمیمات سپرده شدن حجم مبنا به سازمان بورس است تا در مورد آن تصمیم گیری شود که به نظر می رسد افزایش یابد. به هر حال سازمان بورس به عنوان ناظر بازار نیازمند ابزاری خواهد بود تا آن را کنترل کند و در مواقع نیاز به عکس‌العمل فوری  کاراتر باشد. همچنین در راستای نقش شوندگی اقدامات خوبی از جمله فعال شدن بازارگردانی ها انجام شده است.

 گفتنی است لزوماً دامنه نوسانات تعیین کننده نقش شوندگی بازار سرمایه نیست  بخشی از نقش شوندگی بستگی به آرامش بازار دارد تا سهامداران تحت تأثیر تصمیمات هیجانی و فضای پر استرس بازار  قرار نگیرند و بر اساس میزان عرضه سهام،   المانهای اقتصادی  و منطق و علم سرمایه خود را به فروش برساند.

درخصوص بازارگردان ها مشکلات و چالش هایی وجود دارد که در آینده نسبت به دستورالعمل های آنها تغییرات خواهیم داشت. در واقع مهمترین وظیفه بازارگردان ها نقدشوندگی بازار است که باید در این حوزه فعال تر شوند.

کد خبر: ۷۳٬۲۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha