۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷
تکمیل پازل منطقه آزاد سیستان با ایجاد صنایع تبدیلی؛ فرآوری محصولات راهبرد جهش تولید
بازار گزارش می دهد؛

تکمیل پازل منطقه آزاد سیستان با ایجاد صنایع تبدیلی؛ فرآوری محصولات راهبرد جهش تولید

زاهدان- مشکلات جبران ناپذیر خشکسالی، فقر و محرومیت های اقتصادی و رفع بیکاری­ های دائمی و فصلی در مناطق روستایی سیستان و بلوچستان بدون ایجاد صنایع تبدیلی و راه اندازی منطقه آزاد سیستان محقق نخواهد شد.

فرشته بامری؛ بازاراستان سیستان و بلوچستان با وجود دو دهه خشکسالی همچنان یکی از مهمترین مراکز تولید محصولات کشاورزی در کشور است به طوری که در حال حاضر رتبه نخست تولید محصولات خارج از فصل را با تولید سالانه ۴۲۵ هزار تن انواع محصولات جالیزی به خود اختصاص داده است.

در مجموع وجود ۲۲۸ هزار و ۴۵۱ هکتار اراضی شامل ۱۳۵ هزار و ۷۴۱ هکتار اراضی زراعی و ۹۲ هزار و ۷۱۰ هکتار اراضی باغی سبب شده تا استان سیستان و بلوچستان در زمینه کشاورزی در مقایسه با دیگر مناطق کشور حرف هایی برای گفتن داشته باشد.

محصولات استان سیستان و بلوچستان از انواع صیفی جات و محصولات گلخانه‌ای گرفته تا خرما، انبه و چیکو و عسل همه قابلیت فرآوری و بسته بندی را دارند و این حجم بالای تولید محصولات کشاورزی، فرصتی طلایی برای رشد اقتصادی، توسعه و اشتغال در این منطقه است. 

صنایع تبدیلی می تواند شاه کلید نفوذ در بازارهای جهانی از طریق منطقه آزاد سیستان باشد

اما در حال حاضر واقعیت این است که در سیستان و بلوچستان تعداد اندکی از تولیدکنندگان بخش کشاورزی به فرآوری و بسته بندی محصولاتشان می پردازند و حجم بالایی از تولیدات کشاورزی به صورت فله ای وارد بازار مصرف می شود. در واقع میان صنایع تبدیلی با بخش کشاورزی استان فاصله بسیار عمیقی وجود دارد.

این موضوع در حالی است که کارشناسان با وجود مشکلات فراوان این خطه، راه اندازی منطقه آزاد سیستان را به دلیل نبود صنایع تولیدی مقرون به صرفه نمی دانند و در این میان قطعا صنایع تبدیلی می تواند شاه کلید نفوذ در بازارهای جهانی از طریق منطقه آزاد سیستان (در صورت تصویب) باشد.

گسترش صنایع تبدیلی موجب توسعه اشتغال در روستاها می شود
محمد عیدوزهی باغدار نیکشهری در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: گواوا یا زیتون محلی از میوه های محلی منطقه بلوچستان است که به دلیل  ویتامین های مختلفی که دارد برای لاغری و درمان انواع بیماری ها نظیر یبوست، کلسترول، فشار خون و کنترل بیماری های قلبی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی افزود: بومیان منطقه بلوچستان از برگ این درخت برای رفع درد دندان استفاده می کنند و برای درمان مشکلات معده، ناراحتی های پوستی، مشکلات تنفسی، تسکین سرماخوردگی و مشکلات لثه و گلو درد نیز آنرا می جوشانند و استفاده می کنند.

این کشاورز سیستان و بلوچستانی تصریح کرد: برخی اهالی منطقه بلوچستان از میوه گواوا ترشی درست می کنند و برای سوغاتی به اقوام شان در شهرهای دیگر استان می فرستند و برخی از اهالی هم برای فروش به بازار عرضه می کنند.

وی با اشاره به ادامه فروش فله ای محصولات باغی و زراعی در استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: در فصل برداشت خریدارانی از دیگر نقاط کشور به منطقه ما می آیند و میوه گواوا را خریداری  می کنند و با وانت بارها به استان های همجوار می برند و در آنجا از ان ترشی درست می کنند.

عیدوزهی گفت: در صورتی که صنایع تبدیلی و یا کارگاه‌های فرآوری در منطقه ایجاد شود می تواند زمینه اشتغال اهالی را فراهم کند و از فروش فله ای محصولات جلوگیری کند. 

ایجاد کارخانه های فرآوری سبب تشویق کشاورزان برای گسترش باغات می شود
رضا سنجرانی یکی از کشاورزان منطقه سیستان هم در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: محصولات کشاورزی منطقه سیستان هم اغلب به صورت فله ای وارد بازار می شود و کشاورزان پس از برداشت آنها را به  صورت کیلویی و فله ای می فروشند.

وی افزود: با گذشت چندین سال از خشکسالی ها هنوز برخی میوه ها در منطقه سیستان کشت می شود که انگور یکی از این میوه ها است.

این کشاورز سیستان و بلوچستانی با اشاره به اینکه، می توان انگور را بدون استفاده از ابزار خاصی و به راحتی خشک و تبدیل به کشمش کرد، تصریح کرد: از انگور خشک شده به عنوان کشمش در صنایع خشکبار استفاده می شود.

وی بیان کرد: همچنین می توان با احداث کارخانه فرآوری، انواع  نوشیدنی ها، ژله، مربا،سرکه، آبغوره، ترشی آبغوره و شیره انگور تولیدکرد.

سنجرانی گفت: قطعا وجود کارخانه های فرآوری سبب تشویق باغداران برای گسترش باغات در منطقه سیستان و تغییر الگوی کشت در راستای استفاده مناسب ازآب موجود می شود و علاوه بر آن تولید و اشتغال در منطقه نیز رونق پیدا می کند.

ظرفیت های موجود در بخش صنایع تبدیلی سیستان و بلوچستان
محمد علی نیکبخت، رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: سیستان و بلوچستان با تولید سالانه ۵ میلیون تن انواع محصولات باغی و زراعی، ظرفیت های فراوانی برای ایجاد صنایع بسته بندی و فرآوری محصولات کشاورزی دارد.

وی افزود: تغییر چرخه تولید و توزیع از سنتی به صنعتی سبب افزایش درآمد بهره برداران بخش کشاورزی و جبران خسارت های ناشی از خشکسالی می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: در بخش شیلات که در حال حاضر در استان از رونق خوبی هم برخوردار است هم می توان به بسته بندی ماهیان صید شده پرداخت و یا با فرآوری آن ها را به ماهی دودی و ماهی شور تبدیل کرد و روانه بازار مصرف کرد.

وی ادامه داد: گیاهان دارویی یکی دیگر از ظرفیت های مهم سیستان و بلوچستان است که با بسته بندی و یا تهیه عرقیجات از آنها می توان حجم وسیعی از نیاز بازار استان و کشور را از این طریق تامین کرد.

نیکبخت تصریح کرد: بسته بندی میوه، غلات، انواع جوانه ها (گندم، ماش،عدس و …) و انواع دانه های روغنی از جمله دیگر ظرفیت های استان سیستان و بلوچستان در بخش صنایع تبدیلی است.

تاکنون ٢٣٨ واحد فرآوری محصولات کشاورزی شامل زراعی، باغی، دامی و شیلاتی در استان سیستان و بلوچستان احداث شده است

وی  افزود: تاکنون ٢٣٨ واحد فرآوری محصولات کشاورزی شامل زراعی، باغی، دامی و شیلاتی در استان سیستان و بلوچستان احداث شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه، از این تعداد ۴۷ واحد مربوط به محصول خرما است، تصریح کرد: بیش ‌از ۶۰ درصد باغات استان را نخلستان ها با تولید سالیانه  ۲۳۵ هزار تن خرما تشکیل می‌دهد. 

وی بیان کرد: همچنین واحد بسته بندی خرما، پودر ماهی، تولید سوسیس و کالباس و انواع برگر در شهرستان‌های مختلف استان در بخش صنایع تبدیلی راه اندازی شده است.

دعوت از کارآفرینان برای ایجاد صنایع تبدیلی در سیستان و بلوچستان
نیکبخت با اشاره به اینکه هر چه میزان جذب سرمایه در بخش تولیدات کشاورزی بیشتر باشد تولید افزایش پیدا می کند، افزود: کشاورزان منطقه می توانند در قالب یک نظام مالی کارآمد علاوه بر تامین نیاز استان محصولات خود را به دیگر مناطق کشور هم ارسال کنند.

وی ضمن دعوت از سرمایه گذاران برای ورود به این بخش تصریح کرد: طرح آبیاری دشت سیستان کمک می کند تا کشاورزان در شرایط سخت بی آبی  هم بتوانند محصولاتشان را کشت کنند. 

در این گزارش به صورت مختصر تنها به یکی از ظرفیت های سرمایه گذاری در استان سیستان و بلوچستان اشاره شده که بی شک با توجه به مشکلات جبران ناپذیر خشکسالی در این استان از جمله فقر و محرومیت های اقتصادی در صورت توجه به و سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی و راه اندازی منطقه آزادسیستان قطعا شاهد رفع  بیکاری­ و توسعه اقتصادی در این منطقه استراتژیک ایران اسلامی خواهیم بود.

کد خبر: ۷۳٬۲۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha