۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۶
بازار زعفران دست دلال هاست
در گفتگو «بازار» با تولید کننده برتر زعفران مطرح شد

بازار زعفران دست دلال هاست

زعفران یا همان طلای سرخ از جمله گیاهان است که در مناطق با زمستان های ملایم و تابستان گرم و خشک کشت می شود و می تواند به عنوان محصول صادراتی برای کشورها ارزآوری خوبی را به همراه آورد.

بازار - فرحناز سپهری: با وجودی که ایران به عنوان بزرگترین تولید کننده زعفران دردنیا شناحته شده است. اما به دلیل بی توجهی مسوولان  به پاره ای از مسایل همچون بازاریابی، برند سازی، سورتینگ و بسته بندی‌های مناسب و جلوگیری از صادرات فله،  ایران در حوزه صادرات در جایگاه پایین تری قرار دارد. این درحالی است که زعفران ایران  به کام برخی از  کشورها  خوشتر آمده است به طوری که  زعفران ایران به نام سایر کشورها صادر می شود. 
اما همچنان  زعفران ایران به شکل فله ای به کشورهایی همچون اسپانیا و ایتالیا صادر و از آنجا با بسته بندی این کشورها، به دیگر کشورها صادر می شود؛ از سوی دیگر   با دراختیار گذاشتن پیاز زعفران ایران به کشور افغانستان، این کشور به یکی از رقیبان ایران در تولید و عرضه زعفران تبدیل شده است. اما باید توجه داشت که استفاده از تجهیزات مناسب و فناوری ها  و از سوی دیگر  آشنایی کشاورزان در این زمینه می تواند بر رشد این حوزه بیفراید. از سویی قیمت گذاری این محصول  از سوی دولت  مساله مهم دیگر است که هم روی حفظ بازارهای خارجی و هم درآمد اقتصادی کشاورزان و تولید کنندگان داخلی می تواند تاثیر گذار باشد، به طوریکه جایی برای دلالان  در بازار زعفران باقی نگذارد.برای آگاهی بیشتر درباره  چالش های تولید زعفران، خبرنگار خبرگزاری بازار با حسین شادمان اشتیوانی، تولید کننده برتر زعفران گفتگویی انجام داده است، که از نظرتان می گذرد.
 

مقدمه ای بر تولید کننده برتر زعفران

حسین شادمان اشتیوانی زاده شهرستان تایباد  خراسان رضوی  است. این تولید کننده از سال 76  تا کنون در زمینه کشت زعفران فعالیت دارد.  به گفته خودش  میزان زمین زیر کشت زعفران  10 هکتار است که در مناطقی از استان خراسان رضوی همچون  تربت جام، باخزر و روستای  اشتیوان قرار دارد .

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه تولید کننده برتر استانی در سال  95 و نمونه کشوری 96 برگزیده شده است.  علت این انتخاب را استفاده از کودهای حیوانی و ریز مقوی و محلول پاشی به موقع با همکاری مهندسان جهاد کشاورزی شهرستان باخزر می داند.
 

جایگاه صادرات و نوآوری

همچنین این تولید کننده برتر با اشاره به ارسال  زعفران تولیدی به شهرهایی همچون مشهد و شیراز گفت: امابا این وجود تاکنون نتوانسته ام  زعفران را به خارج از ایران صادر کنم  و در  این زمینه فعالیتی ندارم.

 همچنین  زمانی که از وی درباره تجهیزات و نوآوری سوال کردیم  با ناباوری با بی اطلاعی  وی روبرو شدیم و خواستار توضیح بیشترشد و اینکه منظورمان چیست. بعد از توضیح درباره این که منظور از نوآوری چیست؟  وی به این پاسخ بسنده کرد،  هیچ چیزی در این زمینه ندارد .

اما در عین حال  با ابراز رضایتمندی درباره میزان نیروی کار برای تولید زعفران  گفت: میزان کارگر حساب شده نیست تا دلتان بخواهد کارگر زیاد  است.

بازار دست دلال هاست، دولت وارد بازار شود

همچنین وی به کمبودآب به عنوان مشکل  کشت،  یاد می کند و از طرفی درباره قیمت گذاری زعفران گلایه داشت و این طور ادامه داد: بازارها دست دلال ها است و از طرفی  قیمت ثابتی نداریم. دلالها قیمت گذاری می کنند و خریدان تابع آنان هستند.

 زمانی که از وی درباره اینکه  چه انتظاری از دولت  و وزارت جهاد کشاورزی دارد، پرسیدیم، گفت: باید دولت وارد بازار شود و قیمت توسط دولت تعیین شود مثل طلا و ارز و سایر اقلام، دولت برای زعفران  هم قیمت تعیین کند. مثلا در فصل محصول اعلام کند قیمت پایه 150 هزار تومان است، نه اینکه دلالان قیمت گذاری کنند. همچنین خرید از طریق تعاونی ها صورت گیرد. 

 

باید برای قیمت گذاری  در فصل محصول، دولت وارد بازار شود تا قیمتها توسط دلالان تعیین نشود و در عین حال که خرید از طریق تعاونی ها صورت گیرد.

برداشت زعفران و توسعه کار

درباره میزان برداشت زعفران هم گفت : پارسال در هرهکتار 31 کیلو و امسال 29 کیلو برداشت کرده ایم. در عین حال که  کاهش بارندگی و کمبود آب را  از علل کاهش  برداشت امسال می داند.

حسین شادمان  در پایان از توسعه کارش می گوید و اینکه  با علاقه ای که به کشاورزی  دارد از این رو توسعه کارش  هم  حد و مرزی نمی شناسد و هرچه بیشتر بهتر.  در عین حال  انتطار دارد  تا میزان کشت را به  50 هکتار  افزایش دهد.

کد خبر: ۷٬۳۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha