۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۷
اعتماد در حال بازگشت به بازار سرمایه | پول های بزرگ به بورس وارد می‌شود

اعتماد در حال بازگشت به بازار سرمایه | پول های بزرگ به بورس وارد می‌شود

محسن عباسی، تحلیلگر بازار سرمایه در کانال شخصی خود نوشت: دولت اینبار چراغ خاموش و بدون هیاهو بورس را حمایت خواهد کرد و صعود بورس و بهبود قیمت‌ها با شیب ملایم و با فراز و نشیب تا زمان انتخابات ادامه خواهد یافت.

محسن عباسی: بعد از تغییراتی که در ریزساختارهای بازار و سیستم معاملات شکل گرفت به نظر می‌رسد اعتماد به بازار در حال افزایش است. به نظر من همچنان به  ادامه‌ی تزریق نقدینگی به بورس نیاز داریم  تا ضمن افزایش نقدشوندگی، زمینه‌ی کاهش نوسانات منفی مهیا شود.

دامنه‌ نامتقارن
دامنه‌ نامتقارن یک بستر خوب برای کاهش سفته بازی پدید آورده است و از طرفی موجب تمایل به ورود معامله‌گران در شرایط اطمینان بازار خواهد شد. از هفته‌ی آینده اثرات این تغییر در روند معاملات دیده خواهد شد. به یاد داشته باشیم که استارت صعود قبلی بازار هم بعد از کاهش دامنه نوسان و تخلیه‌ی فشار فروش بازار بعد از ترور سردار سلیمانی رخ داد. بنابراین تصمیماتی این چنینی در صورت اجرای درست، اثرات مثبتی دارند.

دلار
عامل مهم دیگر نرخ دلار است که دل معامله‌گران را قرص کرده است. با گذشت زمان و مشخص شدن مواضع ایران و آمریکا، خوش بینی‌ها به توافق زودهنگام از بین رفت و به نظر می‌رسد ماه عسل روحانی و بایدن رو به اتمام است. البته در بازارهای دیگر کسی دلار ۱۵ هزار تومانی را جدی نگرفته بود و قیمت‌ها واکنشی نشان ندادند.

لزوم توقف بازارگردانی تا زمان اصلاح دستورالعمل
در حال حاضر تغییراتی نیز در حوزه‌ی قوانین بازارگردانی در حال انجام است. به نظر من یکی دیگر از گام‌های اعتمادزا،   توقف فعالیت بازارگردانی تا زمان اصلاح دستورالعمل آن است. قطعا این موضوع به کاهش عرضه های آبشاری و نوسانگیری در بازار کمک خواهد کرد. بهتر است تا زمان تغییر دستورالعمل، فعلا فعالیت بازارگردانی متوقف شود و نتیجه‌ی این چند ماه بازارگردانی هم بررسی شود. قطعا این موضوع می‌تواند در شرایط فعلی نوسانات بازار را کاهش دهد و فرصت را برای بررسی بیشتر و رفع ایرادات دستورالعمل بازارگردانی مهیا سازد.

دولت
دولت باردیگر به سمت بورس خواهد آمد حسابی که دولت بر گشایش‌های اقتصادی بعد از بایدن باز  کرده بود فعلا نقش بر آب شده است. به نظر من دولت این‌بار چراغ خاموش و بدون هیاهو بورس را حمایت خواهد کرد و شاید روند شارپ قبلی به آن شکل تکرار نشود  و دعوت به بورس یا آن تب و تاب اتفاق نیفتد اما صعود بورس و بهبود قیمت‌ها با شیب ملایم و با فراز و نشیب  تا زمان انتخابات ادامه خواهد یافت.

کد خبر: ۷۳٬۱۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha