۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹
اختلال طولانی مدت در زنجیره ارزش جهانی

اختلال طولانی مدت در زنجیره ارزش جهانی

«تیری هاینزمان» در مقاله ای با عنوان « تاثیر کرونا ویروس بر زنجیره های ارزش جهانی» که در تایمز منتشر نموده، معتقد است کرونا ویروس بر زنجیره ارزش غذایی تاثیر زیادی داشته اما شرکت ها می توانند با راهکارهایی از میزان این تاثیر بکاهند. بازار این یادداشت را با ترجمه فاطمه محمدپور، منتشر می کند.

تیری هاینزمان- واضح است که شیوع کرونا ویروس باعث ایجاد اختلال در تولید و زنجیره های ارزش جهانی شده و عواقب منفی برای کسب و کار ، مصرف کنندگان و اقتصاد جهانی به همراه داشته است. بسیاری از مدیر عاملان در تلاشند به مسائل  فوری در مورد چگونگی محافظت از کارمندان خود ، اطمینان از امنیت زنجیره های تامین مواد غذایی، کاهش تأثیر مالی ویروس کرونا ، و عدم قطعیت بازار که باعث کاهش تقاضا می شود، پاسخ دهند. زنجیره های ارزش جهانی ، که موتورهای اساسی توسعه اقتصادی و رشد تولید ناخالص داخلی هستند ، به طور سنتی برای بهینه سازی رقابت قیمت ها طراحی شده اند و بنا به تعریفی دیگر، زنجیره ارزش جهانی مجموعه عملیاتی است که در یک صنعت به صورت زنجیرگونه انجام می‌گیرد تا به خلق ارزش منجر شود.  

نوع جدیدی از اختلال

کرونا ویروس در حال حاضر تأثیرات قابل توجهی بر بازارهای جهانی داشته است. ترس از شیوع ویروس بر قیمت جهانی نفت تأثیر می گذارد و پالایشگا ههای چینی که با کاهش تقاضا در داخل مواجه هستند، تولید را کاهش می دهند. کاهش تقاضای چینی چشم انداز عرضه کنندگان را تیره تر می کند.

طبق برآوردهای محافظه کارانه رویترز ، انتظار می رود رشد اقتصادی چین در سه ماهه اول سال 2020 به 4.5 درصد کاهش یابد، که کمترین نرخ رشد پس از بحران مالی سال 2008 بوده و می تواند برای اقتصاد جهانی 1.1 تریلیون دلار هزینه داشته باشد. تبعات نهایی اقتصادی این بحران هنوز ناشناخته است اما این احتمال وجود دارد که این بحران از همه بحران هایی که در گذشته تجربه کرده ایم ، بسیار ناخوشایندتر باشد. اختلالات مربوط به بحران های گذشته مانند شیوع سارس  در سال 2003 یا فاجعه هسته ای فوکوشیما  در سال 2011ممکن است  برای اقدام امروز آموزنده نباشد زیرا چین اکنون بسیار توسعه یافته بوده و با اقتصاد جهانی یکپارچه شده است . این کشور در سالهای اخیر شبکه های حمل و نقل خود را به میزان قابل توجهی بهبود بخشیده است. علاوه بر این ، زنجیره های ارزش جهانی امروز پیچیده تر از زنجیره های ارزش سال 2003 یا 2011 هستند.

 صنعت خودرو زودتر از سایر صنایع، این شوک را احساس کرد. در واقع ، صنعت خودروسازی چین اکنون کمتر از 50 درصد از میزان تولید پیش از ویروس خود را دارد و در حالی که برخی از تأمین کنندگان قطعات چینی تا حدودی فعالیت خود را از سر گرفته اند ، مدت زیادی طول خواهد کشید تا کارخانه ها به ظرفیت کامل بازگردند. این تاخیرها تأثیر مهمی بر روی زنجیره ارزش داخلی و خارجی ایجاد کرده و به تبع آن تولید به تعویق افتاده یا قطع شده است. این ضربه ای سنگین به بازار در حال سقوط بوده و باعث کاهش 2 تا 5 درصدی حجم در سال جاری می شود. تولید کنندگان قطعات الکترونیکی نیز مستقیماً تحت تاثیر قرار می گیرند.

به عنوان مثال ، اپل که بیش از 12 درصد از ارزش بازار خود را در هفته گذشته از دست داد، در 43 کشور جهان کار می کند و کارخانه های آن اکنون با کمبود قطعات مواجه هستند و برخی از آنها عملا تولید را متوقف کرده اند.

در تمامی صنایع، قرنطینه های سخت در مراکز تولید کلیدی همچنان ادامه داشته و کارمندان امکان بازگشت به کار را ندارند. طبق گزارش گروه مالی جفری ، فقط 60 تا 80 درصد از 300 میلیون کارگر مهاجر در چین تا سه ماهه دوم سال به سر کار باز می گردند.

لزوم پاسخ به خطر

اکنون این سوال مطرح می شود که چگونه شرکت ها باید  به این بحران پاسخ دهند و برای اختلال طولانی مدت در عرضه آماده شوند؟ پژوهشگران مجمع جهانی اقتصاد با همکاری کرنی ،چارچوبی جهت درک تأثیر نیروهایی که باعث اختلال در زنجیره های ارزش جهانی می شود ارائه می دهند و راهبردهایی که رهبران تجارت و دولتها برای پاسخگویی به آنها نیاز دارند را بیان می کنند. در زمینه بحران کروناویروس، لازم است رهبران  استراتژی های کوتاه مدت را به کار گیرند و تدابیر طولانی مدت جهت اینکه زنجیره های تأمین بتوانند در برابر خطرات دوباره محافظت شوند ارائه دهند.

دید را باید نسبت به کل زنجیره ارزش توسعه داد، چه کسی قطعات بحرانی را ساخته است؟ آیا منابع متناوب وجود دارد؟ وضعیت موجودی تأمین کننده ها چگونه است؟ باید بخش های مهم زنجیره ارزش یا موجودی کالاها را برای عایق کاری در برابر آسیب پذیری ها افزایش داد. زنجیره های تأمین را جهت  افزایش نزدیکی به مشتریان باید کوتاه کرد.  از فن آوری های پیشرفته تولید برای انعطاف بیشتر با بهبود قابلیت های سنجش و چرخش استفاده کرد. تکنیک های برنامه ریزی سناریو را جهت ارزیابی سیستماتیک زنجیره ارزش توسعه داد.

لزوم کاهش تأثیر کرونا ویروس در مقیاس جهانی بیش از حد فوری است و هر یک از واحدهای خاص باید به این مهم رسیدگی کنند. همه باید با هم همکاری کنند و از شیوه های پیشرو جهت مدیریت بحران استفاده کنند.

با همکاری مشترک ، ذینفعان می توانند اقدامات لازم را برای دستیابی به بهترین راه حل ممکن برای رفع خطرات جدید جهانی انجام دهند.

کد خبر: ۷٬۳۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha