۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹
بازگشت بازار به روی سهم‌های بنیادی و بزرگ| فروش سهام هیچ فایده‌ای ندارد!
تحلیل روزانه بورس؛

بازگشت بازار به روی سهم‌های بنیادی و بزرگ| فروش سهام هیچ فایده‌ای ندارد!

کارشناس بازار سرمایه از بازگشت خریداران به سهم‌های بنیادی بازار خبر داد و مطرح کرد: سهامداران به این نتیجه رسیده‌اند که فروش سهام فایده‌ای ندارد.

فاطمه میرزایی؛ بازار: بازار سرمایه که امروز با حمایت سهامداران حقوقی کار خود را آغاز کرد، با بالا آمدن سهم‌های شاخص‌ساز و افزایش صف خرید آن‌ها، شاخص کل بورس هم رشد بیشتری کرد. به گفته کارشناسان، افزایش نرخ دلار و کمتر شدن انتظارات کاهشی در این بازار باعث شده است که ورود پول به تالار شیشه‌ای تقویت شود و با حمایت‌های دولت از بازار سرمایه شاهد روی آوردن سرمایه‌گذاران به بازار هستیم، اما این پیش‌بینی هم در بازار وجود دارد که وضعیت فعلی بازار موقت باشد و باز هم بازار وارد رکود شود. در این میان، برخی از پیش‌بینی‌ها هم رشد بازار تا شاخص ۱.۳ میلیون واحدی و بعد از آن، نوسانی شدن معاملات را خبر داده‌اند.

به هر حال، امروز شاخص کل از ابتدا تا انتهای مسیر معاملات امروز، رشد خوبی را تجربه کرد. اصلی‌ترین نماگر بورس از صفر تا صد مسیر معاملاتی خود را به صورت صعودی طی کرد و تا پایان معاملات امروز با حمایت حقوقی‌ها و خرید سهم‌های بنیادی توسط حقیقی‌ها، بیش از ۲۱ هزار واحد رشد را ثبت کرد و امروز از نقطه حمایتی ۱.۲ میلیون واحدی عبور کرد. شاخص هم‌وزن با وجود اینکه در ابتدای معاملات به دلیل عرضه‌های در نوبت قرار گرفته، کمی پایین آمد، اما دوباره در مسیر صعودی قرار گرفت و تا زمان بسته شدن معاملات، ۲ هزار واحد بالاتر آمد.

طی معاملات روز جاری، شاخص فلزات اساسی هم مانند شاخص کل تالار شیشه‌ای روز خود را با رشد سهم‌های بنیادی خود یعنی «فولاد» و «فملی» افزایش یافت. سهام شرکت‌های فولادی با اینکه در ابتدای مسیر خود چندان مورد استقبال قرار نگرفتند، اما با گرم شدن موتور معاملات، این سهم‌ها هم جایگاه خود را در بازار پیدا کردند و شاخص این گروه تا پایان معاملات به کانال ۸۳۹ هزار واحدی نزدیک شد.

با این وجود، بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه هنوز بر این باورند که بازار آنچنان نفسی نگرفته است که بتواند رشد چندانی داشته باشد چون هنوز اعتماد به بازار بازنگشته است و در این صورت، سهامداران حقیقی کمی در بازار رغبت به خرید سهام می‌کنند  و در نتیجه، نمی‌توان این روزها با اطمینان سهمی را خریداری کرد.

محمدمبین شفیعی ناطق، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات امروز این بازار اظهار کرد: امروز سهامداران حقیقی بازار حدود ۲۵۰میلیارد تومان پول وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد ۱۰هزار و ۲۴۰ میلیارد تومان بود و در این میان، افراد حقیقی ۹۱ درصد یعنی ۹هزار و ۳۶۰ میلیارد تومان سهام خریداری کردند و مازاد خریدشان دو درصد از کل معاملات شد.

وی در ادامه تصریح کرد: در معاملات روز جاری همچنین سه گروه فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی و سیمان، آهک و گچ بیشترین اقبال را در بازار کسب کردند و این در حالی بود که برآیند معاملات گروه‌های «حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات» و «انبوه‌سازی  املاک و مستغلات»به نفع حقوقی‌ها تمام شد. در این میان، سه نماد «شپنا»، «فولاد» و «فخوز» لقب بیشترین افزایش سهام حقیقی را به خود اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز بیشتر نمادهای «وسپهر»، «بوعلی» و «خزر» را مورد حمایت قرار دادند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه فروشندگان به خاطر تعیین دامنه نوسان جدید عقب کشیده‌اند، مطرح کرد: در کلیت بازار مثبت‌های این چند روز به علت قوت خریداران و متقاضیان سهام نیست و دلیل اصلی آن، همین عقب کشیدن فروشندگان است و دیده می‌شود که بسیاری از سهم‌ها متزلزل هستند ولی باز هم اقبال به سهم‌های شاخص‌ساز بازگشته‌اند و برخی از تک‌سهم‌ها هم اقبال خوبی در بازار دارند.

شفیعی ناطق درباره ورود و خروج پول حقیقی به بازار گفت: به نظر می‌رسد که در این وضعیت بازار، ورود و خروج پول چندان مورد اعتنا قرار نمی‌گیرد چراکه بازار روند خاصی ندارد و بعد از این اصلاح‌های قیمتی و بعضا سقوط ۶۰ تا ۷۰ درصدی قیمت برخی از سهم‌ها، پول‌های خارج شده از بازار پول‌های هوشمند در بازار محسوب نمی‌شوند.

وی با تأکید بر اصولی نبودن رفتار بازار سرمایه در این روزها، افزود: در دو ماه گذشته، رفتار بازار بیشتر از ترس و عدم اعتماد نشأت گرفته است، اما اگر بخواهیم به مؤلفه‌های تأثیرگذار روی بازار سرمایه اشاره کنیم، می‌توانیم به تثبیت نرخ کامودیتی‌ها، کمتر شدن انتظار کاهش قیمت دلار، تلاش حاکمیت بازار سرمایه برای بازگشت تعادل به بازار سرمایه اشاره کنیم.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: با توجه به اتفاقاتی که در سیاست‌های خارجی اتفاق افتاده و دورنمای مذاکره و گشایش‌های اقتصادی روشن نیست و تقویت دیدگاه تورم انتزاعی، می‌توانیم به این مطلب اشاره کنیم که معامله‌گران به این نتیجه رسیده‌اند که فروش سهام هیچ فایده‌ای ندارد و در حال بازگشت به بازار سرمایه هستند که این نشان دهنده رسیدن معامله‌گران به یک ثبات فکری است.

شفیعی ناطق در رابطه با وضعیت بازار در روز شنبه خاطرنشان کرد: بازار را انواع معامله‌گران تشکیل می‌دهند که برخی از آن‌ها به دنبال سرمایه‌گذاری ثابت در بازار هستند و برخی دیگر به دنبال نوسان‌گیری هستند و باعث ایجاد یک جریان جاری و حس نقدشوندگی در بازار می‌شوند، اما باید دید که این دو دسته از سهامداران چه واکنشی به قوانین جدید بازار سرمایه نشان می‌دهند.

وی در پایان افزود: همچنین باید دید که بازارسازها در روز شنبه با توجه به تغییرات بازار، در صدد تقویت بازار حرکت خواهند کرد یا خیر، اما پیش‌بینی می‌شود که تا اواسط هفته آینده، بازار با تقاضا همراه باشد تا مشخص شود بازار در اولین مقابله با عرضه‌ها چه رفتار و واکنشی را نشان خواهد داد.

کد خبر: ۷۳٬۱۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha