۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۶
تولید ثروت با ارز دولتی برای روسای اتحادیه‌ها و تشکل‌ها| حذف ارز دولتی، قیمت ریزمغذی ها را کاهش داد
قائم مقام اتحادیه کارخانجات خوراک، دام طیور و آبزیان ایران در گفتگو با بازار:

تولید ثروت با ارز دولتی برای روسای اتحادیه‌ها و تشکل‌ها| حذف ارز دولتی، قیمت ریزمغذی ها را کاهش داد

مسعودی قائم مقام اتحادیه کارخانجات خوراک، دام طیور و آبزیان ایران معتقد است: ارز دولتی تخصیصی برای واردات نهاده های کشاورزی بر خلاف آنچه ادعا می شود به جیب دهک های بالای جامعه می رود و از سوی دیگر زمینه ای برای فروش نهاده ها در بازار آزاد توسط روسای تشکل ها و به تبع آن ثروتمند شدن این افراد مهیا کرده است.

بازار؛ گروه کشاورزی: مهدی مسعودی قائم مقام اتحادیه کارخانجات خوراک، دام طیور و آبزیان ایران در خصوص وضعیت تولید خوراک دام و طیور در کشور گفت: اوضاع مثل سابق است و کماکان کارخانجات بخشی از مواد اولیه مورد نیاز را از از بازارگاه و بخشی دیگر را از بازار آزاد تهیه می کنند. به طوری که خبرها حاکی است بازارگاه تامین مواد اولیه حدود ۱۶۰ کارخانه را نهایی کرده  است.

مسعودی افزود: اگر چه ما بارها اعلام کرده ایم اگر ارز آزاد شود نیاز به انجام چنین کارها و اقداماتی نیست.

وی خاطرنشان کرد: ما خواهان آزاد سازی ارز هستیم چون تنها در این شرایط است که تکلیف همه مشخص می شود. چون در صورت آزاد سازی کارخانه داران با خرید نهاده به قیمت آزاد و بعد از اعمال یک سود معقول محصول نهایی را در بازار بفروش می رساند اما وقتی آزاد نیست هیچ ثباتی در بازار وجود ندارد و یکسری گیر و بندها و تخلفات را با خود به همراه می آورد.

مسعودی گفت: وقتی ارز ۴۲۰۰ تومانی به میان آمد فقط یکسری افراد به عنوان رئیس انجمن، مدیر تعاونی و غیره را پولدار کرد. چون نهاده به دست این افراد می رسید و از این تفاوت ارز دولتی و آزاد منافع مالی بسیاری نصیب شان می شد.

وقتی ارز ۴۲۰۰ تومانی به میان آمد فقط یکسری افراد به عنوان رئیس انجمن، مدیر تعاونی و غیره را پولدار کرد،  چون نهاده به دست این افراد می رسید و از این تفاوت ارز دولتی و آزاد منافع مالی بسیاری نصیب شان می شد

کاهش تولید کارخانجات خوراک دام و طیور به دلیل نرسیدن نهاده به دست کارخانه داران
قائم مقام اتحادیه کارخانجات خوراک، دام طیور و آبزیان ایران در خصوص میزان تولید خوراک دام و طیور نیز اظهار داشت: تا پیش از این سالانه۱۰ میلیون تن در کارخانجات تولید داشتیم که الان به دلیل اینکه نهاده به دست کارخانجات نمی رسد حجم تولید نیز کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر خوراک دام و طیور تولیدی داخل کیفیت بالایی دارد، افزود: الان پیشرفته ترین کارخانجات خوراک در ایران دایر است که مجهز به آزمایشگاه هستند و بهترین خوراک را می توانند تولید و عرضه کنند.

دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران در پاسخ به این سوال که با برداشته شدن ارز دولتی ریز مغذی ها چه تغییرات قیمتی ایجاد شده است، گفت: بعد از برداشته شدن ارز دولتی قیمت ریز مغذی ها در بازار کاهش یافت. چون وقتی با ارز دولتی وارد می شد به صورت قاچاق در بازار آزاد فروخته می شد و لذا گرانتر بود.

سالانه ظرفیت تولید ۳ میلیون تن مرغ را در کشور داریم لذا با آزاد سازی ارز ضمن تامین نیاز داخلی می توان صادرات و ارزآوری نیز داشته باشیم

انتقاد از بازارگاه عمدتا به دلیل کوتاه شدن دست یکسری سودجو از سودهای کلان ارز دولتی است
وی افزود: متاسفانه در موارد بسیاری شاهد هستیم که آنچه که باید به قیمت دولتی به دست دامدار و مرغ دار برسد از بازار آزاد سر در می آورد که غالبا به دلیل اقتصاد بیمار است.

مسعودی گفت: شاید جالب باشد بدانید بسیاری از تشکل‌ها ذرت و سویا را با ارز دولتی گرفتند و به یکسری کارخانجات دادند که صادرات خوراک دام و طیور دارند! به عبارت ساده منافع ارز دولتی به هیچ وجه به مصرف کنندگان نرسیده و برخی کارخانجات و مدیران تشکل ها که صادرات خوراک دام و طیور دارند بیشترین منفعت را از بین بردند.

وی تصریح کرد: یکی از اصلی ترین دلایلی که بسیاری به شدت در مورد بازارگاه انتقاد می کنند این است که وارد شدن پروسه عرضه نهاده به سامانه بازارگاه، دست این افراد را از دستیابی به چنین پول های هنگفت باد آورده ای کوتاه کرده است.

بعد از برداشته شدن ارز دولتی قیمت ریزمغذی ها در بازار کاهش یافت، چون وقتی با ارز دولتی وارد می شد به صورت قاچاق در بازار آزاد فروخته می شد و لذا گرانتر بود

با آزاد سازی ارز می توان از ظرفیت ۳ میلیون تنی تولید مرغ برای صادرات و ارز آوری به کشور استفاده کرد
این مقام مسئول در خصوص دلایل عمده نوسان قیمت مرغ و کمبود آن در مقاطعی در بازار نیز گفت: مسلما  کمبود مرغ به دلیل تامین نشدن خوراک نیست چون مرغداران سهمیه می گیرند. اما همانطور که می دانید یک زمان مرغ ارزانترین غذا در کشور بود و به همین دلیل سرانه مصرف مرغ از ۱۷ کیلوگرم به ۲۵ کیلوگرم رسید. از آن طرف با گرانی مرغ و شیوع کرونا برخی مرغداران با ضررهای مالی که دیدند از جوجه ریزی امتناع کردند و لذا بعد از طی فراز و نشیب های بسیار قیمت مرغ بالا رفت و گاها در بازار کمبود به وجود آمد.

مسعودی تصریح کرد: طی ۳۰ سال گذشته پتانسیل خوبی برای تولید گوشت مرغ ایجاد شده به طوری که سالانه ظرفیت تولید ۳ میلیون تن مرغ را دارا هستیم. با این وجود بایستی برای زمینه صادرات فراهم شود نه اینکه گاه و بی گاه صادرات را متوقف کنند آن هم به بهانه اینکه این مرغ با نهاده دولتی تولید شده است.

وی افزود: با این تفاسیر اگر ارز دولتی حذف و اجازه صادرات داده شود ضمن تامین نیاز داخلی می توان برای کشور نیز ارز آوری به همراه داشته باشد اما متاسفانه سیاستها به گونه ای است که برخلاف آنچه گفته می شود ارز دولتی نه تنها در راستای حمایت از قشر آسیب پذیر کشور نیست بلکه برعکس به جیب دهک های بالا می رود.

مسعودی گفت: به عنوان مثال الان اعلام می شود که سرانه مصرف مرغ ۲۵ کیلو گرم است اما سوال این است که آیا فردی که در جنوب شهر ساکن است با فردی که در شمال شهر ساکن است به یک اندازه مصرف مرغ دارند؟ قطعا خیر. پس حتی اگر در راستای حمایت از  دهک پایین جامعه باشد باز هم عملا سود اش به جیب دهک های بالا جامعه می رود.

کد خبر: ۷۳٬۰۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha