۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
بهای برق ۱۰۰هزار مشترک خانگی خراسان شمالی بخشیده شد؛ طلب ۳۱۰ میلیارد ریالی از مشترکان
در گفتگو با بازار عنوان شد؛

بهای برق ۱۰۰هزار مشترک خانگی خراسان شمالی بخشیده شد؛ طلب ۳۱۰ میلیارد ریالی از مشترکان

بجنورد- با اجرای طرح برق امید در سال جاری ۱۰۱ هزار و ۹۸۹ مشترک خانگی خراسان شمالی، با جمعیت بیش از ۴۰۷ هزا و ۹۵۶ نفر، بهای برق مصرفی‌شان بخشیده شد تا در کنار مشوق کاهش مصرف، کمکی به مردم استان باشد که این روزها در زمینه معیشت مشکلات زیادی دارند.

بازار؛ گروه استان‌ها: رشد اقتصادی و توسعه صنعتی که از پایه‌های اصلی پیشرفت در عرصه فن‌آوری و رسیدن به اقتدار سیاسی و استقلال ملی هستند تا اندازه زیادی با استفاده درست و منطقی از منابع انرژی ارتباط دارند. با توجه به اینکه نیروگاه‌های تأمین‌کننده برق از منابع انرژی همچون نفت ، گاز و ... استفاده می‌کنند و سرمایه‌گذاری برای ساخت نیروگاه‌های جدید یا توسعه آن‌ها، مستلزم صرف هزینه‌های بسیار زیاد و زمان نسبتاً طولانی است.

محدودیت‌هایی در این زمینه وجود دارد و اصلاح الگوی مصرف در همه بخش‌های جامعه و به‌ویژه بخش خانگی که مصرف‌کننده قسمت بزرگی از انرژی الکتریکی است از اهمیت خاصی برخوردار است ، ضمن اینکه صرفه‌جویی در مصرف برق می‌تواند باعث کاهش انتشار گازهای آلاینده و درنتیجه کاهش آلودگی‌های محیط‌زیست شود.

با صرفه‌جویی در مصرف برق می‌توان گام مثبتی برای کاهش آلودگی محیط‌زیست، گرم شدن زمین و پایین آوردن هزینه‌های مصرف انرژی برداشت. شرکت برق خراسان شمالی ۳۶۷ هزار مشترک دارد که از این تعداد ۳۰۸ هزار مشترک معادل ۸۴ درصد مشترکان بخش خانگی، چهار درصد ادارات و دستگاه‌های خدمات رسان، یک درصد بخش کشاورزی، کمتر از یک درصد صنعتی و ۱۰ درصد سایر مصارف است. در این خصوص به گفتگویی با علیرضا صبوری مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی پرداختیم

* وضعیت تولید برق در خراسان شمالی چگونه است؟
هر نوع سرمایه‌گذاری در صنایع بزرگ استان مانند پالایشگاه، پتروشیمی، فولاد و ... صنایع انرژی بری بوده و نیازمند تولید برق زیادی هستند که این مهم با وارد مدار شدن واحد سوم بخار سیکل ترکیبی شیروان در ایام دهه فجر مرتفع شد و در حال حاضر ظرفیت تولید برق در استان چهار برابر نیاز مصرف است و خراسان شمالی جز استان‌هایی است که ظرفیت بسیار خوبی در تولید برق دارد و آمادگی سرمایه‌گذاری بزرگ در صنعت فولاد، سیمان و.. را دارد تا با این مهم بتواند به اقتصاد استان و بحث اشتغال‌زایی کمک کند.

شرکت برق خراسان شمالی ۳۶۷ هزار مشترک دارد که از این تعداد ۳۰۸ هزار مشترک معادل ۸۴ درصد مشترکان بخش خانگی است

در حال حاضر۷۲۳ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان وجود دارد که شرکت برق خراسان شمالی به روستاهای با جمعیت پنج خانوار و حتی محله‌های عشایری نیز برق‌رسانی کرده است.ضریب برخورداری از برق در خراسان شمالی ۹۹.۹ درصد است  و هیچ روستایی که کد روستا داشته باشد بدون برق در استان نیست.

* در مورد پروژه‌های دهه فجر و میزان اعتبارات اختصاص‌یافته به این پروژه‌ها توضیح دهید؟
هم‌زمان با دهه فجر در سال جاری ۷۱ طرح در حوزه صنعت برق استان بااعتبار ۵۳۷ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید که از مجموع طرح‌ها ۲۵ پروژه در مناطق شهری بااعتبار ۲۱۳ میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال  و ۴۶ پروژه در نقاط روستایی بااعتبار ۳۲۳ میلیارد و ۴۷۰میلیون ریال اجراشده است. مهم‌ترین این پروژه‌ها در این ایام را می‌توان افتتاح پروژه فاز ۳ بخار نیروگاه شیروان عنوان کرد که با بهره‌برداری از این پروژه عملاً چرخه سیکل ترکیبی نیروگاه شیروان تکمیل شد.

* بهره‌برداری فاز ۳ بخار نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان چه کمکی به تولید برق استان کرده است؟
با بهره‌برداری از این پروژه عملاً چرخه سیکل ترکیبی نیروگاه شیروان تکمیل شد و استان خراسان شمالی به لحاظ ظرفیت منصوری نیروگاهی به رده ۱۸ کشوری ارتقا پیداکرده چراکه این نیروگاه از  ۳ بلوک کامل سیکل ترکیبی که در هر بلوک دو واحد گازی و یک واحد بخار برخوردار است و در واحد بخار این مجموعه هیچ‌گونه مصرف سوختی نداریم.

در حال حاضر۷۲۳ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان وجود دارد که شرکت برق خراسان شمالی به روستاهای با جمعیت پنج خانوار و حتی محله‌های عشایری نیز برق‌رسانی کرده است

با وارد مدار شدن واحد سوم بخار سیکل ترکیبی شیروان ظرفیت تولید برق در این نیروگاه به هزار و ۴۳۴ مگاوات رسیده است که بالغ‌بر ۱۶۰ مگابایت به ظرفیت تولید برق کمک می‌کند و راندمان این نیروگاه از ۴۰ درصد به ۵۰ درصد افزایش‌یافته است.

برای بهره‌برداری از این پروژه عظیم حدود چهار هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است که در مقایسه با کل پروژه‌های ایام‌الله دهه فجر استان این پروژه را می‌توان به‌عنوان ابر پروژه دانست. در حال حاضر با توجه به سطح نیاز استان شش واحد گازی و سه  واحد بخار در مدار امکان محیای تولید هستند که این تعداد در فصل پیک مصرف افزایش می‌یابد.

* در خصوص اجرای طرح برق امید توضیح دهید.
اجرای طرح برق امید به بخش خانگی مربوط می‌شود و بر اساس این طرح بهای برق مصرفی مشترکان در آذر و دی‌ماه سال جاری بر اساس طرح برق امید محاسبه‌شده که با توجه به‌قرار گرفتن آنان در گروه کم‌مصرف‌ رایگان است.

در این طرح، مشترکان خانگی به سه گروه کم‌مصرف، خوش مصرف و پرمصرف تقسیم می‌شوند و مشترکان کم‌مصرف به افرادی اطلاق می‌شود که میزان مصرف ماهانه آنان در هشت ماه غیر اوج مصرف تا ۸۰ و در ماه‌های گرم تا زیر ۱۰۰ کیلووات ساعت در ماه باشد.

دولت در طرح برق امید به مشترکین پرمصرف شش ماه فرصت داده است تا تغییر وضعیت بدهند و درصورتی‌که پس از مدت معین وضعیتشان تغییری نداشت مشمول تعرفه‌های بازدارنده و سنگینی می‌شود. با اجرای این طرح در سال جاری ۱۰۱ هزار و ۹۸۹ مشترک خانگی استان، با جمعیت بیش از ۴۰۷ هزار نفر و ۹۵۶ نفر، بهای برق مصرفی‌شان بخشوده شد.

اجرای طرح برق امید به بخش خانگی مربوط می‌شود و بر اساس این طرح بهای برق مصرفی مشترکان در آذر و دی‌ماه سال جاری بر اساس طرح برق امید محاسبه‌شده که با توجه به‌قرار گرفتن آنان در گروه کم‌مصرف‌ رایگان است

در کل استان ۵۹ درصد مشترکان خانگی شهری و ۴۹ درصد مشترکان روستایی در گروه خوش مصرف‌ها و ۱۴ درصد مشترکان شهری و شش درصد مشترکان خانگی روستایی نیز در گروه پرمصرف‌ها قرار گرفتند.
وظیفه شرکت برق اطلاع‌رسانی به مشترکین است و اقدام و عمل جهت تغییر وضعیت از پرمصرف به کم‌مصرف بر عهده خود مشترکین است.

* در مورد قطعی‌های اخیر برق و خساراتی که به برخی واحدها وارد کرده توضیح دهید؟
در خصوص قطعی برق استان بیش‌ازحد مانور داده‌شده است چراکه قطعی شش روز از ابتدای سال تاکنون موضوع عجیبی نیست و این مهم را نباید فراموش کنید که ما در کل تابستان سال جاری با میزان مصرف ۶۹ هزار مگابایت قطعی برقی نداشتیم و علت اصلی قطعی برق در دی‌ماه سال جاری این بوده است که نیروگاه‌ها گاز را قطع و به سمت سوخت مایع رفتند و اگر مشترکی در این برهه از زمان از قطعی برق آسیب دید با تماس به ۱۲۱ و ۱۵۲۱ و همچنین با استفاده از اپلیکیشن برق من اطلاع‌رسانی کند تا کارشناسان این مهم را ارزیابی کنند.

* وضعیت مطالبات شرکت برق به چه صورت است؟
عمده مطالبات شرکت برق مربوط به صنایع بزرگ استان، شهرداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی است که تاکنون حدود  ۳۱۰ میلیارد ریال است و این در حالی است که مشترکان خانگی و تجاری این استان ۹۰ درصد مطالبات معوقه خود را پرداخت کرده‌اند.

کد خبر: ۷۳٬۰۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha