۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸
خطر آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان بیخ گوش همدان
بازار گزارش می‌دهد؛

خطر آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان بیخ گوش همدان

همدان- طبق آخرین خبرها شاهد درگیری پرندگان بسیاری در استان قم به ویروس آنفلوآنزای پرندگان هستیم ضمن اینکه مواردی از ابتلا نیز در استان همجوار همدان یعنی کردستان گزارش شده که این موضوع ضرورت نظارت های جدی بر مرغداری های استان همدان را مورد تاکید قرار می دهد هر چند به گفته مسولان امر تاکنون موردی از ابتلا به آنفلوآنزای حاد پرندگان در همدان مشاهده نشده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: چند روز پیش دامپزشکی در اطلاعیه ای اعلام کرد براساس بررسی های انجام گرفته تایید آزمایشگاهی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در تعدادی از پرندگان باغ پرندگان شهر قم به تایید این سازمان رسیده و طی اطلاعیه‌ای اعلام شده است.

با شناسایی و تایید بیماری این پرندگان، در راستای برنامه ملی کنترل بیماری آنفلوانزای فوق پرندگان نسبت به انجام موازین بهداشتی قرنطینه‌ای در شعاع‌های اپیدمیولوزیک این مناطق اقدام شده است.

در این اطلاعیه همچنین از تمام صاحبان واحدهای مرغداری، مدیریت باغ‌های پرندگان، پرورش دهندگان طیور زینتی و طیور بومی درخواست شده تا نسبت رعایت کامل ضوابط بهداشتی در واحدهای خود اقدام کنندضمن اینکه در اطلاعیه ای دیگر از شناسایی و تایید ابتلای یک قطعه لک لک در دریاچه زریوار کردستان به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان خبر داده شده است.

اما به راستی حال به جز پیش روی در مسیر ارتقای نظارت ها، واکسیناسیون و مواردی از این قبیل در مراکز نگه داری طیور و واحدهای مرغداری و غیره باید چه اقداماتی را به عنوان خریداران و مصرف کنندگان گوشت سفید (گوشت مرغ) در پیش بگیریم؟

در شرایط فعلی و شیوع همزمان پاندمی کرونا نباید از آنفلوانزای پرندگان غافل شویم

آنچه مسلم است و بارها بر آن تاکید شده اینکه در شرایط فعلی و شیوع همزمان پاندمی کرونا نباید از آنفلوانزای پرندگان غافل شویم و باید بدانیم در این شرایط چه باید کرد؟ وضعیت استان همدان در این زمینه چگونه است؟ آیا مصرف کنندگان گوشت مرغ نیز باید به نکاتی در مصرف این گوشت توجه داشته باشند یا خیر؟ راه های انتقال آنفلوآنزای پرندگان به انسان چیست و چگونه می توان از ورود آن به بدنمان ممانعت کنیم؟

با این تفاسیر برآن شدیم تا گفتگویی با محمدرضا رسولی مدیرکل دامپزشکی استان همدان ترتیب دهیم و وضعیت مدیریت آنفلوآنزای حاد پرندگان در استان همدان را جویا شویم و در ادامه گفتگویی با محیا کولیوند؛ کارشناس حوزه دام و طیور داشته باشیم در ادامه متن این گفتگوها را می خوانید:

موردی از ابتلا به آنفلوآنزای حاد پرندگان در همدان مشاهده نشده است

محمدرضا رسولی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در حال حاضر موردی از ابتلا به آنفلوآنزای حاد پرندگان در استان همدان مشاهده نشده است، عنوان کرد: قریب به سه سال است که در استان همدان موردی از ابتدا به این بیماری را شاهد نبوده ایم.

مدیر کل دامپزشکی استان همدان مطرح کرد: چه در پرندگان حیات وحش و چه در پرندگان بومی و صنعتی موردی از آنفولانزای فوق حاد پرندگان یافت نشده است.

وی با بیان اینکه مواردی که مشکوک به آنفلوآنزای پرندگان هستند، مورد آزمایش قرار می گیرند، اظهار کرد: در صورت مشکوک بودن به موردی، حتماً آزمایشات روی آن به انجام می رسد.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان در ادامه از انجام ۴۳ اقدام پیشگیرانه برای کنترل بیماری آنفلوآنزای حاد پرندگان در استان همدان سخن گفت و اضافه کرد: در این خصوص، هماهنگی هایی در ستاد و نمایندگی های شهرستان ها انجام گرفته است.

گروه های معدوم سازی و ضد عفونی، نمونه برداری از مزارع پرورش پرندگان، انجام آزمایشات مختلف اف. پنج و اف. هفت و مواردی دیگر را در استان همدان به انجام رسانده اند

رسولی ادامه داد: طی مراحلی گروه های معدوم سازی و ضد عفونی، نمونه برداری از مزارع پرورش پرندگان، انجام آزمایشات مختلف اف. پنج و اف. هفت و مواردی دیگر را در استان همدان به انجام رسانده اند.

وی با بیان اینکه علاوه بر این اقدامات، اطلاع رسانی به مرغداران و گروه های هدف در امر پیشگیری از این بیماری نیز انجام گرفته است، اظهار کرد: همه این اقدامات و برنامه ها موجب شده که مشکلی از لحاظ ابتلاء به بیماری حاد پرندگان در استان همدان نداشته باشیم.

رسولی در خصوص شستشوی دام ها و طیور در  استان همدان نیز عنوان کرد: خوشبختانه در کشتارگاه های صنعتی به ویژه برای مرغ و طیور، شستشوی لاشه انجام می شود و پس از شستشو، مُهر و برچسب می خورند.

 مردم گوشتی را که اعم از بسته بندی و غیر بسته بندی تهیه و خریداری می نمایند، تنها با آب خالی شستشو دهند

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه در کشتارگاه های دام نیز قریب به اتفاق کشتارگاه ها شستشوی دام را انجام می دهند، یادآور شد: مگر در مواردی که لاشه دام از شستشو جا مانده باشد این امر انجام نمی شود که توصیه می شود مردم گوشتی را که اعم از بسته بندی و غیر بسته بندی تهیه و خریداری می کنند، تنها با آب خالی شستشو دهند.

رسولی در ادامه این موضوع با تاکید بر اینکه لازم نیست به جز آب از مواد دیگری جهت این کار استفاده شود، عنوان کرد: با توجه به اینکه کشتارگاه های دام موجود در استان همدان صنعتی است و مراحل پیش سرد دام انجام می گیرد، طی فرایند اسکالدر و چیلر، لاشه دام و طیور عاری از هرگونه میکروب و آلودگی می شود.  

وی عنوان کرد: گوشتی که دارای تاریخ تولید باشد و در شرایط خوبی نگه داری و همچنین از کشتارگاه خارج شده باشد، از نظر ما سالم بوده، هیچ  مشکلی ندارد و قابل استفاده است.

مدیر کل دامپزشکی استان همدان در خصوص واردات و صادرات محصولات دامی به استان همدان نیز عنوان کرد: مواردی از اقلام مثل دام سنگین از بیرون استان تامین می شود و در امر صادرات نیز باید گفت، منظور این نیست که در حال حاضر صادرات داریم اما در وضعیت عادی و بر اساس سیاست های تنظیم بازار، صادرات قابل انجام است که در این رابطه مجموعه ای از محصولات دامی قطعه بندی شده از تولیدات استان به بازارهای خارج از استان و نیز خارج از کشور صادر می شوند.

محیا کولیوند نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه آنفلوانزای پرندگان یک بیماری ویروسی است، مطرح کرد: انواع ویروس آنفلوانزای پرندگان از طریق پرندگان مهاجر میان کشورها و مناطق مختلف جهان منتقل می‌شود و گونه‌های ویژه‌ای از دسته ویروس‌های آنفلوانزای پرندگان، برای انسان مضر و کشنده است.

با توجه به مشاهده مواردی از درگیری با آنفلوانزای حاد پرندگان در استان هایی چون قم و کردستان باید موارد بهداشتی ویژه ای از سوی مصرف کنندگان گوشت مرغ را شاهد باشیم

این کارشناس حوزه دام و طیور عنوان کرد: با توجه به مشاهده مواردی از درگیری با آنفلوانزای حاد پرندگان در استان هایی چون قم و کردستان باید موارد بهداشتی ویژه ای از سوی مصرف کنندگان گوشت مرغ را شاهد باشیم هم چنین، واحدهای نگهداری پرندگان و طیور نیز باید موارد بهداشتی را به صورت ویژه ای در پیش بگیرند.

وی تشریح کرد: شنا کردن در آب هایی که پرندگان از آنان استفاده می‌کنند بسیار خطرناک است و باید علاوه بر ممانعت از این اقدام در صورتی که در برخی از مناطق و روستاها احتمال ورود این آب به آب های آشامیدنی مردم وجود دارد، آب قبل از مصرف در دمای بالایی جوشانده شود و پس از سرد شدن مورد مصرف قرار گیرد.

کولیوند با تاکید بر اینکه کارگران و فعالان در واحدهای نگهداری طیور نیز باید دست و بدن خود را در هنگام کار با پرندگان بپوشانند، عنوان کرد: از دیگر مواردی که باید به آن توجه شود، ممانعت از ارتباط مستقیم کودکان با پرندگان و تخم آن ها است.

این کارشناس حوزه دام و طیور با بیان اینکه مصرف کنندگان گوشت طیور باید در نظر داشته باشند که گوشت خام باید از دیگر غذاها دور نگه داشته شود، بیان کرد: باید گوشت خام به خوبی شست و شو شود و سطوح و ابزارآلاتی که در قطعه بندی آن مورد استفاده قرار می گیرد به خوبی ضدعفونی شوند.

یخ زدن و یا سرد نگه داشتن گوشت پرندگان، ویروس بیماری آنفلوآنزای پرندگان را از بین نخواهد برد و تنها راه از بین بردن این ویروس، پختن کامل و مناسب گوشت مصرفی است

کولیوند ادامه داد: یخ زدن و یا سرد نگه داشتن گوشت پرندگان، ویروس بیماری آنفلوآنزای پرندگان را از بین نخواهد برد و تنها راه از بین بردن این ویروس، پختن کامل و مناسب گوشت مصرفی است و از مردم درخواست داریم تا در مصرف غذایی خود به این مهم توجه داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه باید گوشت های طیور پیش از مصرف به خوبی پخته شوند، عنوان کرد: هنگام خوردن تخم پرندگان نیز قسمت زرده و سفیده تخم مرغ باید کاملا پخته و جامد شده باشند.

این کارشناس حوزه دام و طیور با تاکید بر اینکه گوشت های کبابی و یا نیمه پخته در این بین می توانند موجب انتقال بیماری شوند، اضافه کرد: زمان آن رسیده تا با تغییر سبک غذایی مانع از درگیری با آنفلوآنزای حاد پرندگان شویم.

مدتی است که نام آنفلوآنزای پرندگان دوباره بر سر زبان ها افتاده و چون انسان تماس زیادی با این گونه حیوانات دارد و از سویی، یک سالی می شود که با شیوع ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کنیم، نگرانی های دیگری نیز بین مردم شکل گرفته است اما به راستی، ترس و نگرانی همواره به دلیل نبود آگاهی و شناخت درست از ویروس و بیماری شکل می گیرد بدین سان، سعی شد تا در این نوشتار در کنار بررسی وضعیت استان همدان در زمینه شیوع آنفلوآنزای حاد پرندگان، راهکارهایی را نیز جهت ممانعت از درگیری با این ویروس را مطرح سازیم.

در وضعیتی که شاهد درگیری پرندگان بسیاری در استان قم به آنفلوآنزای پرندگان هستیم و مواردی نیز در استان همجوار همدان یعنی کردستان وجود دارد، زمان آن رسیده تا با ارتقای نظارت ها بر واحدهای مربوطه و البته تغییر سبک غذایی این خطر را از بیخ گوش خود و خانواده هایمان دور سازیم.

 آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک بیماری است که مشکلات اقتصادی، بهداشت عمومی، اجتماعی و سیاسی ایجاد می کند

حال در این بین جای یک نکته خالی است؛ اینکه توجه به جلوگیری از درگیری با آنفلوآنزای پرندگان به چه دلیل اهمیت دارد؟  آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بیماری است که مشکلات اقتصادی، بهداشت عمومی، اجتماعی و سیاسی ایجاد می کند؛ در بحث اقتصادی می توان گفت، ماکیانی (بوقلمون، مرغ و خروس) که به این ویروس آلوده شوند، ۱۰۰ درصد تلف می شوند و به همین علت سازمان جهانی بهداشت به دنبال ریشه کنی این ویروس تنها راه معدوم سازی را توصیه می کند؛ از طرفی، از بین بردن طیور می تواند خسارات زیادی به اقتصاد تحمیل کند و از دیگر مشکلات اجتماعی ناشی از شیوع ویروس، بیکار شدن افراد است که زندگی آنها و خانواده هایشان را تحت تاثیر قرار می دهد.

مشکلات سیاسی که بر اثر آنفلوانزای حاد پرندگان گریبان دولت را می گیرد، شامل قطع صادرات است، اما مهم ترین مشکل ایجادشده در بعد بهداشت عمومی است که با جان افراد در ارتباط است.

این ویروس سالانه در جهان باعث مرگ ومیر تعدادی از انسان ها می شود هرچند خسارت اقتصادی ناشی از بیماری بسیار بالاست، اما علت اصلی نگرانی از این ویروس تلفات انسانی است.

بدین سان، امید است با رعایت نکات بهداشتی، ارتقای سطح نظارت ها بر واحدهای مربوطه از یک سو و تغییرات لازم در سبک غذایی از سوی خانواده ها بتوانیم از درگیری با این مشکلات ممانعت ورزیم.

کد خبر: ۷۳٬۰۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha