۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱
ناکارآمدی واکسن فایزر مقابل کرونای جهش یافته آفریقای جنوبی
مطالعات دانشگاه آکسفورد نشان داد

ناکارآمدی واکسن فایزر مقابل کرونای جهش یافته آفریقای جنوبی

آزمایشهای انجام شده توسط دانشگاه آکسفورد نشان داد که واکسن فایزر مقابل جهش ویروس در افریقای جنوبی کارایی زیادی ندارد.

به گزارش بازار به نقل از واکسن انلاین، یکی از سوالات مهمی که این روزها در مورد واکسن کرونا وجود دارد، این است که آیا واکسیناسیون مانع از انتقال ویروس می شود یا خیر؟ در صورتیکه افراد واکسینه شده ویروس را منتقل نکنند، خطری برای گروه هایی که واکسن را دریافت نکرده اند مانند افراد زیر ۱۸ سال یا زنان باردار وجود ندارد و می توان با اطمینان در مورد بازگشت به زندگی عادی بعد از تکمیل پروسه واکسیناسیون صحبت کرد در مقابل اگر  واکسن مانع از انقال ویروس نشود، همچنان نگرانی در مورد ابتلای افراد واکسینه نشده وجود دارد و بازگشت به زندگی عادی سخت تر خواهد بود.

انجمن ایمیونواوژی بریتانیا اخیرا بیانیه ای ارایه داد و تاکید کرد در طول تاریخ همواره واکسن هایی که برای مبارزه با ویروس ها تولید شده است زمینه را برای کاهش انتقال ویروس فراهم کرده است و اگر واکسن های کنونی هم بتواند مانع از انتقال ویروس کرونا بشود می توان به پایان این بحران امیدوار بود.

 واکسن  فایزر هم  مانع از انتقال ویروس می شود
آزمایشهای انجام شده توسط دانشگاه آکسفورد نشان داد که انتقال ویروس در افراد واکسینه شده با واکسن آسترازنکا تا ۶۷ درصد کاهش می یابد و این واکسن در مقابل نوع جهش یافته بریتانیایی کارایی دارد اگرچه در مقابل جهش ویروس در افریقای جنوبی کارایی زیادی ندارد ولی مانع از مرگ افراد مبتلا شده به ویروس می شود.

 اخیرا آزمایشهایی در اسراییل برای ارزیابی تاثیر واکسن فایزر در انتقال ویروس انجام شد و این آزمایشها نشان داد واکسن فایزر هم مانع از انتقال ویروس می شود. بر مبنای این گزارش که در روز دوشنبه منتشر شده است، شمار ویروس های موجود در بدن افراد بالای ۶۰ سالی که واکسن فایزر را دریافت کرده بودند ۶۰ درصد کمتر از افراد ۴۰ تا ۶۰ سال بود. دلیل انتخاب گروه سنی بالای ۶۰ سال برای این آزمایش این بود که اغلب جمعیت بالای ۶۰ سال اسراییل حداقل یک دوز واکسن فایزر را دریافت کرده اند و مطالعات انجام شده از نیمه ژانویه تا کنون نشان دهنده کاهش چشمگیر ویروس در بدن افراد واکسینه شده است. این در حالیست که پیش از روز ۱۵ ژانویه، تعداد ویروس های موجود در بدن افراد بالاتر از ۶۰ سال تقریبا برابر افراد ۴۰ تا ۶۰ سال بود.

بر مبنای این مطالعه احتمال انتقال ویروس توسط افرادی که واکسن فایزر را دریافت کرده اند بسیار کم است زیرا شمار ویروس های موجود در داخل بینی یا اطراف حلق آنها بسیار کمتر است. همیشه ارتباط مستقیمی بین انتقال ویروس از فرد و میزان ویروس های موجود در بدن او وجود داشته است و انتظار می رود شرایط مشابهی در مورد ویروس کرونا هم وجود داشته باشد.

خبری خوش برای تمام دنیا
پروفسور یانیف الریش، رییس آزمایشگاه «مای هریتیج» که این مطالعه را انجام داده است در مورد نتایج این آزمایشات گفت: «نتایج این آزمایشها شگفت انگیز بود زیرا باعث شد تا دقیقا همان نتیجه ای که می خواهیم را از واکسن بگیریم. کاهش شمار ویروس ها در داخل بینی و حلق افراد که اصلی ترین مسیر انتقال ویروس به دیگران است تایید می کند که واکسن مانع از انتقال ویروس می شود.»

نکته مهم دیگری که از این آزمایشها حاصل شد این است که احتمالا کاهش نرخ انتقال ویروس در صورت واکسیناسیون وسیع بیشتر از ۶۰ درصد خواهد بود زیرا در صورتیکه افراد بیشتری واکسن را دریافت کنند، حجم ویروس موجود در بدن تمامی افراد کم می شود و احتمال انتقال ویروس بازهم کمتر می شود. البته شرکت فایزر بعد از تکمیل سومین مرحله از آزمایشهای بالینی تاکید کرده بود که افراد دریافت کننده واکسن دیگر ویروس را حمل نخواهند کرد ولی برای اثبات تاثیر واکسن روی  کاهش انتقال ویروس نیاز به مطالعات بیشتری بود که در اسراییل انجام شد.

دکتر دانگ براون،رییس انجمن ایمیونولوژی بریتانیا در مورد این خبر گفت: «این مطالعه نشان می دهد واکسن در برابر ابتلا به ویروس و انتقال ویروس کارایی دارد  که خبر خوبی است ولی باید اطمینان پیدا کرد که واکسن های دیگری هم که در بازار وجود دارند به همین نسبت مانع از انتقال ویروس می شوند تا با اطمینان بتوانیم در مورد واکسیناسیون کارآمد در دنیا صحبت کنیم.»

در انتها باید به این نکته تاکید کرد در صورتی که واکسن های کرونا بتواند مانع از ابتلای افراد به نوع سخت بیماری شود و از انتقال ویروس هم جلوگیری کند، می توان ادعا کرد که دنیا در مبارزه با کرونا موفق شده است و این همه گیری به پایان خود رسیده است. ادعایی که می تواند جشن و پایکوبی را برای جهان به همراه بیاورد.

کد خبر: ۷۲٬۹۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha