۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹
همه آن چه از واکسن «جانسون و جانسون» باید بدانیم

همه آن چه از واکسن «جانسون و جانسون» باید بدانیم

براساس نتایج گزارش ها، واکسن «جانسون و جانسون» تا ۶۶ درصد در جلوگیری از بیماری های متوسط و تا ۸۵ درصد در جلوگیری از بیماری های شدید ناشی از ویروس کرونا موثر بوده است.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، شرکت داروسازی «جانسون و جانسون» اعلام کرد که مجوز اضطراری از سازمان غذا و داروی آمریکا را درخواست کرده و به زودی با صدور مجوز اولیه، این واکسن وارد فرایند واکسیناسیون خواهد شد.

آن گونه که این شرکت واکسن سازی اعلام کرده، انتظار می رود که در چند ماه نخست سال ۲۰۲۱ حداقل ۱۰۰ میلیون دوز از این واکسن تولید و روانه مراکز درمانی و بهداشتی شود.

در عین حال گفته شده که کارکرد و نحوه عملکرد واکسن کرونای «جانسون و جانسون» متفاوت از دو واکسن کرونای اکسفورد و شرکت فایزر است. این تفاوت از آن جاست که به گفته «هیستون متدیست»، کارشناس ویروس شناسی، واکسن جانسون به جای استفاده از پیام «آر.ان.ای» برای ارائه دستور العمل های لازم به سلول ها، از ساختار «دی.ان.ای» استفاده می کند و همین بزرگترین تفاوت کارکردی این واکسن با نمونه مشابه تولیدی آن از سوی شرکت فایزر است. همچنین گفته شده که واکسن جانسون به جای استفاده از نانوذرات چربی مصنوعی به عنوان حامل که در واکسن آکسفورد و فایزر استفاده می شود، از ویروس آدنو به عنوان حامل استفاده می کند.

در همین ارتباط نیز، دکتر «نیراج پاتل»، رئیس کالج واکسن های آلرژی، آسم و ایمنی شناسی COVID-۱۹ معتقد است: اگرچه آدنو ویروس ها از علل شایع بیماری ها همچون سرماخوردگی هستند، اما این آدنو ویروس ها در واکسن جانسون غیرفعال شده و نمی توانند باعث بیماری شوند.

بنابراین ، در حالی که واکسن «جانسون و جانسون» در نحوه کارکرد خود کمی پیچیده تر عمل می کند، اما در نهایت هدف اصلی در راستای ایجاد پاسخ ایمنی در برابر افرادی را که در معرض آلودگی با ویروس کرونا قرار دارند، ایجاد می کند.

تاثیرگذاری واکسن «جانسون و جانسون» چقدر است؟
تاثیرگذاری و درصد ایمنی سازی واکسن «جانسون و جانسون» به گفته پژوهشگران تا ۶۶ درصد اعلام شده است. این میزان بسیار کمتر از دیگر واکسن های مشابه از جمله واکسن آکسفورد است که میزان اثرگذاری آن به طور معمول بیش از ۹۰ درصد بوده است.

به طور کلی براساس نتایج گزارش ها، واکسن «جانسون و جانسون» تا ۶۶ درصد در جلوگیری از بیماری های متوسط و تا ۸۵ درصد در جلوگیری از بیماری های شدید ناشی از ویروس کرونا موثر بوده است. این رقم در مقایسه با تاثیر ۹۵ درصدی واکسن «فایزر-بایو ان تک»، یا تاثیر ۹۴ درصدی واکسن «مدرنا» که ازمایش‌های بالینی آنها بدست آمده، میزان خیلی کمی است.

اگرچه درصد تاثیرگذاری واکسن شرکت «جانسون و جانسون» کمتر از دیگر واکسن های کرونای رایج اعلام شده، اما به گفته کارشناسان این میزان کارایی نیز می تواند در پیش گیری و گسترش همه گیری کرونا موثر باشد، چون به عنوان نمونه میزان تاثیرگذاری واکسن آنفلونزای فصلی که سال های گذشته همواره رایج بوده، حدود ۶۰ درصد اعلام شده، اما این واکسن آنفلونزا نیز توانسته از همه گیری گسترده آنفلونزای فصلی طی سال های اخیر جلوگیری کند.

در ارتباط با مزیت واکسن «جانسون و جانسون» گفته شده که این واکسن از نوع یک مرحله ای است و از این نظر بر واکسن شرکت فایزر و مدرنا که هر دوی آن ها دو مرحله ای هستند، ارجحیت دارد.

نکته قابل توجه دیگر این که دریافت واکسن «جانسون و جانسون» هیچ گونه ناسازگاری با دریافت همزمان واکسن های کرونای دیگر ایجاد نمی کند و دریافت کنندگان واکسن کرونای شرکت «جانسون و جانسون» مشکلی برای دریافت انواع دیگری از واکسن ها طی ماه بعد نخواهند داشت.

از سوی دیگر دلگرم کننده ترین خبر این است که واکسن کرونای شرکت جانسون در مقابل انواع وخیم بیماری کووید۱۹، در تمام نقاطی که بر روی آن مطالعه شده، از آفریقای جنوبی گرفته تا آمریکای لاتین، تا ایالات متحده آمریکا، ۸۵ درصد مؤثر بوده است.

نوع جدید ویروس کرونا در آفریقای جنوبی اکنون به ده‌ها، کشور از جمله آمریکا و برخی کشورهای اروپایی و آسیایی نیز گسترش یافته است. «ماتای مامن»، مدیر توسعه و تحقیقات شرکت داروسازی جانسون در همین ارتباط به خبرنگاران گفته است: «حتی یک نفر [مبتلا] در آفریقای جنوبی … پایش به بیمارستان کشیده نشد.» وی افزود هیچکدام از مبتلایانی که با واکسن جانسون واکسینه شده بودند، جانشان را از دست ندادند.

در همین ارتباط نیز جنیفر نوتزو، کارشناس ارشد در مرکز ایمنی بهداشتی دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا، گفت: «اگر این واکسن بتواند جلوی شدت بیماری و مرگ ناشی از آن را بگیرد، همچنان می تواند تغییردهنده شرایط باشد.» وی افزود، تغییر از یک بیماری بالقوه کشنده به یک بیماری شبیه سرماخوردگی شدید، از میزان خطری که کووید۱۹می تواند داشته باشد، می‌کاهد.

کد خبر: ۷۲٬۹۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha