۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴
تغییر رییس سازمان بورس، فرصتی برای اصلاح تصمیم‌های دولت بود
حجت الاسلام شجاعی در گفتگو با بازار:

تغییر رییس سازمان بورس، فرصتی برای اصلاح تصمیم‌های دولت بود

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس می‌گوید: «با تغییر رییس سازمان بورس، در واقع یک فرصت جدیدی به دولت داده شد تا هرچه سریع‌تر وضعیت بورس را اصلاح کند. ادامه‌ی رسیدگی به موضوعات بازار سرمایه در گرو عملکرد و اقدامات رییس جدید این سازمان خواهد بود.»

بازار؛ گروه بورس: طی ماه‌های گذشته، بازار سرمایه به دلیل کاهش ارزش سهام، دچار بحران و شاهد کوچ سرمایه شد. سهامداران  بازار بورس که مهم‌ترین دلیل کاهش ارزش سهام خود را دخالت دولت و حقوقی‌ها می‌دانستند، در وهله آخر به مجلس پناه پرده و با اعلام شکایت خود از کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی خواستار حل مشکلات و بهبود وضعیت بازار سرمایه شدند. در این راستا نشست‌های متعددی با حضور اعضای‌ کمیسیون اصل ۹۰ و رییس مجلس برگزار شد.

طی این جلسات نصرالله پژمانفر، رییس کمیسیون اصل ۹۰ مهم‌ترین دلیل کاهش ارزش سهام و بحران بازار سرمایه را واسطه گری دانست و عنوان کرد که باید به این شکایات رسیدگی کرد چرا که این پرونده موضوع ملی بوده و کل جامعه را درگیر کرده است.

تصریح در افشا با اهمیت مثبت شرکت های سرمایه پذیر، فروش مابقی سهام عدالت مشمولان مستقیم به صورت بلوک، تسهیل اجرایی یا مقرراتی به خصوص افزایش سهام خزانه توسط شرکت های پذیرفته شده در بازار سرمایه، کنترل فروش و محدودیت شدید در عرضه سهام توسط نهادهای حقوقی بزرگ شرکت های مادر مثل تامین اجتماعی، ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان، صندوق بازنشستگی، سازمان خصوصی سازی و غیره و الزام آنها به بازارگردانی سهام شرکت های زیر مجموعه از جمله راهکارهایی بود که علی خضریان، نماینده مردم تهران در مجلس برای بهبود فضای بازار سرمایه ارائه داد.

پس از اعلام شکایت مردم به مجلس اما چندی بعد، حسن قالیباف اصل، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، استعفای دوباره خود را به دلیل فراهم نشدن شرایط اعلامی، به وزیر امور اقتصادی و دارایی ارایه کرد و درنهایت استعفای او پذیرفته شد. حال علی دهقان دهنوی به عنوان رییس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار تهران منصوب شده است و مجلس در انتظار است تا براساس عملکرد او درباره بازار سرمایه تصمیم‌گیری کند. دربررسی بیش‌تر این موضوع «بازار» به گفت‌وگو با حجت‌الاسلام حسن شجاعی، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس پرداخت.

حجت‌الاسلام حسن شجاعی، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی به خبرنگار «بازار» گفت: «تغییر رییس سازمان بورس یکی از مطالبات کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی بود به همین خاطر پس از تغییر و آغاز به کار رییس جدید سازمان بورس، منتظر عملکرد و اقدامات او در آینده بازار سرمایه هستیم. ‌ به طورحتم عملکرد رییس جدید بر تصمیمات کمیسیون اصل ۹۰ و سایر نمایندگان خانه ملت بسیار اثرگذار است. ‌ بنابراین ادامه‌ی رسیدگی به موضوعات بازار سرمایه در گرو همین مسئله خواهد بود تا مبرهن گردد چه تصمیمی می‌بایست اخذ شود.»

وی افزود: «همانطور که گفته شد یکی از مطالبات کمیسیون اصل ۹۰ رسیدگی به بازار سرمایه و بهبود این فضاست‌ و به این جهت جلسات متعددی برگزار و شکایات مردم بدست رسیده است. بیش‌ترین شکایت مردم درخصوص دخالت دولت، قیمت‌گذاری دستوری و برخی شرکت‌های دولتی به ویژه حقوقی‌ها بود. »

ححت الاسلام شجاعی تصریح کرد: «از حقوقی‌ها به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی بسیارشکایت شده که به زودی، پس از مبرهن شدن عملکرد رییس جدید سازمان بورس به آن رسیدگی خواهد شد.»

عضو کمیسیون اصل ۹۰مجلس همچنین خاطرنشان کرد: «درحال حاضر می‌بایست منتظر ماند و وضعیت بازار سرمایه را مورد بررسی قرار داد تا مشخص گردد چه تصمیم و رویکردی باید اتخاذ گردد.»

نماینده مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه درخانه ملت ضمن تاکید براهمیت اعتماد و بازگشت سرمایه مردم درپایان این گفت‌وگو متذکر شد: «با تغییر رئیس سازمان بورس، در واقع یک فرصت جدیدی به دولت داده شد تا هرچه سریعتر وضعیت بورس را اصلاح کند. اگر وضعیت بورس ساماندهی نشود استیضاح وزیر اقتصاد با بیش از ۱۰۰ امضا اجرا خواهد شد.»

کد خبر: ۷۲٬۹۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha