۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷
وضعیت نارنجی کسب وکار در مازندران| جانمایی نامناسب شهرک ها
بازار گزارش می‌دهد؛

وضعیت نارنجی کسب وکار در مازندران| جانمایی نامناسب شهرک ها

ساری- بیش از ۱۰۰ هزار مازندرانی در حوزه صنعت مشغول کار هستند و وضعیت این استان در بهبود فضای کسب و کار نارنجی است.

بازار؛ گروه استان ها: بیش از دو هزار و۶۰۰ واحد صنعتی و تولیدی در استان ماندران وجود دارد و علیرغم عقب ماندگی یک دهه ای، این استان در حوزه کسب وکار دارای وضعیت نارنجی است.

با توجه به مزیت های نسبی مناطق، راهبردها و چارچوب ها، شهرک های متنوع صنعتی در استان مازندران مستقر شده است، از آنجایی که سهم صنایع و بخش تولیدی در جهش تولید برکسی پوشیده نیست، از اینرو مکان یابی آن باید طبق استانداردها و اصول متداول فنی ومهندسی صورت گیرد.

در استان مازندران به دلیل توجه به ارزش زمین، فعالیت های شهرک های صنعتی در سال ۶۹ آغاز شد و استان از نظر سرمایه گذرای نسبت به دیگر استان ها با عقب ماندگی مواجه است.

در حال حاضر ۴۱ شرکت وناحیه صنعتی در استان مازندران وجود دارد که وسعت آن دو هزارو ۹۰۰ هکتار است که این میزان ۱۲ ناحیه صنعتی است و در مجموع شهرک ها و نواحی صنعتی بیش از دو هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی مستقر شده اند.

تاکنون بیش از ۸۰ میلیارد ریال با اشتغال ۶۶ هزار نفر در شهرک ها ونواحی صنعتی استان سرمایه گذاری شده که بیش از هزار و ۴۰۰ واحد صنعتی با اشتغال ۴۳ هزار نفر به بهره برداری رسیده است.

از مجموع واحدهای صنعتی مستقر در شهرک های صنعتی بیش از ۳۹۰ واحد صنعتی غیرفعال و راکد هستند. این درحالی که مازندران به دلیل همجواری با کشورهای حاشیه و دارا بودن حمل ونقل دریایی و ریلی و داشتن فرودگاه های سه گانه، نقش مهمی در تولید کشور دارا است.

تامین منابع مالی نقش اساسی در رونق تولید دارد
مهدی گلچوب مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار تامین منابع مالی تحت عنوان سرمایه درگردش وثابت را برای سرمایه گذاری در استان امری مهم برشمرد و گفت: تامین منابع مالی نقش اساسی در جهش ورونق تولید دارد.

وی بهبود فضای کسب وکار، کاهش بیکاری و تاثیر در تولید ناخالص ملی را از جمله مزیت های سرمایه گذرای بیان کرد و گفت: در سال جاری منابع مختلفی در فصل های گوناگون برای سرمایه گذاری دیده شده است تا از تولیدکنندگان حمایت های لازم داشته باشیم.

وی بسته رونق تولید، تبصره ماده ۱۸ و ۱۶ ر از جمله بسته های حمایتی برای ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان برشمرد و گفت: در زمینه صادرات و رونق تولید نیز تسهیلات حمایتی درنظر گرفته شده است.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری مازندران یادآور شد: کارگروه ها و کمیته های ویژه ای برای رونق تولید و سرمایه گذاری در استان طراحی شده است و در بخش های مختلف حمایت خواهد شد.

گلچوب با اظهار اینکه نرخ بهره بانکی مسئله کشوری و مسئولیت آن را شورای اقتصاد دانست و گفت: در عین حال دولت برای بخش های دارای اولویت در استان، تسهیلات یارانه دار درنظر گرفته است.

لایحه بودجه اعتبارات مختلفی برای ایجاد زیرساخت ها در شهرک ها و نواحی صنعتی درنظر گرفته اما هنوز بسیاری از شهرک ها از داشتنن این زیرساخت ها محروم مانده است. درحال حاضر سرانه هر شهرک صنعتی در استان کمتر از ۵۰ هکتار و پایین است.

۴۴۱ پروژه صنعتی اجرا شد
سید مصطفی موسوی مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار ایجاد زیرساخت ها را ماموریت مهم شرکت شهرک ها بیان کرد و گفت: ۵۳ درصد از منابع به میزان ۶۰ میلیارد تومان از محل داخلی تامین شده است و ۱۰ درصد اعتبارات از منابع ملی تامین می شود.

وی با اشاره به اجرای ۴۴۱ پروژه گفت: ۷۸ پروژه در دست اقدام در شهرک های صنعتی وجود دارد و سعی داریم طبق نیازهای شهرک ها، اقدام به اجرای طرح ها داشته باشیم.

موسوی با عنوان اینکه پروژه هایی نظیر تصفیه خانه ها در اولویت قرار دارند، گفت: پروژه های گازرسانی، ساخت تصفیه خانه و غیره در اولویت هستند و تاکنون ۱۰ مدل تصفیه خانه در شهرک های صنعتی ایجاد شده است.

مدیرعامل شهرک های صنعتی مازندران با اظهار اینکه هرجا که موقعیت فراهم بود نسبت به ایجاد زیرساخت نظیر گازرسانی در شهرک ها اقدام شده است، گفت: ۱۱ شهرک صنعتی در استان گازرسانی شد و سه شهرک نیز امسال گازرسانی خواهد شد درحالی که ۲۲ شهرک نیز از قبل گازرسانی بوده است.

وی با اشاره به کوچک وپایین بودن سرانه زمین صنعتی دراستان گفت: به دلیل محدودیت زمین قادر به ایجاد صنایع بزرگ نیستیم و از سوی دیگر تعدد شهرک ها هزینه ها را افزایش داده است، ضمن اینکه بسیاری از شهرک ها مکان یابی نادرستی داشته است.

به تاکید فعالان اقتصادی در حال حاضر واحدهای تولیدی به دلیل مشکلات موجود با ظرفیت پایین فعالیت می کنند و بی ثباتی در نرخ ارز سبب شده تا برنامه ریزی سالانه واحدها از دست تولیدکنندگان خارج شود.

بهره های بالای بانکی تولیدات را از رقابت می اندازد
محمدی عضو کمیسیون صنایع خانه صمت ایران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به مشکلات فراروی واحدهای تولیدی در استان گفت: بهبود فضای کسب وکار به سیاست های کلان وخارج از وظایف استانی ارتباط دارد.

وی سیاست های نادرست اتخاذ شده، قاچاق کالا و تحریم های ظالمانه را از جمله موانع فراروی رونق تولید بیان کرد و گفت: بهره وسود بالای بانکی سبب می شود تا تولیدات قابل رقابت در بازارهای جهانی نباشد.

محمدی یادآور شد: اگر تولیدکننده نتواند تسهیلات را پرداخت کنند با بهره مرکب و ۲۴ درصدی مواجه می شود و نمی تواند در بازارهای جهانی رقابت داشته باشد.

این عضو کمیسیون صنایع و مدیر گروه تولید ناب استیل خواهان پرداخت یارانه تولید شد و گفت: از دولت قبل قرار بود ۳۰ درصد درآمد یارائه ها به بخش تولید سرازیر شود که تاکنون محقق نشده است.

طبق آمار مازندران به رغم آنکه استانی سرسبز است، از نظر کسب وکار در وضعیت نارنجی به سر می برد و این مسئله لزوم سرمایه گذاری ورفع موانع را الزامی می سازد.

نداشتن سند از دیگر مشکلات فراروی واحدهای تولیدی مستقر درشهرک های صنعتی است و برخی از شهرک ها نیز فیبرنوری و مخابرات محروم هستند. همچنین نبود زیرساخت های مختلف سبب می شود تا سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی استان به نسبت دیگر استان ها گرانتر تمام شود.

کد خبر: ۷۲٬۹۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha