۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱
زمزمه کمبود گوشت در کرمان پیچید/ مسئولان: اجازه افزایش قیمت نمی دهیم
کرونا واردات گوشت را مختل کرد

زمزمه کمبود گوشت در کرمان پیچید/ مسئولان: اجازه افزایش قیمت نمی دهیم

کرمان - استان کرمان با اینکه یکی از گسترده ترین زیر ساخت ها برای تولید گوشت را در اختیار دارد، اما به دلیل عدم برنامه ریزی بهینه همچنان وارد کننده این کالاست و با شیوع کرونا از برخی محافل شنیده می شود که با مشکل تامین گوشت مواجه شده است.

به گزارش بازار، در آستانه ایام نوروز تقاضای مردم برای خرید مواد پروتئینی از جمله گوشت قرمز افزایش یافته است، این در حالیست که این روزها عرضه گوشت در استان کرمان با مشکلاتی مواجه شده است.

کرمان یکی از تولید کنندگان گوشت دام سبک در کشور محسوب می شود اما این استان بخشی از این دام ها را به کشورهای مختلف صادر می کند و در نهایت برای تامین نیاز داخلی مجبور به واردات دام از استان های دیگر است.

طبق بررسی های صورت گرفته بعد از شیوع کرونا در خراسان رضوی این استان که مهمترین تامین کننده گوشت استان کرمان است، برای تامین گوشت مورد نیاز مردم با مشکلاتی مواجه شده است.

کمبود گوشت در کرمان

گفته می شود کرمان حداقل نیمی از گوشت مورد نیاز خود را از استانهای دیگر وارد می کند و شیوع ویروس کرونا در کنار مشکلاتی در حمل و نقل کالاها موجب شده کشتار دام ها به میزان کافی انجام و به استان کرمان منتقل نشود.

حالا مردم این روزها با کمبود گوشت مواجه شده اند هر چند مسئولان برای رفع این مشکل وارد شده و اقداماتی انجام داده اند اما همچنان مشکلاتی برای تامین این کالا مشاهده می شود.

قیمت گوشت هر چند طی هفته اخیر به سمت افزایش تمایل داشته اما قیمت هر کیلو گوشت به صورت نوسانی بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان تغییر کرده و مسئولان تلاش کرده اند با تزریق گوشت های تنظیم بازار به قیمت ۵۵ هزار تومان، برای گوشت گوسفندی و همچنین عرضه گوشت یخ زده با قیمت حدود ۴۰ هزار تومان بازار را مدیریت کنند.

قیمت کالاهای عمومی رو به افزایش است

با توجه به شیوع کرونا در استان کرمان، بازرسان استان کرمان بیشترین توجه خود را روی فروشگاه های کالاهای پزشکی و داروخانه ها متمرکز کرده اند و قیمت ها در اکثر کالاهای عمومی بازار رو به افزایش گذاشته است.

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در این خصوص گفت که هیچ کمبود گوشتی در استان وجود ندارد و فعلا هم تغییری در قیمت گوشت گوساله و گوسفند رخ نخواهد داد.

سینا خسروی بیان کرد: در تامین گوشت گوساله به هیچ عنوان مشکلی نداریم و اجازه نمی‌دهیم تغییر قیمتی هم اتفاق بیفتد.

وی افزود: در گوشت گوسفند نیز تغییر قیمتی رخ نخواهد داد اما در جدولی که برای انواع مختلف گوشت ارائه دادیم، تغییراتی ایجاد می‌شود.

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با تاکید بر این‌که فعلا تغییری در قیمت گوشت گوسفند و گوساله نداریم، خاطرنشان کرد: یکسری مشکلات وجود دارد زیرا بخشی از گوشت استان از حوزه‌ی خراسان رضوی و جنوبی تامین می‌شود که به دلیل شیوع بیماری کرونا و بحث‌های قرنطینه‌ای، حمل دام مقداری با مشکل مواجه شده است اما از محل دام استان و با توجه به رایزنی‌هایی که با دامپزشکی آن استان‌ها انجام شده، این مشکل نیز برطرف خواهد شد.

وی ادامه داد: نیمی از گوشت مصرفی استان در کرمان تولید می‌شود و مابقی آن از استان‌های همجوار تامین می‌شود و در حال حاضر استان مشکل کمبود ندارد.

خسروی با اشاره به قیمت گوشت گوساله در کرمان اضافه کرد: در حال حاضر قیمت گوشت مخلوط درجه یک بدون چربی گوساله در کرمان ۷۶ هزار تومان، راسته‌ی فیله‌ مخلوط ۸۸ هزار تومان و ران درجه یک بدون چربی ۸۵ هزار تومان، است.

وی گفت: قیمت‌ها را اطلاع‌رسانی کردیم و یک تیم نیز مرتب فروشگاه‌ها را رصد می‌کند و در صورت مشاهده تخلف، فرد جریمه می‌شود.

معاون بازرگانی سازمان صمت تاکید کرد: مردم می‌توانند در صورت مشاهده‌ی هرگونه گران‌فروشی با شماره‌ی ۱۲۴ تماس گرفته و موارد را اطلاع‌رسانی کنند تا پیگیری شود.

وی با بیان اینکه جدول نرخ انواع گوشت باید در قصابی‌ها نصب شده باشد، گفت: در حال حاضر گوشت کهره درجه یک ۱۰۰ هزار تومان، گوشت بره درجه یک ۹۰ هزار تومان و گوشت بز و میش ۶۵ هزار تومان است.

خسروی با بیان این‌که هرگونه تغییر قیمت گوشت باید در کمیته‌ نرخ‌گذاری تصویب شود، درباره‌ی قیمت گوشت مرغ نیز اظهار کرد: در گوشت مرغ یک تغییر قیمت داشتیم که احتمالا اعمال می‌شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ذخایر گوشت قرمز منجمد و گوشت مرغ منجمد در حال حاضر در استان زیاد است و نگرانی در خصوص تامین گوشت وجود ندارد.

با این وجود با یک نگاه ابتدایی به بازار کرمان می توان مشاهده کرد که سهمیه اختصاصی به قصابیهای استان کرمان به خصوص شهر کرمان این روزها نمی تواند نیاز مردم را تامین کند و لزوم کشتار و انتقال دام از استانهای دیگر به کرمان بیش از پیش احساس می شود.

عرضه با نیاز مردم مطابقت ندارد

محمد کمالی پور یکی از شهروندان کرمانی است که می گوید: با وجود اینکه به دلیل کرونا مردم در خانه ها مانده اند اما مردم برای تامین پروتئین مورد نیاز همچنان خریدهای ضروری از جمله تهیه گوشت قرمز را انجام می دهند.

وی گفت: تقاضا در حالی برای گوشت در آستانه ایام نوروز بیشتر شده است که عرضه نتوانسته است خود را با نیازهای استان تطبیق کند.

این شهروند کرمانی گفت: مسئولان در کنار کنترل بازار اقلام بهداشتی، باید گرانیهای بازار اقلام عمومی و مصرفی مردم را نیز کنترل کنند.

این روزها مردم نباید در صفها معطل شوند

زهرا ایرانمنش یکی دیگر از شهروندان است که می گوید: با توجه به شیوع کرونا امروز برای خرید گوشت قصد داشتیم در زمانی کوتاه خرید و به خانه مراجعه کنم اما عملا مجبور شدم برای پیدا کردن گوشت چندین خیابان را طی کنم و درنهایت فقط بخشی از خریدی که برنامه ریزی کرده بودم را عملی کردم.

وی گفت: مسئولان باید برای تامین کالاهای ضروری مردم چاره اندیشی کنند تا مردم مجبور به ایستادن در صف در این وضعیت نشوند چرا باید مردم برای تامین گوشت ۵۰ هزار تومانی در این وضعیت بحرانی در صف گوشت ساعت ها معطل شوند.

گرانی روز افزون از یک سو و شیوع ویروس کرونا و محدودیتهای زمانی برای حضور مردم در بازار برای جلوگیری از شیوع بیماری این ضرورت را ایجاد می کند که مسئولان زیر ساختهای لازم برای خرید آسان تر کالاهای ضروری را در محله های مختلف مراکز جمعیتی فراهم کنند.

کد خبر: ۷٬۲۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha