۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۶
اصلاح نقاط حادثه‌خیز جاده‌های زنجان در سایه قصه ناتمام کمبود اعتبار
آزاد راه زنجان -تبریز حرکت روی موج حادثه؛

اصلاح نقاط حادثه‌خیز جاده‌های زنجان در سایه قصه ناتمام کمبود اعتبار

زنجان - استان زنجان با توجه به قرار گرفتن در مسیر ترانزیت مرکز به شمالغرب کشور، بخش مهمی از زیرساخت های حمل و نقل در شمالغرب کشور را دارد و در این میان وجود برخی از چالش‌ها، لزوم توجه ویژه به اصلاح نقاط حادثه خیز را دوچندان می کند.

خبرگزاری بازار -گروه استان‌ها: ۱۲۰ نقطه حادثه خیز و پر تصادف جاده‌ای در زنجان شناسایی شده است از این تعداد، ۴۷ نقطه حادثه خیز و ۷۳ نقطه آن نیز پر تصادف است که بیشترین مسیرارتباطی پر تصادف نیز مربوط به محور زنجان - میانه، زنجان - ارمغانخانه، زنجان - خدابنده، بیجار - خدابنده، ابهر - خدابنده، جاده زنجان - خرمدره و زنجان - تهم و همچنین جاده‌های فرعی روستایی است.

داستان اصلاح محورهای حادثه خیز قصه ناتمام مسافران این مسیرها است، برف، لغزندگی جاده‌ها و نقاط حادثه خیز تنها در یک ماه گذشته ۱۱ سانحه رانندگی همراه با تلفات برجای گذاشته است و زنجان جزو استان‌های پر تصادف کشور است.

در این میان آزادراه زنجان - تبریز از نقاط حادثه خیز این استان بوده و بیشترین تصادفات رانندگی در آزاد راه زنجان - قزوین و در حدود ۳۰کیلومتری شهر زنجان اتفاق می افتد که علت آن نیز عامل انسانی است. 

از ۹۵ کیلومتر آزادراه در حوزه استان زنجان فقط ۱۷ کیلومتر روشنایی، ۱۴ کیلومتر نیوجرسی بتنی داریم که چنانچه روشنایی بیشتر و نیوجرسی بتنی باشد موجب کاهش سوانح جاده‌ای می‌شود.

معاون امور عمرانی استانداری زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به وضعیت راه‌های اصلی و فرعی استان زنجان می گوید: کیفیت و کمیت راه‌ها مورد توجه است که در این میان در بحث کمیت راه‌ها در خیلی از بخش‌ها از متوسط کشور شرایط بهتری داریم.

کیفیت جاده‌ها از الزامات است

مهرداد سلطانی با بیان اینکه در بحث آزاد راه‌ها از سرانه کشوری بالاتر هستیم، ادامه می دهد: در راه‌های اصلی و روستایی هم سرانه استان نسبت به کشور خوب است و بخش قابل توجهی از راه‌های روستایی استان آسفالت بوده و با قرار دادی که بسته شده راه روستاهایی که بالای ۲۰ خانوار دارند آسفالت می‌شود.

معاون امور عمرانی استانداری زنجان با بیان اینکه در بحث بزرگراه از سرانه کشور عقب هستیم، می افزاید: با اتمام پروژه های بزرگراهی جاده زنجان به تاکستان، زنجان به بیجار وسلطانیه تا همدان پروژه‌های بزرگراهی هستند که با اجرایی شدن این پروژه‌ها از نرم کشور عقب نخواهیم شد.

سلطانی با اشاره به کیفیت جاده‌ه، می گوید: در بحث کیفیت جاده‌ها، نقاط حادثه خیز و کیفیت آسفالت مطرح است و تعمیر و کیفیت راه‌ها نیاز به بودجه فراوانی دارد که از محل اعتبارات ملی به راهداری و حمل و نقل تخصیص می‌یابد.

وی ادامه می دهد: هر سال در قالب چند نقطه اصلاح و لگه گیری و نگهداری جاده‌ها بودجه اختصاص می‌یابد ولی باز تا نقطه مطلوب که راضی باشیم فاصله داریم.

زنجان ۴۷ نقطه پر تصادف دارد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان هم در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: در سال ۹۶ بررسی نقاط حادثه خیز از سوی راهداری زنجان، پلیس راه و راه و شهرسازی انجام گرفت و براساس آمار تصادفاتی که داشتیم تعداد ۱۰۵ نقطه حادثه خیز شناسایی شد.

عبدالحسین علی اکبری ادامه می دهد: از این تعدادنقاط حادثه خیز نیز حدود ۵۵ نقطه دارای نقطه پر تصادف بوده و ۵۰ نقطه هم دارای تصادف است.

وی می افزاید: تاکنون ۶۹ نقطه تا به امروز رفع مشکل و ایمن سازی لازم انجام شده و روشنایی جاده‌ای و ایمن سازی با علایم رانندگی انجام گرفته و ۳۶ نقطه هم نیاز به کار اساسی دارند.

علی اکبری ادامه می دهد: امسال ۱۱ نقطه در قالب طرح دو ساله که نیاز به احداث غیر همسطح و ابنیه وتعریض محور داردو به ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و اعتباراتی که اختصاص می‌یابد کافی نیست.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان می گوید: غیر از نقاط پر تصادف شناسایی شده در استان کارشناسان نقاط مستعد تصادفات را هم شناسایی کردند و در این میان نسبت به انجام این پروژه‌ها هم در سامانه اقدام می‌شود.

علی اکبری یادآور می شود: زنجان به میانه از پلیس راه تا چیر، تقاطع ماه نشان تا اتوبان در دست اجرا است و پروژه قیدار به طارم، قیدار به همدان هم در دست برون سپاری است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان با بیان اینکه در راههای فرعی و روستایی هم نقطه پر تصادف داریم، می افزاید: اصلاح و ایمن سازی این نقاط مورد تاکید است.

آزاد راه زنجان به قزوین پر تصادف است

رئیس پلیس راه استان زنجان با بیان اینکه ایمن سازی جاده‌های پر تصادف علت بیشتر تصادفات است، گفت: در استان زنجان آزاد راه زنجان به قزوین بیشترین تصادفات در جاده‌های، استان زنجان را به خود اختصاص داده است.

سرهنگ عباس مظفری می گوید: شناسایی نقاط پر تصادف در زنجان توسط، پلیس راه و اداره راهداری شناسایی شده است.

وی ادامه می دهد: پلیس راه استان زنجان با همکاری اداره راهداری نسبت به ایمن سازی جاده‌ها بسیار جدی است.

رئیس پلیس راه استان زنجان یاداور می شود: روشنایی جاده‌ها، نصب انواع تجهیزات ایمنی در جاده هااز بسترهای مهم برای کاهش تصادفات و تقویت ایمنی جاده‌ها است.

مظفری می افزاید: طی یک سال گذشته ۴۵ نفر در نقاط حادثه خیز استان زنجان در اثر تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست دادند.

اقدامات انجام شده برای اصلاح نقاط حادثه خیز کافی نیست

رئیس کل دادگستری استان زنجان، می‌گوید: اقدامات انجام شده برای اصلاح نقاط حادثه خیز کافی نیست و با بررسی‌های انجام گرفته از سوی کارشناسان و پلیس راه علت حوادث جاده‌ای نقص فنی جاده و نداشتن استانداردهاباعث ایجاد تصادف می‌شود.

حجت الاسلام اسماعیل نیارکی می‌گوید: زنجان جزو استان‌های پر تردد است و روزانه بیش از ۳۰۰ اتوبوس مسافربری در جاده‌های استان تردد می‌کنند.

وی ادامه می دهد: باید به ایمن سازی نقاط حادثه خیز استان زنجان بیشتر توجه شود و ارگان‌های متولی برنامه ریزی لازم را داشته باشند.

به هر حال همواره جاده و راه به عنوان یک زیر ساخت اصلی و اساسی برای توسعه بوده است، بنابراین می‌طلبد که ایمنی جاده‌ها و راه‌ها بیشتر توجه شود. در سال میلیون‌ها تردد از جاده‌ها انجام می‌گیرد و انتقال و ارسال محصولات و کالاها از طریق حمل و نقل جاده‌ای، اهمیت راه‌ها و جاده‌ها را دو چندان می‌کند.

زهرا مقدمی

کد خبر: ۷٬۲۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha