۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
رونمایی از سرویس پرداخت از طریق موبایل
با حضور رئیس کل بانک مرکزی انجام شد؛

رونمایی از سرویس پرداخت از طریق موبایل

بانک مرکزی امروز ۲۰ بهمن ۹۹ از پرداخت موبایلی (مبتنی بر ارتباط بدون تماس) رونمایی کرد.

به گزارش بازار، سرویس پرداخت از طریق موبایل و حذف فیزیک کارت بانکی با حضور رئیس کل بانک مرکزی کلید خورد.

پرداخت موبایلی به عنوان یکی دیگر از راهکارها در کنار پرداخت کارتی و اینترنتی قرار گرفت و در این راهکار، موبایل جایگزین کارت بانکی می‌شود و دارنده کارت می‌تواند به جای کشیدن کارت، موبایل خود را به دستگاه کارتخوان نزدیک کند و پرداخت را انجام دهد.

رئیس کل بانک مرکزی، شنبه شب در پیامی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی از ایجاد سرویس جدید در حوزه پرداخت الکترونیکی خبر داد که با بهره برداری از آن، کاربران می‌توانند بدون استفاده از فیزیک کارت‌های بانکی خود، فرایند پرداخت وجه کالا و خدمات را از طریق دستگاه‌های کارتخوان انجام دهند.

پیگیری‌های انجام گرفته، نشان داد در طراحی انجام این تراکنش که به تراکنش‌های «حضوری بدون کارت» معروف هستند از قابلیت NFC استفاده شده است؛ به این ترتیب که اگر گوشی کاربر دارای قابلیت NFC باشد و دستگاه کارتخوان نصب شده نیز چنین قابلیتی را دارا باشد، کاربر می‌تواند با نزدیک کردن گوشی تلفن همراه خود به دستگاه کارتخوان و بدون نیاز به استفاده از فیزیک کارت بانکی، وجه مورد نظر را پرداخت کند البته پیش از این اطلاعات کارت بانکی باید در یکی از برنامک‌های پرداخت تایید شده از سوی بانک مرکزی، از جانب دارنده کارت ذخیره شده باشد.

در این تراکنش اطلاعات کارت بانکی به صورت امن از سوی دستگاه کارتخوان دریافت و به سوئیچ شاپرک ارسال می‌شود. این اطلاعات با استفاده از سامانه سهند که از جمله سامانه حاکمیتی بانک مرکزی به‌حساب می‌آید، تحلیل و در مسیر ارسال به شتاب و بانک‌ها قرار می‌گیرند.

در این مدل پرداخت از فناوری HCE استفاده شده است. فناوری HCE، که در مقابل فناوری‌های پرداخت مبتنی بر المان امن (SE) قرار دارد، به این معناست که داده‌های حساس مورد نیاز پرداخت موبایلی به جای ذخیره شدن در المان امن (SE)، روی یک سرور ابری ذخیره شوند. این داده‌های حساس می‌تواند شامل PAN و کلید اصلی کارت (کلید رمزنگاری EMV) شود؛ بنابراین در اپلیکیشن پرداخت که روی موبایل نصب شده تنها داده‌هایی که از نظر محرمانگی درجه پایین‌تری دارند (به آن‌ها Limited Use Credential می‌گویند) ذخیره می‌شود.

اگرچه در این فرآیند همچنان وارد کردن مبلغ تراکنش و رمز اول کارت بانکی ضروری است، اما حذف فیزیک کارت بانکی را می‌توان از جمله امتیازهای استفاده از مدل تراکنش حضوری بدون حضور کارت برای سهولت و رعایت بیشتر شیوه نامه‌های بهداشتی در دوره‌هایی مانند دوره فراگیری بیماری ها، تلقی کرد.

اجرایی شدن این نوع از تراکنش‌ها که مدل متمایزی نسبت به تراکنش‌های فعلی انجام شده از طریق کارتخوان‌ها ندارند، مستلزم ایجاد تغییرات لازم در سوئیچ شرکت‌های پی‌اس‌پی و بانک‌ها با سوئیچ «شاپرک دو» است؛ اتفاقی که بنا بر پیگیری‌ها تا به حال تنها در یکی از بانک‌ها و یکی از شرکت‌های پرداخت رخ داده است.

پیش از این نیز بانک مرکزی تلاش‌هایی برای اجرای پروژه پرداخت با قابلیت NFC یا ارتباط بدون تماس را انجام داده، اما به علل متعدد با موفقیت همراه نبود. اگرچه مدل قبلی بر بستر تراکنش‌های اینترنتی و با استفاده از رمز دوم طراحی شده بود و با مدل فعلی که تنها به رمز اول نیاز دارد، متفاوت است، اما موانعی که در تحلیل موفقیت نبودن آن مدل برشمرده می‌شد چندان ارتباطی با این تفاوت نداشت.

کد خبر: ۷۲٬۸۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha