۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۹
۱۳۵ میلیارد برای پروژه‌های آبرسانی به عشایر اختصاص یافت/ افتتاح ۲۸۸ پروژه در دهه فجر
رئیس سازمان امور عشایری کشور:

۱۳۵ میلیارد برای پروژه‌های آبرسانی به عشایر اختصاص یافت/ افتتاح ۲۸۸ پروژه در دهه فجر

بیرجند- رئیس سازمان امور عشایری کشور گفت: سال جاری ۱۳۵ میلیارد تومان برای پروژه‌های آبرسانی به محلات عشایری کشور اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگار بازار، شاهپور علائی‌مقدم یکشنبه شب در جلسه شورای عشایر خراسان‌جنوبی با اشاره به نقش عشایر در توسعه پایدار و امنیت کشور اظهارکرد: طبق آخرین آمار جمعیت عشایر کشور از ۲۱۳ هزار خانوار به ۲۴۶ هزار خانوار افزایش یافته است.

رئیس سازمان امور عشایر کشور بیان‌کرد: طی سه سال گذشته ظرفیت قانونی به نفع عشایر نداشته‌ایم و در این راستا پیگیری‌هایی در قانون برنامه پنج ساله برای ایجاد ظرفیت انجام شده است.

علائی مقدم با اشاره به برخی از ظرفیت‌های قانونی ایجاد شده برای عشایر ادامه‌داد: یکی از این ظرفیت‌های قانونی ایجاد شده بند «ب» ماده شش است که طبق آن عشایر از درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده برخوردار شده‌اند.

وی  با تأکید بر اینکه طبق این بند و در این راستا ۱۶۰ میلیارد تومان از طریق فرمانداری‌ها برای ارائه خدمت به جامعه عشایر اختصاص یافت، گفت: هدف ما ارتقاء شاخص‌ها در جامعه عشایری در حوزه‌های آب، راه، بهداشت، درمان، آموزش و پرورش و برق است.

رئیس سازمان امور عشایر کشور ادامه‌داد: در سال ۹۸ بیش از ۲۵۴ میلیارد تومان برای ۶۱۵ پروژه آبرسانی به مناطق عشایری اختصاص یافت و در سال جاری نیز ۱۳۵ میلیارد تومان برای پروژه‌های آبرسانی اختصاص یافته است.

علائی مقدم با اشاره به اینکه سهم خراسان جنوبی از این اعتبارات خوب بوده است، افزود: خراسان جنوبی از محل تبصره طی دو سال گذشته ۳۵ میلیارد تومان اعتبار نقدی دریافت کرده است.

وی گفت: در دهه فجر تعدادی از پروژه‌های آبرسانی به عشایر افتتاح می‌شود که سهم خراسان‌جنوبی از این پروژه‌ها، دو پروژه با ۲۰ میلیارد تومان اعتبار است.

شاخص برخورداری عشایر از آب آشامیدنی سالم به ۶۳ درصد رسیده است
رئیس سازمان امور عشایر کشور با اشاره اینکه شاخص برخورداری عشایر از آب آشامیدنی سالم از پنج درصد در قبل از انقلاب به ۶۳ درصد رسیده است، اظهار کرد: در سایر شاخص‌ها نیز رشد بسیار خوبی داشته‌ایم.

علائی مقدم با بیان اینکه روزانه هفت میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر به محلات عشایر آبرسانی می‌کنیم، بیان‌کرد: ۱۳۵ میلیارد تومان کمک بلاعوض برای تولید انرژی‌های نو به جامعه عشایر اختصاص یافته و همچنین ۱۳ هزار و ۵۰۰ پنل خورشیدی بین خانوارهای عشایر توزیع خواهد شد.

وی گفت: طبق تفاهم نامه با وزارت بهداشت در مناطق عشایری کشور تعداد ۸۰۰ خانه بهداشت احداث می‌شود که تعداد خانه‌های بهداشت در خراسان‌جنوبی از این تعداد ۱۳ خانه خواهد بود.

رئیس سازمان امور عشایری کشور افزود: در دهه فجر سال جاری تعداد ۲۸۸ پروژه افتتاح با اعتباری بالغ بر هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان در کشور  افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد.

علائی مقدم با بیان اینکه در کشور حدود ۶۶ کیلومتر ایل راه داریم و در بودجه سال ۱۴۰۰ ایجاد ردیف مستقل اعتباری برای نگهداری از این ایل راه‌ها پیشنهاد شده است، گفت: در صورت نهایی شدن این پیشنهاد در سال اول ۵۰ میلیارد تومان برای نگهداری و مرمت ایل راه‌های عشایری اختصاص خواهد یافت.

وی با بیان اینکه شش میلیارد تومان از اعتبارات ملی به مرمت و نگهداری ایل راه‌های استان خراسان‌جنوبی اختصاص می‌دهیم، افزود: سهم خراسان‌جنوبی از بیمه رایگان عشایری شش هزار نفر است.

۲۵ درصد گوشت قرمز کشور توسط عشایر تولید می‌شود
رئیس سازمان امور عشایر کشور با اشاره نقش عشایر در تأمین امنیت غذایی کشور اظهار کرد: امروزه حدود ۲۵ درصد گوشت قرمز، ۳۵ درصد صنایع دستی و همچنین ۴۰ درصد فرش کشور توسط جامعه عشایری تولید می‌شود.

علائی مقدم با بیان اینکه سالانه حدود ۱۰ میلیون رأس دام زنده به عشایر عرضه می‌کنیم ولی متأسفانه در هنگام فروش پای دلال به میان آمده و مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ۴۲ کارخانه و کارگاه کنسانتره در جامعه عشایری فعال است، افزود: ما برای ایجاد کارخانه استحصال روغن از پشم گوسفند در جامعه عشایری تا سقف ۵۰ درصد کمک اعتباری اعلام آمادگی می‌کنیم.

رئیس سازمان امور عشایری کشور با بیان اینکه در صورت همکاری مسئولان این پروژه می‌تواند به صورت پایلوت در خراسان‌جنوبی اجرا شود، گفت: ۱۲ میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی به صندوق خرد زنان عشایر خراسان‌جنوبی خبر داد.

علائی مقدم ادامه‌داد: اینکه طبق آمار ۲۴۶ هزار خانوار عشایر داریم ولی ۳۵۲ هزار دفترچه عشایری دست مردم است در توزیع آرد و سوخت و ... ما را با مشکل رو به رو کرده است.

کد خبر: ۷۲٬۷۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha