۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۵
۴ درصد محصولات کشاورزی کشور در قزوین تولید می شود
گزارش خبری؛

۴ درصد محصولات کشاورزی کشور در قزوین تولید می شود

قزوین- حاصلخیزی دشت قزوین، باغات سرسبز و مزارع گسترده این شهر موجب شده است تا کشاورزی مردم قزوین از گذشته در ذهن کشاورزی ایران نقش ببندد، تا جایی که امروز سهم کشاورزان قزوینی با ۱ درصد از مساحت کشور در تامین سفره غذایی ایران به بیش از ۴ درصد رسیده است.

بازار؛ گروه استانها: نقش برجسته کشاورزان قزوینی در تامین امنیت غذایی کشور، صادرات تولیدات کشاورزی قزوین، توجه به الگوی کشت و تولیدات محصولات دامی و مولفه های دیگر موجب شد تا استان قزوین بتواند رتبه دوم کشور را از حیث برخورداری از کشاورزان نمونه ملی به دست آورد.

آئین تجلیل از کشاورزان برجسته ملی استان برگزار شد

حضور ۱۱ کشاورز نمونه ملی از استان قزوین در جمع کشاورزان نمونه کشوری توانست قزوین را در رتبه دوم این جشنواره قرار دهد، و نمایندگان ۸۰  هزار بهره بردار کشاورزی قزوین به حق توانستند جایگاه این استان را به تثبیت برسانند.

«محمد صادق معمارزاده آشتیانی» گاودار صنعتی، «فرشاد کوشیار» پرورش دهنده ماهیان زینتی،‌ «علیرضا خاقانی» شرکت خدمات مشاوره ای و فنی مهندسی کشاورزی، «شهرام شاهین فر» مجری کانون یادگیری، «قدرت الله عمویی» بهره بردار مشارکت و اجرای طرح انتقال آب با لوله و «اصغر مهرعلیان» بهره بردار سیستم آبیاری موضعی سطحی،«صادق نبی جماعت» تولیدکننده گندم آبی در اقلیم سرد، «لطفعلی قهرمانی» تولیدکننده گندم دیم در اقلیم سرد، «تقی جهانی» تولیدکننده زیتون، «سلیمان حسن سعدآبادی» تولیدکننده محصولات گلخانه ای و «سید محسن سیدی» تولیدکننده قارچ کشاورزان نمونه ملی از استان قزوین بودند که در سی و پنجمین آئین تجلیل از برگزیدگان ملی بخش کشاورزی که به صورت ویدئو کنفرانس و هماهنگ در سراسر کشور برگزار شد، مورد تجلیل قرار گرفتند.

در این مراسم از ۱۱ کشاورز نمونه ملی و ۲۶  بهره بردار نمونه حوزه کشاورزی استانی تقدیر به عمل آمد

بهره وری حوزه کشاورزی در قزوین افزایش پیدا میکند

هدایت الله جمالی پور استاندار قزوین در این مراسم با اشاره به لزوم افزایش بهره وری در حوزه تولیدات کشاورزی و دامی استان قزوین گفت: استان قزوین در چند سال گذشته مسیر افزایش کیفیت و کمیت تولید و بهره وری را به خوبی پشت سر گذاشته است و توانسته در این حوزه موفقیت هایی را نیز کسب کند.

وی بیان کرد: همین که سال گذشته توانستیم در بین تمامی استان های کشور رتبه نخست و امسال نیز رتبه دوم را کسب کنیم نشان از این دارد که قزوین در مسیر درستی در حوزه کشاورزی و دامی در حال حرکت است و میتوانیم فعالیت هایی که موجب افزایش بهره وری در این حوزه در استان می شوند را همچنان با قدرت ادامه دهیم.

استاندار قزوین گفت: کشاورزان استان قزوین در این مدت به معنای واقعی در میدان مجاهدت حاضر شدند و با وجود همه محدودیت های موجود توانستند چرخه تولید و اشتغال را به حرکت در بیاورند که این مسئله به خودی خود برای ما ارزشمند است.

جمالی پور خاطرنشان کرد: اگرچه دشمن با  تحریم ها و فشارهای اقتصادی در تلاش بود تا کشور از هر نظر زیر فشار باشد اما حضور به موقع و قدرتمند کشاورزان به ما امید کمک کرد تا اجازه ندهیم دشمنان به امنیت غذایی ما لطمه وارد کنند.

استاندار قزوین گفت: منابع و ظرفیت های ویژه استان قزوین نظیر آب و خاک در کنار هنر و توان کشاورزان با تجربه استان قزوین موجب شده است تا سهم قزوین از تامین سفره غذایی کشور همچنان قابل توجه باشد و در این مدت نیز خواهیم توانست با استفاده از دانش روز و فناوری های نوین این حوزه این رویه را با قدرت بیشتر ادامه دهیم.

وی افزود: دستاوردهای حاصل شده در حوزه کشاورزی در کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی بسیار چشمگیر بوده است و خوشحالیم که مشارکت مردم مبنا و زیرساخت اساسی این توسعه محسوب می شود.

تولیدات کشاورزی قزوین از برنامه اقتصاد مقاومتی جلوتر است

فاطمه خمسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در ادامه این جلسه اظهار داشت :در حال حاضر تولیدات کشاورزی قزوین از برنامه اقتصاد مقاومتی نیز فراتر رفته است و نشان از این دارد که کشاورزان استان با قدرت همچنان در حال تلاش و فعالیت جهادی هستند.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال تا کنون با وجود همه مشکلاتی که کشاورزان و دامداران تجربه کردند بیش از ۶۰۰ هزار تن شیر، ۷۵ هزار تن تخم مرغ، ۶۱ هزار تن گوشت سفید و ۲۸ هزار تن گوشت قرمز در استان قزوین تولید شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین عنوان کرد: همچنین در این مدت بیش از ۳۳۰ هزار تن گندم نیز در مزارع استان قزوین به تولید رسیده است که همه این آمارها نشان از فعالیت کشاورزان و دامداران استان قزوین با تمام قدرت دارد و توانسته آمارهای تولید ما را از برنامه ها فراتر ببرد.

خمسه گفت: استان قزوین با مساحت کم و تعداد کشاورزان کمتر به تناسب سایر استانها توانسته همواره جایگاه ویژه خود را حفظ کند و امیدواریم این رویه همچنان ادامه داشته باشد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر کمبودی از نظر تامین کود و محصولات شیمیایی لازم برای کشاورزی در استان قزوین نداریم و هماهنگی ها برای تامین نهاده های دامی نیز در حال اجراست و از این رو همه تلاش ما این است که بهره برداران حوزه کشاورزی بدون دغدغه در این بخش فعالیت داشته باشند.

کشاورزی قزوین همچنان با قدرت ادامه دارد

تامین امنیت غذایی مردم در هر شرایطی مهم ترین دغدغه و اولویت در بین دولتمردان در تمام دنیاست و هرساله کشورها برای تامین امنیت غذایی خود راهکارها و برنامه های مدونی را تدوین میکنند، برنامه هایی که تحقق آنها نشان از وضعیت کشاورزی و دامی کشور دارد. در ایران نیز هر ساله برنامه های مختلفی برای تامین مواد غذایی استراتژیک و تولیدات دامی و کشاورزی انجام می شود که آمارهای تولیدات کشاورزی قزوین نشان از این دارد که اگرچه برخی از محدودیت های ایجاد شده در صادرات محصولات، کمبود کودشیمیایی و نهاده های دامی در کشور روزهای سختی را برای کشاورزان و دامداران ایجاد کرده است اما با این وجود شاهد این هستیم که تلاش و کوشش در این بخش متوقف نشده است و آمارهای تولید محصولات کشاورزی و دامی در استان قزوین همچنان در حال رشد و بهبود است .

کد خبر: ۷۲٬۷۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha