۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹
دامنه نوسان، زمینه‌ساز رشد بعدی بورس
مدیرعامل کارگزاری «امین سهم» عنوان کرد

دامنه نوسان، زمینه‌ساز رشد بعدی بورس

سیدی، مدیرعامل کارگزاری «امین سهم» تغییر دامنه نوسان را اقدامی مثبت در جهت رشد بازار دانست و گفت: حداقل اثری که پیرو تصمیمات اخیر در خصوص تغییر دامنه نوسان رخ خواهد داد، این است که نزول بیشتر بازار را متوقف خواهد کرد و می‌تواند زمینه‌سازی برای دوره رشد بعدی در بازار سرمایه باشد.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، امیر سیدی مدیر عامل کارگزاری امین سهام، با مثبت دانستن تصمیم اخیر شورای عالی بورس در خصوص تغییر دامنه نوسان توضیح داد: در دامنه نوسان متقارن، معامله‌گران فعال با مشاهده صفوف خرید و فروش به آنها ملحق می شوند. این موضوع به رشد بیش از حد بازار در شرایط صعودی می انجامد و از طرفی دیگر در شرایط منفیِ بازار، به ریزش بیش از حد بازار منجر می شود. دو طرف طیف این اتفاق در نیمه اول و دوم سال قابل مشاهده است.

امیر سیدی افزود: اجرای تصمیم دامنه نوسانِ نامتقارن جدید سبب می‌شود که افت قیمت سهم‌ها به راحتی اتفاق نیفتد و در حقیقت قیمت سهامِ بدون معامله، ثابت بماند. این موضوع بر نقدشوندگی بازار تاثیر می گذارد، ولی استراتژی که در آن برخی معامله‌گران با اقدام به فروش تلاش می‌کنند تا سهم را در قیمتی پایینتر مجددا بخرند را شکست می‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از طرفی دیگر تصمیم اخیر، افرادی را که در بیرون از بازار همراه با نقدینگی هستند و به سمت صندوق با درآمد ثابت و سپرده بانکی متمایل شده بودند را به سمت بازار سوق می دهد؛ زیرا دیگر مشخص نیست با توجه به اصلاحی که از مرداد در بازارسرمایه انجام شد، بتوانند به قیمت های پایینتری برای خرید دست پیدا کنند.

وی تصریح کرد: با ایجاد دامنه نوسان متغیر، در مواقعی که بازار در صفوف فروش قفل بماند و معاملات رونق نداشته باشند، به محض اینکه یک موج مثبت ایجاد شود، در حرکت بازار از سمت بالا، قیمت‌ها می‌توانند مثبت ۶ درصد رشد  داشته باشند، اما از طرف دیگر یعنی در حالت اصلاح، کندی و آهستگی وجود خواهد داشت. در مجموع، این موضوع سبب مزیت سهامداران و افرادی که در بازار مانده اند، نسبت به معامله‌گران فعال می شود.

سیدی تاکید کرد: بازارسرمایه معمولا دوران رکود و رونق دارد که ممکن است هر کدام چند ماه به طول بیانجامد، بر اساس تصمیمات اخیر، افرادی که سهامداری می‌کنند، کمتر نگران نوسانات قیمتی خواهند بود.

کد خبر: ۷۲٬۶۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha