۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۱
روشنایی خوب است اما سردخانه برای  عشایر اولویت بیشتری دارد
مدیرعامل خانه توسعه روستا و عشایر در گفتگو با بازار:

روشنایی خوب است اما سردخانه برای عشایر اولویت بیشتری دارد

رضوی، مدیرعامل خانه توسعه روستا و عشایر در واکنش به خبر توزیع و نصب پنل های خورشیدی برای جامعه عشایر در راستای برق رسانی گفت: در حال حاضر نیاز اساسی جامعه روستاییان عشایر دستیابی به برق صنعتی برای راه اندازی سردخانه ها است تا بتوانند محصولات تولیدی خود بخصوص گوشت قرمز را حفظ کنند لذا برق رسانی به صرف روشنایی چندان کارایی ندارد.

بازار؛ گروه کشاورزی: چندی پیش شاهپور علائی مقدم، رئیس سازمان امور عشایری خبر از ایجاد و استقرار  ۱۳ هزار و ۵۰۰ پنل‌ خورشیدی در بین عشایر سراسر کشور در راستای برق رسانی خبر داد که هم اکنون در آستانه دهه فجر در برخی استان ها این پنل های خورشیدی مستقر شده است. در حالی که علائی مقدم اظهار داشته است استقرار این پنل های خورشیدی کمک شایانی در خدمات رسانی به قشر زحمتکش عشایر خواهد کرد برخی فعالان این حوزه معتقدند جامعه عشایر نیازهای اساسی دیگری دارد که اولویت بالاتری نسبت به اینگونه خدمات دارد و پسندیده تر این است که ابتدا نیازهای اساسی این افراد بخصوص نیازهایی که ارتباط مستقیم با بحث تولیدات آنها دارد تامین گردد.

سید ابوالفضل رضوی، مدیرعامل خانه توسعه روستا و عشایر در این خصوص به خبرنگار «بازار» گفت: تا جایی که بنده می دانم پنل های خورشیدی امکان جابجایی ندارد و باید در جایی ثابت نصب شود و حتی اگر قابلیت جابجا هم داشته باشد قطعا هزینه های جابجایی بالایی دارد. این در حالی است که یکی از ویژگی های جامعه عشایر متحرک بودن و عدم ثبات در یک نقطه است به طوری که هر چهار ماه در یک مکان متفاوت ساکن می شوند. بنابراین اینکه چقدر استفاده از این پنل ها برای این قشر موثر است چندان مشخص نیست.

در حال حاضر به کار گیری راهکارهایی برای افزایش توان اقتصادی عشایر اولویت بالاتری نسبت به نصب پنل های خورشیدی برای عشایر دارد

رضوی افزود : از سوی دیگر باید دید آیا الان پنل خورشیدی نیاز اصلی عشایر است یا اولویت های دیگر هم دارد.

وی تصریح کرد: بنده معتقدم در حال حاضر به کار گیری راهکارهایی برای افزایش توان اقتصادی عشایر اولویت بالاتری نسبت به نصب پنل های خورشیدی برای عشایر دارا است.

رضوی خاطر نشان کرد: در این بین یک سوال بسیار مهم مطرح است و آن اینکه آیا با پنل خورشیدی که به عشایر داده می شود می توان سردخانه ایجاد کرد یا تنها برای نور رسانی و تامین روشنایی است. چون اصلی ترین تولید و محصول عشایر گوشت است و به همین دلیل به شدت به داشتن کشتارگاه و سردخانه برای حفظ گوشت نیاز دارند.

عشایر با جابجایی علاوه بر تبادل فرهنگ نیاز سنجی هر منطقه را هم انجام می دهند
مدیرعامل خانه توسعه روستا و عشایر اظهار داشت: در حال حاضر تعطیلی مدارس و نداشتن امکان خوب تحصیلات فرزندان جامعه عشایر و همچنین عدم آموزش های تخصصی به عشایر برای بهره وری بهینه از دامها از اصلی ترین مشکلات عشایر است. به همین دلیل به نظر من بایستی ارائه خدمات را اولویت بندی کند و در حالی که اولویت این افراد داشتن سردخانه است تنها به فکر تامین روشنایی نباشند.

وی در خصوص عمده خدماتی که  توسط عشایر به کشور عرضه می شود نیز گفت: حقیقت امر این است که جامعه عشایر خدمات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی فراوانی به کشور داشته است اما متاسفانه یا کسی نبوده به خوبی این موارد را بشناسد و تبلیغ کند.

اگر روسای جمهور کشور سرمایه های فراوان کشور از جمله سرمایه های انسانی همچون جامعه عشایر را به خوبی می شناختند امروز حداقل ۵۰ درصد از مشکلات کشور را نداشتیم

رضوی گفت: به عبارت دیگر جابجایی عشایر علاوه بر اینکه نوعی تبادل فرهنگ است نیاز شناسی مردم هر منطقه را هم انجام می‌دهد که این نیاز سنجی امروز یکی از مهمترین عوامل توسعه هر کشوری است. در واقع عشایر کشور وقتی جابجا می شوند آمایش سرزمین و شناسایی سرمایه های هر نقطه ای که در آنجا ساکن می شوند را انجام می دهند. به این ترتیب یک آمایش سرزمین غیر مکتوب را به همراه دارند و می توانند یکسری اطلاعات مورد نیاز را ارائه بدهند. با این وجود شاهد هستیم که توجهی به این قشر نمی شود.

اگر روسای جمهور کشور نسبت به سرمایه کشور آگاهی داشتند ۵۰ درصد مشکلات امروز را نداشتیم
وی در پاسخ به این سوال که به طور کلی نگاه دولت ها به جامعه عشایر چگونه است، گفت: به نظر بنده شخصی که در جایگاه ریاست جمهوری قرار می گیرد بایستی از سرمایه ها و پتانسیل های کشور آگاهی کامل داشته باشد تا کارها پیش برود. به عبارت دیگر وقتی یک رئیس جمهوری روی کار می آید که تنها اطلاعات اش از کتاب ها و جزوه ها است و شناختی نسبت به کشور ندارد نمی توان انتظار داشت مشکلی حل شود.

رضوی افزود: بنده به صراحت اعلام می کنم که اگر روسای جمهور کشور سرمایه های فراوان کشور را به خوبی می شناختند امروز حداقل ۵۰ درصد از مشکلات کشور را نداشتیم.

وی ادامه داد: البته باید توجه داشته باشید که تنها پتانسیل های مادی و فیزیکی مد نظر ما نیست بلکه سرمایه های انسانی همچون جامعه عشایر نظر مطرح هستند که مملو از سرمایه اند و می توان از آنها بهترین بهره ها را برد.

رضوی تاکید کرد: چون آگاهی مذکور وجود ندارد متاسفانه نظام برنامه ریزی ما که همانا قوه مجریه است در این مسیر بسیار خطا رفته است و متاسفانه یکسری کارها برای روستاییان و عشایر انجام شده است که کارهای دست چندم محسوب می شود.

بزرگترین چالش عشایر و روستاییان ناشناخته ماندن آنها است بنابراین حضور یک متولی قوی به عنوان سخنگوی جامعه عشایر ضروری است

وی ادامه داد: به عنوان مثال شاهد هستیم که به روستاها برق رسانی شده است اما فقط برای تامین روشنایی بوده است و خبری از ارائه برق صنعتی به این قشر نیست. در حالی که ایجاد صنایع تبدلی و فرآوری در روستاها جزو الزامات و ضروریات است و این عدم تامین برق صنعتی نشان از عدم شناخت مسئولان دارد.

رضوی گفت: بنابراین از این منظر اگر نگاه کنیم سیاست های اقتصادی، برنامه ریزی و مالی کشور ما مخصوصا برای روستاییان و عشایر به طور کل دچار مشکل بوده است.

صرفا تخصیص یک ردیف اعتباری برای عشایر کفایت نمی کند
مدیرعامل خانه توسعه روستا و عشایر در پایان گفت: باز هم تاکید می کنم که بزرگترین چالش عشایر و روستاییان این است که شناخته نشده اند و واقعیت امر این است که حتما باید یک دستگاه و متولی قوی برای روستاییان و عشایر در کشور باشد که نقش سخنگوی این قشر را داشته باشد.

رضوی افزود: برخی گمان می کنند اگر تنها یک ردیف اعتباری برای عشایر تخصیص بدهند همه چیز تمام است. در حالی که دقیقا در همان زمان که عشایر زیر مجموعه جهاد سازندگی رفت نشان دهنده این بود که جایگاه عشایر شناخته نشده بود. اما  برعکس جایگاه عشایر به حدی بالا است که بایستی یک وزارت مجزای برای توسعه و آبادانی کشور ایجاد کنیم که به نام روستاییان و عشایر باشد.

ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری در روستاها جزو الزامات و ضروریات است و لذا عدم تامین برق صنعتی نشان از عدم شناخت مسئولان دارد

گفتنی است بر اساس آخرین سرشماری ها در حال حاضر یک میلیون و ۲۰۰هزار نفر جمعیت عشایری کشور است که این تعداد در قالب ۲۱۸ هزار خانوار و ۵۲۲ طایفه مستقل هستند. به گفته رئیس سازمان امور عشایری جمعیت عشایر کشور در ۵۹ درصد سرزمین جفرافیای کشور پراکندگی دارند و ۷۹۰ هزار هکتار از اراضی کشور را در اختیار دارند. از سوی دیگر جامعه عشایر ۲۸ درصد دام سبک و چهار درصد دام سنگین کشور را در اختیار دارند که در مجموع نشان می دهد جامعه عشایری سالانه ۹.۷  میلیون راس دام به بازار عرضه می کنند.

کد خبر: ۷۲٬۶۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha