۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۹
نهاد ناظر بازار سرمایه و چالش های پیش رو
عضو شورای عالی بورس عنوان کرد

نهاد ناظر بازار سرمایه و چالش های پیش رو

اسلامی بیدگلی، عضو شورای عالی بورس معتقد است که بازار سرمایه فرصت سرمایه گذاری زیادی دارد اما اخبار سیاسی و انتظارات ارزی ممکن است این فرصت را در برخی گروه ها از بین ببرد.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، سعید اسلامی بیدگلی به مشکلاتی که نهاد ناظر بازار سرمایه با آن روبرو است، اشاره کرد و گفت: همه ما میدانیم که بازار سرمایه طی ۲ سال اخیر فراز و فرود زیادی داشته و مهمترین موضوع یا تحول این بازار هم افزایش ضریب نفوذ در سطح جامعه است.

وی افزود: بازار بسیار بزرگ شده و نوسانات اقتصادی کلان کشور از مهمترین عوامل نوسانات بازار سرمایه به شمار می رود. البته این نوسانات در اختیار مجموعه ارکان بازار سرمایه و رییس سازمان بورس اوراق بهادار هم نیست، اگر چه که رییس سازمان باید بتواند به نفع بازار سرمایه قوانین و مقررات را تا جایی که امکان دارد تغییر دهد، اما به طور کلی چالش ادامه دار بودن نوسانات اقتصادی از جمله مهم ترین چالش های سازمان بورس اوراق بهادار، مجموعه بازار سرمایه کشور و سرمایه گذاران است.

عضو شورای عالی بورس بیان کرد: موضوع حائز اهمیت بعدی، این است که رییس جدید در دوره ای منصوب شدند که بازار یک صعود و نزول بسیار بزرگ را پشت سر گذاشته و هیجانات روانی هنوز به نسبت زیاد است و کنترل این هیجانات نیاز به سیاست گذاری در سطح ریز ساختار بازار دارد و این امر، کمی کار را پیچیده می کند.

اسلامی بیدگلی با اشاره به نزدیکی زمان انتخابات ابراز داشت: بازار سرمایه این روزها اهمیت ویژه ای پیدا کرده و از همین رو، اظهار نظرهای سیاسی گروه ها و افراد مختلف سیاسی را شاهد خواهیم بود. این موضوع یک چالش برای رییس سازمان در جهت تدوین قوانین و مقررات است چرا که در سال های گذشته معمولا نمایندگان مجلس، قوه قضاییه و نهادهای مختلف اینگونه ریز و جزیی نسبت به بازار اظهار نظر نمی کردند. باید توجه داشت که هر اتفاقی که منجر شود وزن تخصصی تصمیم گیری کاهش پیدا کند در بلند مدت حتما به بازار سرمایه آسیب جدی وارد می کند.

وی با اشاره به حساسیت بالای جامعه در خصوص بازار سرمایه، تاکید کرد: باید اقدامات در سه مقطع کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت انجام گیرد. در کوتاه مدت بازگرداندن آرامش، نگاه کارشناسی و توسعه نگاه بلند مدت به بازار سرمایه مساله بسیار کلیدی و حساسی است که شامل همه ارکان از جمله شورای عالی بورس، سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان نهاد ناظر و... و. می شود. به سرمایه گذاران توصیه کنیم که نگاه بلند مدتی داشته باشند.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری افزود: در سطوح وزارت اقتصاد، هیات دولت و رئییس سازمان بورس باید رایزنی ها با سایر نهادها افزایش یابد، تا قوانین و مقررات به نفع بازار تغییر کند و نگاه های سیاسی از روی بازار سرمایه برداشته شود.

سعید اسلامی بیدگلی ادامه داد: در میان مدت و بلند مدت نیز باید ریز ساختارهای بازار به نفع سرمایه گذاری بلند مدت، غیر مستقیم و تحلیلگرانه تغییر کند.

وی با تاکید بر لزوم توسعه نهادهای مالی، ابراز داشت: البته که نهادهای مالی به طور جدی توسعه یافتند و راه صدور مجوز سبدگردان ها هم باز شد. هم اکنون ۳۳ سبدگردان فعال داریم و بالای ۲۰ مجوز موافقت اصولی هم صادر شده که در انتظار مجوز فعالیتشان هستند. در عین حال، گروه خدمات بازار سرمایه، توسعه یافته است بسیاری از شرکت ها با این عنوان در حال خدمت هستند.

وی خاطرنشان کرد: در بلند مدت حتما باید در ساز و کار تصمیم گیری و سیاست گذاری حوزه های مختلف اقتصادی موضوع بازار سرمایه به عنوان مهمترین نهاد اقتصادی مد نظر باشد.

عضو شورای عالی بورس به سمت و سوی بازار تا پایان سال اشاره کرد و گفت: تحلیل بازار  و پیش بینی آن کاری دشوار است زیرا بخشی از مردم نگاه کوتاه مدتی در بازار دارند و البته بازار تحت تاثیر اقتصاد کلان و سیاست است. مساله انتظارات در مورد نرخ برابری ارز و همچنین تکلیف نامعلوم بودجه، بازار سرمایه را در انتظار گذاشته است، اما به طور کلی بازار سهم هایی داردکه ارزشمند هستند و گزارش های مطلوبی از شرکت ها به بازار منعکس می شود. در مجموع، فرصت سرمایه گذاری زیادی در بازار وجود دارد اما اخبار سیاسی و انتظارات ارزی می تواند در برخی از بخش ها فرصت سرمایه گذاری را کمرنگ کند.

کد خبر: ۷۲٬۶۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha