۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
۵ میلیون تن کالای اساسی در بنادر در حال تخلیه است| سالانه باید ۲۴۰ میلیارد دلار صادرات داشته باشیم
رئیس کل گمرک کشور در پاسخ به «بازار»:

۵ میلیون تن کالای اساسی در بنادر در حال تخلیه است| سالانه باید ۲۴۰ میلیارد دلار صادرات داشته باشیم

میراشرفی، رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه سالانه باید ۲۴۰ میلیارد دلار صادرات داشته باشیم گفت: هم اکنون پنج میلیون و ۶۷۰ هزار تن کالای اساسی در بنادر تجاری کشور در حال تخلیه و یا بر روی کشتی ها قرار دارد.

به گزارش خبرنگار «بازار»، «مهدی میراشرفی» روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی در گفتگوی مجازی با خبرنگاران در پاسخ به این سوال خبرنگار بازار که پرسید چند تن کالای اساسی در بنادر تجاری کشور در حال تخلیه است؟ ادامه داد: هم اکنون ۱۶ فروند کشتی با بیش از ۵۰۰ هزار تن کالای اساسی در بنادر تجاری در حال تخلیه کالاهای خود هستند.

معاون وزیر اموراقتصادی و دارایی افزود: به غیر از ۱۶ فروند کشتی در حال تخلیه کالاهای اساسی، هم اکنون ۱۴ فروند کشتی بزرگ دیگر نیز در لنگرگاههای بنادر تجاری منتظر پهلوگیری در اسکله ها و تخلیه کالاهای اساسی هستند که حدود ۶۷۰ هزار تن کالای اساسی دارند.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران با اشاره به عملکرد ۱۰ ماهه گمرک جمهوری اسلامی ایران در زمینه صادرات و واردات کالا اظهار داشت: در ۱۰ ماهه نخست سال جاری حدود ۳۰ میلیارد دلار واردات کشور بوده است که ۲۰ میلیارد دلار آن به کالاهای اساسی اختصاص داشته است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: در این مدت میزان صادرات کشور ۲۸ میلیارد دلار بوده است که بیشتر آن را فرآورده های نفتی، پتروشیمی و پسته بوده است.

پیش‌بینی ما این است که حجم واردات کالا به کشور تا پایان سال به ۳۶ میلیارد دلار افزایش یابد و پیش بینی می کنیم تا پایان امسال معادل ۳۴ میلیارد دلار نیز صادرات از کشور داشته باشیم

وی با بیان اینکه پیش‌بینی ما این است که حجم واردات کالا به کشور تا پایان سال به ۳۶ میلیارد دلار افزایش یابد، گفت: این در حالی است که پیش بینی می کنیم تا پایان امسال معادل ۳۴ میلیارد دلار نیز صادرات از کشور داشته باشیم.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: با این حال آمارها نشان می دهند که سال گذشته حجم صادرات و واردات کشور بیش از ۸۰ میلیارد دلار بوده است.

باید سالانه ۲۴۰ میلیارد دلار صادرات داشته باشد
معاون وزیر اموراقتصادی و دارایی در ادامه با اشاره به میزان صادرات کشورهای مختلف جهان یادآورشد: سالانه به طور متوسط میزان صدرات کالا در جهان بیش از ۲۴ هزار میلیارد دلار است که با توجه به وجود یک درصد خشکی در ایران و ۷.۵ درصد منابع جهان در ایران، باید میزان صادرات کشور سالانه به ۲۴۰ میلیارد دلار برسد.

میر اشرفی اظهارداشت: آمارها نشان می دهد که سال گذشته میزان صادرات کشور معادل ۴۱ میلیارد دلار بوده است در حالی که با توسعه صادرات، زمینه‌های رشد اقتصاد ملی فراهم می‌شود و با کاهش تورم، میزان اشتغال زایی در کشور افزایش یافته و این دستاورد بزرگی برای توسعه اقتصادی همراه با رشد صادرات است.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در ادامه با اشاره به عملکرد گمرک در سال های اخیر افزود: سیستم کنترل نامحسوس در گمرک در دستور کار ما قرار گرفته است تا هر گونه تشریفات صادرات و واردات کالا به کشور تسهیل شود، زیرا مرزهای کشور محل عبور کالا هستند و محل دپوی کالا.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه ۲۵ سازمان و نهاد بر تجارت خارجی ایران نظارت دارند، گفت با اجرای پنجره واحد موفق شدیم در رنکینگ بین المللی جایگاه ایران را ۴۰ پله ارتقا دهیم.

دستگاه ایکس ری کامیون بدون سرمایه‌گذاری دولت هم اکنون در گمرکات کشور مورد استفاده قرار می گیرد و این تعداد باید حداقل به ۵۰ دستگاه افزایش یابد

میراشرفی با اشاره به مزیت های استفاده از دستگاه های ایکس ری در گمرک افزود: ۱۴ دستگاه ایکس ری کامیون بدون سرمایه‌گذاری دولت هم اکنون در گمرکات کشور مورد استفاده قرار می گیرد و این تعداد باید حداقل به ۵۰ دستگاه افزایش یابد و بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری و تولید این دستگاه ها در داخل کشور بیش از پیش تشویق شده است.

۷۰ میلیون یورو صرفه جویی نصب دستگاه های ایکس ری در گمرکات
رئیس کل گمرک کشور بیان کرد: گمرکات کشور به ۱۰۰ دستگاه ایکس ری چمدانی نیز نیاز دارد که از سال‌های گذشته ۳۵ دستگاه آن در گمرکات کشور به بهره‌برداری رسید و نصب مابقی نیز در دستور کار قرار گرفته است و با نصب این دستگاه‌ها در مجموع معادل ۷۰ میلیون یورو و یا دو هزار میلیارد تومان در منابع مالی کشور صرفه‌جویی شده است.

وی با بیان اینکه همچنان به دنبال بحث توسعه اتوماسیون و هوشمند سازی خدمات گمرکات کشور هستیم، افزود: به همین علت ارائه خدمات از طریق فضای مجازی با استفاده از موبایل از سال گذشته شروع شده تا مردم بدون مراجعه به گمرکات بتوانند در فضای مجازی کارهای خود را انجام دهند.

استفاده از پلمپ های هوشمند در دستور کار گمرک است تا بتوانیم با استفاده از این سیستم، کالاهای ترانزیتی را آنتن به آنتن رصد کنیم

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: در این راستا استفاده از پلمپ های هوشمند در دستور کار گمرک است تا بتوانیم با استفاده از این سیستم، کالاهای ترانزیتی را آنتن به آنتن رصد کنیم.

به گفته وی ، این سیستم در مسیر بندرعباس به تهران مورد استفاده قرار گرفته تا کالا از مسیر اصلی خود خارج نشود و تخلفات در این زمینه به حداقل برسد و در آینده این سیستم و پرنده ها را در سطح کشور به صورت گسترده مورد استفاده قرار خواهیم داد.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در عین حال یادآورشد: ۴۲ سال پیش میزان صادرات کشور معادل نیم میلیون دلار بود، اما در ۱۰ ماهه نخست امسال این به ۳۰ میلیارد دلار رسیده است و سال گذشته معادل ۴۲ میلیارد دلار صادرات در کشور به ثبت رسید.

وی در خصوص محموله لوازم خانگی و بهداشتی بوش اظهارداشت: با توجه به اینکه زمان ترخیص این کالاها در گمرک به پایان رسیده بود، لذا  با اعلام متروکه شدن این کالاها هم اکنون تشریفات قانونی این محموله بزرگ متروکه در سازمان اموال تملیکی در حال طی شدن است و در مواردی که نیاز باشد گمرک می‌تواند از مقام قضایی حکم اجرایی بگیرد.

میراشرفی در پایان در خصوص واردات موز نیز به کشور گفت: واردات محصولات گرمسیری از جمله آناناس، نارگیل و موز در شرایطی که تحریم هستیم مشکلاتی دارد و اخیراً تهاتر صادرات سیب با واردات موز به وزارت صنعت، معدن و تجارت منعکس شده است تا بتوانیم واردات موز را به کشور تسهیل کنیم، ضمن اینکه هم اکنون ۱۰۰ کانتینر ۲۰ تنی معادل ۲ هزار تن در گمرکات کشور در دست تخلیه قرار دارد.

کد خبر: ۷۲٬۵۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha